Det finnes noen biler som er mer berømte enn andre, som for
eksempel den hvite Lotusen som kunne kjøre under vann i en James Bond-film. Men den som kanskje skiller seg aller mest ut er en BMW M1
som ble malt av Andy Warhol, kanskje tidenes største popkunstner som døde i
1987.
1972, og etter noen år kom de opp med en idé om å lage en sportsbil som også kunne
brukes til motorsport. De prøvde først sammen med Lamborghini, men tyskerne og
italienere kom aldri overens. Så de bestemte seg for å gjøre det selv, og ut av
det hele kom modellen M1 i 1978. BMW ville gjerne skape blest om den aller første M-modellen,
og hvem andre enn Andy Warhol kunne skape det? Warhol gjenkjente altså en skjønnhet når han så en, og han
falt momentant for M1. Kunstneren sjekket ut linjene på modellen, og takket raskt
ja til å forme denne etter sitt eget sinn. Og ja, bilen ble selvsagt et
imponerende kunstverk. ‒ Jeg prøvde å portrettere fart. Når er bil kjører veldig
fort blir linjene og fargene uskarpe, sa den fargeglade Warhol om kunstverket
sitt.
kunsten, mente han. Og den er iallfall et rullende kunstverk. Hvor mange bilder som er tatt av en Warhol-M1 er umulig å vite,
men det er garantert mange. For sportsbilen kledd i regnbuens mange farger er
fotogen så det holder, og et drømmemotiv for mange fotografer. En som hadde en drøm om å forevige M1 Art Car er bilfotografen Stephan Bauer, en av fem unge fotografer som kjempet om heder og ære i konkurransen «Shootout 2018» organisert av BMW Group Classic. Denne gikk på sosiale medier, og toppremien var å fotografere en hvilken som helst bil i samlingen til Group Classic. 29-åringen visste nøyaktig hvilken bil det skulle bli om han
gikk til topps, nemlig Warhols M1.
og knipse løs. Dette ble resultatet: M1 var altså den første bilen fra M-avdelingen, og i tillegg
til et svært så sportslig utseende fikk modellen også kraft og kjøreegenskaper
som en sportsbil. Den hadde en midtplassert rekkesekser på 3.5 liter, og
gateversjonen fikk 277 hestekrefter og en toppfart på 260 km/t. Solide saker på
den tiden. Designet var inspirert av BMW Turbo, som ble laget som et
futurisk konsept til OL i München i 1972. BMW skal ikke beskyldes for å ha masseprodusert M1, for de
rakk kun å sette samme 445 slike før det ble satt sluttstrek i 1981. Dette er altså en av de mest sjeldne modellene som BMW har
laget, og får du tak i en av de er det bare å holde godt fast i den. Allerede i 1979 begynte M å utvikle en med en ny modell,
M535i. Den kom i 1980, og i løpet av det årtiet kom de med ytterligere fem
modeller ‒ inkludert M5 (1984) og M3 (1986). I dag byr M på 10 hovedmodeller (totalt 14 modeller), samt 19
andre modeller med M-benevnelsen (som f.eks. BMW M135, BMW M340i etc). På toppen av dette er det en svært så spennende M-modell på gang, nemlig BMW Vision M Next. Denne er inspirert av den ikoniske BMW Turbo samt den elektrifiserte i8, og er en hybrid med totalt 600 hestekrefter. Kanskje den «neste» Andy Warhol kan male denne? Dette er de rene M-modellene:
- BMW M2 Competition
- BMW M4 Coupé
- BMW M4 CS
- BMW M4 Convertible
- BMW M5 Sedan
- BMW M8 Coupé/BMW M8 Competition Coupé
- BMW M8 Convertible/BMW M8 Competition
Convertible - BMW Concept M8 Gran Coupé
- BMW X3 M/BMW X3 M Competition
- BMW X4 M/BMW X4 M Competition