Bilistene var Bambi på glattisen i går. Over store deler av landet klarte snø å kaste vinterlandet Norge inn i kaos, og grunnen var selvsagt uforberedte bilister. Og ja, også Statens vegvesen ble tatt litt på senga. Kombinasjonen av uforberedte bilister og veimyndigheter gir et ganske så trist utfall, nemlig en masse kjøretøy både i grøfta, på tvers på veibanen og ikke minst det aller dyreste punktet ‒ i kollisjon med hverandre. Vi vet ikke hvor mange skademeldinger det ble fylt ut i løpet av dagen, men det var mest sannsynlig mange tusen. For slike meldinger bør fylles ut hver gang man har hatt et uhell som har gitt skader på bilen. Har man i tillegg krasjet med et annet kjøretøy skal begge fylle ut skademeldinger, og da er det smart at man gjør dette i fellesskap. Men: ‒ Hvis uhellet er ute, gjelder det å vite hvordan du fyller ut skademeldingen riktig, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. Mange har fortsatt de gamle papirvariantene av skademeldinger liggende i hanskerommet som kan fylles ut, men ingen fare om du ikke har en slik. Vi lever nemlig i en digital tid og en skademelding finnes også i nettversjon, og NAF tilbyr en slik for alle som trenger det. Den er altså både gratis og åpen for alle, og du finner den her. På to år har mer enn 26.000 brukt denne digitale skademeldingen, kan NAF fortelle. ‒ Fyll ut skademeldingen på stedet. Det er viktig at du beskriver så nøyaktig som du kan hva som har skjedd. Hver part har sin del å fylle ut, det eneste som er felles er å tegne en skisse av hva som har skjedd, sier Handagard.

- Skademelding bør fylles ut av begge parter etter et uhell og sendes forsikringsselskapene
- Skademelding på papir fås hos forsikringsselskapene, eller man kan bruke nett-versjonen hos NAF
- Både på papir og nett er det én del som fylkes ut av hver fører, og så tegner man en skisse i fellesskap. Begge må signere meldingen, på nett skjer dette med bank ID.
- Hvis det er uenighet om hva som har skjedd må dette merkes av i feltet for «forbehold ved uenighet»