Bilistene var Bambi på glattisen i går. Over store deler av landet klarte snø å kaste vinterlandet Norge inn i kaos, og grunnen var selvsagt uforberedte bilister. Og ja, også Statens vegvesen ble tatt litt på senga.
Kombinasjonen av uforberedte bilister og veimyndigheter gir et ganske så trist utfall, nemlig en masse kjøretøy både i grøfta, på tvers på veibanen og ikke minst det aller dyreste punktet ‒ i kollisjon med hverandre.
-->
Vi vet ikke hvor mange skademeldinger det ble fylt ut i løpet av dagen, men det var mest sannsynlig mange tusen. For slike meldinger bør fylles ut hver gang man har hatt et uhell som har gitt skader på bilen.
Har man i tillegg krasjet med et annet kjøretøy skal begge fylle ut skademeldinger, og da er det smart at man gjør dette i fellesskap.
Men:
‒ Hvis uhellet er ute, gjelder det å vite hvordan du fyller ut skademeldingen riktig, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Mange har fortsatt de gamle papirvariantene av skademeldinger liggende i hanskerommet som kan fylles ut, men ingen fare om du ikke har en slik. Vi lever nemlig i en digital tid og en skademelding finnes også i nettversjon, og NAF tilbyr en slik for alle som trenger det. Den er altså både gratis og åpen for alle, og du finner den her.
På to år har mer enn 26.000 brukt denne digitale skademeldingen, kan NAF fortelle.
‒ Fyll ut skademeldingen på stedet. Det er viktig at du beskriver så nøyaktig som du kan hva som har skjedd. Hver part har sin del å fylle ut, det eneste som er felles er å tegne en skisse av hva som har skjedd, sier Handagard.
For både i papir- og nettversjonen skal man lage en tegning av hendelsen. Her kan det oppstå uenigheter om hvordan uhellet oppstod. Dersom dere ikke klarer å bli enige om forløpet, er det viktig at du oppgir dette i skademeldingen, understreker NAF.
‒ Om du og motparten ikke klarer å bli enige så merk av dette på skjemaet. Gjør du ikke dette, men signerer likevel, kan du få trøbbel i ettertid, forklarer Handagard.
‒ Forsikringsselskapene tar utgangspunkt i det som står på skademeldingen når de skal vurdere ansvar etter en skade, og tar ikke hensyn til ting som ikke er med der.
Et annet godt tips er å sikre seg bilder av skadestedet og bilene, og disse kan sendes inn sammen med skjemaet. Om motparten ikke vil samarbeide er det viktigste å få identifisert vedkommende.
‒ Det beste er om dere klarer å bli enige. Men er ikke det mulig, bør du notere navn og bilnummer, og helst en anerkjennelse av at uhellet har funnet sted. Så får forsikringsselskapene avgjøre videre gang i saken, sier Handagard.
Men det er ikke alltid at det er lureste å fylle ut en skademelding. Er skadene på bilen så små at de er enkle å utbedre kan det lønne seg å ta utgiften selv.
‒ Små riper kan ofte utbedres uten de helt store kostnadene, og da slipper du bonustap og å betale egenandel, sier Handagard.
‒ De fleste forsikringsselskapene har de siste årene innført en bonusfri skadereparasjon i året, men selv egenandelen til forsikringsselskapet kan være høyere enn det det koster for å reparere enkle ripeskader, legger hun til.
Fakta om skademeldingen:
Skademelding bør fylles ut av begge parter etter et uhell og sendes forsikringsselskapene
Skademelding på papir fås hos forsikringsselskapene, eller man kan bruke nett-versjonen hos NAF
Både på papir og nett er det én del som fylkes ut av hver fører, og så tegner man en skisse i fellesskap. Begge må signere meldingen, på nett skjer dette med bank ID.
Hvis det er uenighet om hva som har skjedd må dette merkes av i feltet for «forbehold ved uenighet»