I 2018 viste Opel fram et helt nytt elbilkonsept kalt Opel GT X Experimental, en fire meters lang helelektrisk SUV med klare trekk til coupé-modeller.
Det var flere historiske ting med bilen. For ikke bare var navnet hentet fra det aller første konseptet laget av en europeisk bilprodusent, Opel Experimental GT i 1965, men den var også den første Opelen med et «visir».
-->
Konseptmodellen skulle vise den framtidige designretningen til Opel, og tok spesielt høyde for at elbiler ikke trenger en svær grill for å kjøle ned motoren. Mantraet var å gå fra «cooling til cool», og var da også inspirert av kule Opel Manta ‒ som rundet 50 år i september. Så gratulerer til legenden!
De hadde tatt utgangspunktet i et visir på en helhjelm, og målet var at designet skulle fjerne overflødige elementer med en grill og lykt som en samlet enhet.
Designet ble døpt Vizor.
Det var meningen at nye Mokka skulle bli den første bilen med denne fronten tidlig i 2021, ettersom denne nå kommer som en ren elbil. Men den må se seg slått på målstreken av en annen SUV.
For noen uker før er det klart for en ny generasjon Crossland, og selv om den ikke kommer som elbil byr den kompakte SUV-modellen på en versjon av den nye fronten.
Som vi kan se av bildet under har LED-lyktene og grillen i midten smeltet sammen, og dette er altså framtidens frontdesign for Opel-modellene.
Som Mokka mister også Crossland benevnelsen X i navnet, og den er da også en helt ny bil.
Den nye generasjonen har fått oppdatert chassis, styring og Opels intelligente antispinnsystem, bak framhever sotede baklys Opels vingedesign sammen med en ny sort bakluke, og det er nye skliplater både foran og bak.
Et annet mantra er «liten utvendig, stor innvendig», og smart nok kommer Crossland også med bakseter som kan skyves inntil 15 centimeter i lengderetning. Dermed er det mulig å øke bagasjeplassen fra 410 til 520 liter, og legges baksetene ned åpenbarer det seg 1.255 liter med bagasjerom.
De bak rattet kan nå velge hele fem kjøremoduser via det nye IntelliGrip-systemet, som er tilpasset vanlige veier, snø, gjørme eller sand. Den siste kjøremodusen styrer ESP-systemet, og slår av både stabilitetskontroll og antispinn i opptil 50 km/t. Av sikkerhetshensyn slår ESP seg automatisk på over denne hastigheten.
Føreren får også hjelp av en rekke nye assistenter og løsninger, som head-up-display, antikollisjonsvarsling med automatisk nødbrems, fotgjengeroppdagelse, trøttjetsvarsling, sidekollisjonsvarsling, 180 graders panoramakamera, og automatisk parkeringsassistent.
Den nye Crossland kommer også med Multimedia Navi Pro som har en 8-tommers berøringsskjerm som støtter både Apple CarPlay og Android Auto, og det er også trådløs mobillading.
Og så kommer den altså med den nye Vizor-fronten, som du kan sjekke nærmere ut i bildegalleriet under.
Les også: