Skyhøy interesse for Mercedes EQS

Det elektriske flaggskipet har på få dager overgått det beste salgsåret for Mercedes S-klasse.


Siden, vel, alltid, har S-klasse til Mercedes vært den bilen som har tatt bilindustrien et hakk videre framover, og flaggskipet kan skryte på seg en rekke innovasjoner opp gjennom årene.

Den har altså vært et selvskrevet førstevalg for de som drømmer om å kjøre noe av det ypperste som finnes, men nå får den kamp ‒ av sin egen søster.

-->
For det meste handler nemlig om elbiler nå, og Mercedes satse i likhet med de aller fleste friskt på slike biler. Det har resultert i en helt egen elektrisk serie, EQ, og denne er på vei til å ta over stafettpinnen til de tradisjonelle klasse-bilene til det tyske stjernemerket.

EQA, EQB, EQC, EQE og EQG er enten allerede her eller kommer i nær framtid, og det inkluderer også EQ-seriens svar på S-klasse ‒ EQS.

Her ble norske priser offentliggjort for knappe to uker siden, og etter at salget åpnet 17. august har det tatt fyr i ordreavdelingen til Mercedes Norge.

For med en startpris på riktig side av millionen, 935.000 kroner, og med en voldsom rekkevidde, 780 kilometer, har de som håndterer bestillingene fått det uvanlig travelt.

‒ Vi har naturlig nok hatt store forventninger til EQS, men tallene og tempoet har overgått selv våre mest optimistiske scenarier, sier kommunikasjonsdirektør Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

‒ Kun kort tid etter at vi åpnet for bestillinger har vi allerede solgt flere utgaver av EQS, enn vårt beste år for S-klasse noensinne. Samtidig er vi godt i gang med en interesseliste med et firesifret antall kunder, hvor vi opplever svært positiv respons.

Framtidige kunder kan altså forvente seg det ypperste av det Mercedes har å by på, akkurat som de som kjøper nye S-klasse kan.

Men de som skal ha det aller ypperste må gå for storesøster i EQS-familien, EQS 580 4Matic.

Her er det meste av utstyr inkludert, samt at den som navet sier har firehjulsdrift. Denne kan også by på 524 hk mot 333 hk for EQS 450+, men det er lillesøster som kan skilte med den lengste rekkevidden.

Som vi nå har lært betyr firehjulsdrift også et større strømforbruk og dermed mindre rekkevidde, og EQS er intet unntak. Så de som vil ha en elbil som virkelig er en langdistanse-dronning må velge EQS 450+ med bakhjulsdrift, og da får de også en oppgitt rekkevidde på hele 780 kilometer. Og da kan man ikke lenger klage på at bilen går for kort i forhold til tradisjonelle biler.

Nå er ikke EQS 580 4Matic så veldig mye dårligere, og har en oppgitt rekkevidde på 675 kilometer. Begge er for øvrig utstyrt med det samme batteriet på 107,8 kWh.

Sjefen i EQ-familien kan også skilte med lynrask lading, og under perfekte forhold sluker EQS nok strøm til at den kan rulle ytterligere 300 kilometer i løpet av 15 minutters lading. Her er topphastigheten 200 kW.

Topphastigheten for selve bilen er 210 km/t uansett utgave, og den ganske så store bilen (5,22 meter lang) klarer 0-100 km/t på 4,3 sekunder med 4Matic og 6,2 sekunder for den med bakhjulsdrift.

Alt dette har altså generert en enorm interesse her i Norge, og nå er det nok mange som ikke kan vente til at høsten kommer. Da er nemlig også de første eksemplarene av den nye dronningen i Mercedes-familien, EQS, ventet inn til Norge.

Så snart blir nok dette et ganske så vanlig syn på de norske veiene:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter