Skodas flaggskip er en av disse modellen som kom og
forsvant, og som deretter har gjort et vellykket comeback. Midt under de turbulente 1930-årene fant nemlig Skoda ut at de skulle satse på ny frisk, og lanserte tre helt nye modeller med et nytt designspråk i 1934.
som kunne glidd rett inn i en Hollywood-film som omhandlet den tiden. Bilen kunne lett håndtere sju personer, og motoren var en
rekkesekser som leverte kraft til bakakslingen via en 4-trinns manuell
girkasse. Skoda hadde så mye tro på Superb at de utviklet flere versjoner, og den kom til og med en 8-sylindret motor som vred ut 96 hestekrefter. Men så kom krigen. Produsenten selv hjalp til med å lage 1.600 Superb i militær
drakt, og til og med rundt fire (tsjekkerne er ikke helt sikker på hvor mange)
med firehjulstrekk! Slik så de aller første Superb ut (ja, de er vakre!):
hvor den ble stående helt til 2001. Men heldigvis var det noen som ikke hadde glemt av den flotte
modellen, så under Frankfurt Motor Show viste de fram en helt ny Superb. Denne introduserte noen Skoda har blitt verdenskjent for, og
forgudet av på Vestlandet. Jepp, vi snakker om paraplyen gjemt i døra. Det tok
faktisk to år, og da den ultimate luksusdoningen Rolls -Royce Phantom, før den
neste produsenten kopierte den smarte løsningen. Slik så det vi nå kaller 1. generasjon Superb ut: I 2006 slo de også for første gang til med spesialmodellen Laurin
& Klement, som en hyllest til grunnleggerne med de samme navnene.
Motor Show. Nå var den en moderne bil, både i design og må tanke på løsninger
og teknologi. Den slo blant annet til med adaptive bi-xenon frontlys, noe
som man stort sett kun fant hos de ganske så mye dyrere modellene. Slik ser 2. generasjonen ut: Denne fikk en stor oppdatering i 2013, og bød på enda mer
moderne linjer, ny front og hekk og faktisk flere assistenter (trøtthetsvarsler
og parkeringsassistent). Foruten den 6-sylindret bensinmotoren kom nå motorene med
turbo, og DSG sørget for automatgiringen. Slik ser den oppgraderte stasjonsvognen fra 2. generasjonen ut: Da er vi kommet til 3. generasjonen, som er dagens versjon. Den ble introdusert i 2015, og var bredere, høyere og mer
plass helt bakerst. Den er også bygd på Volkswagen MQB-plattform, noe som åpner
for ytterligere utstyr, mer praktiske løsninger og er en enda sikrere bil. Suksessen har heller ikke latt vente på seg, og med 3.
generasjonen har faktisk Superb nå rundet mer enn 1 million eksemplarer. Du
skal lete lenge etter en sprekere og mer ettertraktet 85-åringen enn Superb,
det er nå sikkert. Slik ser den ut: Men det er altså en aldri så liten ansiktsløfting på gang
nå. Tsjekkia er som vi vet hockeygærne, og de har vunnet både OL-gull og VM-gull. Tidenes nest beste poengplukker i NHL og en av tidenes aller beste hockeyspillere kommer også fra Tsjekkia, og du har muligens hørt om han – selveste Jaromir Jagr. Årets hockey-VM går ikke langt fra grensa til Tsjekkia,
nemlig Slovakia. Den første pucken droppes 10. mai, og morsomt nok er det
kampen mellom Norge og Russland (og Finland – Canada) som starter det hele. Hovedsponsor for hockey-VM er ingen ringere enn Skoda, som i
løpet av de siste 26 årene har tilbakelagt intet mindre enn 6 millioner
kilometer med kjøring under verdensmesterskapene. Så hockey-VM er stort for Skoda, og årets mesterskap
markeres med å vise fram en ny Superb. Dette er første gang Skoda gjør dette
under hockey-VM. Den kan som vi kan se av bildet under umiddelbart se ganske
så lik ut som dagens, men den er ganske så ny. Her er den nye øverst, og den nåværende under: Dette skriver den norske Skoda-importøren om den nye
modellen: «Designskissene viser renskårne frontlykter, tåkelys med en
karakteristisk utforming, og den ŠKODA-typiske grillen. På bakluken erstattes
merkeemblemet av bokstavene ŠKODA. Teknikken blir også oppgradert, og ikke
minst: SUPERB vil nå kunne leveres som plug-in hybrid.» Frontlyktene kommer blant annet nå som full-LED, og erstatter dermed dagens som består av bi-xenon og LED. Da gjenstår det bare å ønske de norske hockeykrigerne et superb mesterskap med dette supre bildet: