Skoda Enyaq får seg et løft på viktige områder, og jaggu er det ikke klart for en ny RS-utgave også. (Fotos: Skoda)

Skoda Enyaq med oppdateringer på viktige felt

Det er på gang fornyet utgaver av populære Skoda Enyaq, og det inkluderer mer krefter og raskere lading. Og ja, enda litt mer rekkevidde og til og med nye utgaver.


Volkswagen-gruppen jobber hardt med å gjøre sine elbiler enda bedre, og det inkluderer også de som allerede er på plass. Tre av disse som er laget på den samme MEB-plattformen er Volkswagen ID.4 og ID.5 og Skoda Enyaq. Og alle tre blir nå oppdaterte.

Volkswagen har allerede gitt beskjed om at det er nye utgaver av de to ID-bilene på vei, og Volkswagen Norge har også åpnet for bestilling av disse. Nå følger Skoda og Skoda Norge etter.

Dette er ikke bare noe små oppdateringer, men faktisk så omfattende at det også inkluderer en nye versjoner av modellen som nærmer seg 20.000 biler på veiene her i Norge.  

‒ Det introduseres nå for første gang Skoda Enyaq SUV som RS-modell i Norge, samt lanseringen av Skodas toppmodell Enyaq Laurin & Klement, forteller Martine Behrens, Skoda-direktør i Norge.

Rent praktisk går nå Enyaq fra å hete 80 og 80x til å hete 85 og 85x, noe som skal vise at det er ganske store oppdateringer på gang. Det er nemlig en ny motor på bakakselen og bedre batterieffektivitet, og det gir et løft både når det kommer til ladefart og rekkevidde.

Skoda legger også til at kjøreopplevelsen er enda litt mer skjerpet.

– Enyaq er en svært populær modell, og den nest mest solgte bilen i Norge så langt i år, sier Behrens.

‒ I forbindelse med en større oppgradering kommer modellen nå med en rekke forbedringer og ny funksjonalitet.

Mange lurer selvsagt på dette med rekkevidde, og dagens utgaver kan allerede by på over 500 kilometer. For eksempel har 80-utgaven en WLTP på 537 kilometer og 80x på 513 kilometer, så disse går relativt langt.

Dette strekkes nå ut til 556 kilometer for Enyaq 85 og 530 kilometer for 85x. Det gjelder dog for SUV-utgaven, for de som går for Coupé-utgaven av 85x kan vente seg en forventet WLTP-rekkevidde på 538 kilometer.

Ikke nok med det. Enyaq 85 blir utstyrt med en ny elektrisk motor med en effekt på 210 kW (286 hk), mot 150 kW (204 hk) tidligere. Dette åpner for 0 til 100 km/t på 6,7 sekunder, og det er formidable 2 sekunder raskere enn før.

85x er den med firehjulsdrift, og er den nye bakmotoren er 15 kW (20 hk) sterkere enn tidligere. Det presser sprinttiden ned ett tiendedel til 6,6 sekunder. Men det er en annen ting med 85x som blir langt raskere ‒ ladingen.

Den nye utgaven åpner for 175 kW, og dette tar ladingen fra 10-80 prosent ned til 28 minutter. Da begynner det å gå greit unna.

Som kjent tilbyr også Skoda litt mer eksklusive biler i form av Laurin & Klement, døpt etter de to grunnleggerne. Emyaq får også sin L&K-utgave, og er her det eksklusive designelementer både på eksteriør og interiør.

Det er også på gang en annen spennende utgave, nemlig en ny RS-versjon.

Skoda Norge åpner nemlig for bestillinger av Enyaq SUV RS, som dermed slår følge med Coupé-utgaven. Begge har en effekt på 250 kW (340 hk), og klarer 0 til 100 km/t på 5,5 sekunder. Her er WLTP-rekkevidden forventet opp mot 536 kilometer for SUVen og 542 kilometer for Coupé-utgaven.

Alle Enyaq-modellene har for øvrig en maks toppfart på 180 km/t.

I likhet med de nye utgavene av ID-bilene åpner også de nye Enyaq-bilene for forvarming av batteriet, noe som sørger for optimal batteritemperatur når bilen ruller inn på hurtigladestasjonen. Funksjonen fungerer både automatisk gjennom navigasjonen eller kan startes manuelt av føreren.

Men Skoda gir seg ikke med alt dette.

For det også en ny låsefunksjon som gjør at bilen automatisk låses når sjåføren forlater bilen med nøkkelen, og bilens infotainment-system får endringer som inkluderer et redesignet brukergrensesnitt og ny grafikk på head-up display.

Dette skal reflektere Skodas nye merkevareidentitet, som også inkluderer små endringer på utseende og en ny logo. På toppen skal også iV-merket erstattes med batterikapasitet i ny font.

Til slutt får også stemmeassistenten seg et løft, ja, som i ID.4 og ID.5. Hos Enyaq heter denne Laura, og her kan sjåføren se sanntidsoversettelser av deres kommandoer på displayet.

Det er en rekke versjoner av Enyaq på vei, og mer eksakt hele ni forskjellige. SUV-utgaven kommer i 85, 85x, 85x L&K, 85 Sportline, 85x Sportline og RS, mens Coupé blir tilgjengelig i 85x, 85x L&K og RS.

Prisen? Jo, Enyaq dukker under momsgrensen på 500.000 kroner, for det er en kampanjepris som gjør at Skoda Enyaq 85 starter på 489.900 kroner. Skoda Enyaq Coupé 85x passerer akkurat grensen, og har en startpris på 509.900 kroner.

Om du lurer på hva nye ID.4 og ID.5 kan by på kan du sjekke ut den øverste lenken under.

Les også:

 

 

 

Les mer om:

Elbiler Nyheter