Sjelden Ferrari-perle får nytt liv

Ferrari California Spyder var rett og slett et mesterverk, men et ultrasjeldent et. Nå blåser GTO Engineering nytt liv i den ikoniske modellen.


GTO Engineering ble startet opp på 1980-tallet som en slags servicepartner til Ferrari-forhandlere og spesialister, og hoppet på retrotrenden i 2008.

Det har ført til en ny Ferrari 250 SWB og 250 Testa Rossa (TR), og nå har de klart en tredje Revival-modell som de bygger for kundene.

-->
Og dette er ikke hvilken som helst bil, men en Ferrari California Spyder. De som er gammel nok har muligens sett en slik på film, for det var en slik bil som ble vraket i komifilmen «Skulk med stil» tilbake i 1986. Nei, det var ikke en original bil som måtte bøte med livet, heldigvis.  

Denne 250-varianten av den berømte Ferrari-modellen var et samarbeid mellom Pininfarina og Scaglietti, og er ansett som et mesterverk. Et sjeldent et.

Det ble kun laget 106 utgaver som SWB og LWB, og skal du kjøpe en av disse i dag må du regne med å betale et tresifret antall millioner kroner.

Eller så kan du gå for en California Spyder Revival, og det er ikke en dårlig erstatning.

For sjekk dette:

Mark Lyon, grunnlegger og administrerende direktør, er selvsagt stolt over det GTO Engineering nå har fått til.

‒ Det er en av, om ikke, den mest ikoniske gatebilen fra Ferrari fra 60-tallet, og vi har jobbet hardt med å utvikle denne de siste årene. Tilbakemeldingene fra både tidligere og nye kunder fra Revival-serien er oppmuntrende, og vi gleder oss til å jobbe med flere eiere slik at vi kan skape deres drømmebil.

Opplegget er slik at potensielle kunder må levere en 250 til selskapet, og de bygger deretter om bilen til en California Spyder.

For en slik jobb har de utviklet spesialverktøy, og jobben er estimert til 1.500 timer. Alt gjøres selvsagt for hånd, og det går i moderne marialer som aluminium, luksuriøst skinn og det er også mulig å få et nytt tre-ratt.

På motorsiden tilbyr de enten en standard 3-liters motor, en 3.5 liter eller en 4-liters kraftpakke. Det er også mulig å gå for en standard 4-trinns manuell kasse eller en 5-trinns ‒ selvsagt manuell den og.

Det er ikke så godt å si hva alt dette koster, men GTO Engineering sier mellom 750.000 til 850.000 pund i Storbritannia avhengig av donorbilen.

Resultatet er uansett et nytt mesterverk, så får vi bare håpe at kundene ikke krasjer den slik de gjorde med replikabilen i den store filmen for 35 år siden.

Her er bilder av California Spyder Revival:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter