Merket heter Laffite, og de som virkelig følger med i formel
1 drar kanskje kjensel på det navnet.
i 1974, og endte opp med å vinne seks av løpene han deltok i fram til han la
opp i 1986.
motorsport-hjulspor, uten at han på noen måter oppnådde den samme suksessen. Men nevøen har klart noe Jacques aldri klarte, nemlig å lage
superbiler. Det er nemlig Bruno og Laetitia Laffite som står bak merket
som nå viser fram en SUV som bør forsere sanddynene i Saudi-Arabia som ingen
andre terrengbiler ‒ iallfall ikke i original form. Nemlig terrengdyret G-Tec X-Road. Denne flyr både ut av lyskryssene og gjennom terrenget, for
Laffite har gitt modellen som kun veier 1.300 kilo en motor på 700
hestekrefter. Det betyr 1,85 kilo per hk ‒ uhørt!
fjæringslengden som er på 43 centimeter, også det uhørt. Men alt dette kommer selvsagt med en pris.
Elektrisk versjon
Laffite, som er basert både i Los Angeles, Miami og Valencia,har knallet til med en prislapp pålydende 465.000 dollar for herligheten. Det
er i skrivende stund 4,17 millioner kroner ‒ før avgifter og andre kostander. Men her har vi en god nyhet, iallfall rundt avgifter.
kan lage denne helelektrisk. Hmmm. Da går dessverre også prisen opp, og en EV-versjon starter
på 545.000 dollar. Det er 4,89 millioner kroner det.
Begrenset antall
Men skulle du sitte på 5 millioner kroner som du skal bruke på en SUV, så er det lite sannsynlig du klarer å hanke tak i en X-Road. Laffite sier at de setter sluttstrek på 30 eksemplarer, ogde første som er raskt nok kan forvente seg å få en X-Road mot slutten av året. Laffite Supercars sier at de også jobber med flere
prosjekter, så det blir mer moro fra selskapet med et navn som virkelig forplikter. Men først i køen er altså Laffite G-Tec X-Road, og her er flere bilder av den bilen: Les også: