Sjekk denne Jaguar XK-utgaven!

Bildesign er selvsagt en smakssak, men det må vel være mulig å være enige om at en Jaguar XK European er en særs vakker bil?


Retrotrenden som nå rir bilverden har nådd et nytt nivå, for det restaureringsekspertene hos britiske Thornley Kelham har tryllet fram er rett og slett noe ganske så magisk.

Og det aller beste er at det er mulig å kjøpe en slik bil, men akkurat det koster skjorta og litt til. Men det skal vi komme tilbake til.

-->
Thornley Kelham hadde stor suksess med sin flotte Lancia Aurelia Outlaw European som de kom med i fjor (ja, du skal få se bilde av den bilen også), og er så fulle av selvtillit at de like godt har kastet seg ut i et nytt og digert prosjekt ‒ en nytolkning av selveste Jaguar XK.

Her snakker vi om de klassiske utgavene av XK, en modell som snudde opp-ned på bilverden da XK120 ble lansert tilbake i 1948. Dette var en ganske kompakt 2-seters sportslig roadster med svært så forførende linjer, og Jaguar fulgte opp med XK140 i 1954, XK150 i 1957 som til slutt førte til legendariske E-Type i 1961.

Det er altså en risikosport så det holder å tolke en XK på en ny måte, men Thornley Kelham tok altså sjansen på det. Nå var de nok ikke redd for at dette skulle bli et gedigent mageplask, for blant de 30 ekspertene som jobber der finner vi også Paul Howse. Dette er mannen som designet McLaren P1 og 720S, så mannen kan designyrket til fingerspissene.

Basen for den nye bilen som heter Jaguar XK European er altså en XK, og visjonen til Howse var å feire de vakre aerodynamiske linjene og på samme tid være tro mot bilens originale intensjoner. Den nye skulle også gjenspeile jobben som ble lagt ned under utviklingen av E-Type Lightweight.

Den første store utfordringen var å senke taklinjen for å gjøre proporsjonene mer elegante, så måtte den få mer skulpturelle muskler på sidene. Resultatet er at buene er bredere både foran og mer framtredende bak med bredere ståltrådhjul som fyller disse ut.

Videre tegnet Howse nye linjer som strekker seg fra grillen og frontlyktene og helt til bakenden, og helt bakerst har den en slags tåreform. Og som du skal få se av bildene ‒ enden er god!

Thornley Kelham har selvsagt benyttet moderne materialer og oppgradert drivverket, understell, oppheng, styringen og det som måtte være, og puttet inn nødvendig utstyr som for eksempel et klimaanlegg, elektriske vinduer og blue-tooth-tilkobling.

I motorrommet sitter fortsatt den originale motoren, en Jaguar XK 3.8-liters rekkesekser som produserte mellom 160 og 220 hk. Denne er selvsagt grundig omkonstruert, og det er nå mulig å få Jaguar XK European med enten 300 eller 340 hk.

Å lage en slik nytolkning er selvsagt en formidabel jobb, og de har brukt mer enn 5.000 timer på bilen. Hver eneste lille detalj er sjekket, og bare lakkeringsjobben tok formidable 800 timer.

Så ja, resultatet innfri helt klart de tre nøkkelområdene som Thornley Kelham styrer etter: Designet. Detaljene. Kjøreturen.

‒ Med vår concours-vinnende restaureringsarv og vår mangeårige erfaring med å perfeksjonere vår skreddersydde Lancia Aurelia «Outlaw»-prosjekt, har vi utviklet et team som er perfekt for å designe og konstruere en bil som gjenskaper bilikoner på autentisk måte, i intrikate detaljer og med et nøye fokus på kvalitet, sier Simon Thornley, en av grunnleggerne av selskapet.

‒ Jaguar XK European er, for oss, den vakreste bilen som har kommet i restomod-sektoren, støttet opp med ekspertise og erfaring i å utvikle biler som ikke bare er perfekte i finishen ‒ men som er spennende å eie og kjøre.

Jaguar XK120 var en av flere vakre modeller som tok Europa inn i en ny bilalder etter 2. verdenskrig, i likhet med biler som britiske Austin Healey 100, MGA og AC Ace, italienske Lancia Aurelia, Alfa Romeo 1900 i tillegg til biler fra Fiat, Ferrari og Maserati. Over i Tyskland kunne de blant annet presentere den fantastiske Porsche 356 og majestetiske Mercedes 300SL.

Alle kan være potensielle «Europran»-versjoner, for det er Thornley Kelham som nevner disse. Så vi venter spent på det neste europeiske prosjektet. Men vi har liten tro på at de klarer å toppe Jaguar XK European, men om de klarer noe lignende er iallfall vi fornøyde.

Og før vi sjekker ut bildene av den særs vakre retrobilen, må vi kjapt innom det vi helst ville unngå ‒ prisen.

Thornley Kelham skal av åpenbare grunner kun lage et svært begrenset antall av Jaguar XK European, og prisen er satt til 550.000 pund. Så rundt 6,3 millioner kroner. Og ja, du må også levere inn en donorbil.

Men for det får du altså et virkelig smykke av en bil, og her har du bilder av Jaguar XK European samt ett av Lancia Aurelia Outlaw ‒ akkurat slik vi lovet!

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter