Porsches gudfar en som kjent Ferdinand Porsche, mannen som blant annet sto bak kanskje verdens aller mest kjente bil ‒ Bobla. Men det var faktisk ikke han som kom opp med den første Porsche-modellen, og det kan vi takke vanskelige franskmenn for.
Etter krigen befant Porsche seg i Frankrike, og det kom en offisiell forespørsel om han kunne hjelpe til med å designe den nye Renault 4CV. Det gjorde den ferske Renault-sjefen, motstandsmannen Pierre Lefaucheux, lynende forbanna.
-->
Det hele førte til at Ferdinand Porsche, den tidligere Volkswagen-sjefen og svigersønn Anton Piëch og sønnen Ferry Porsche ble arrestert for krigsforbrytelser, og mens Ferry slapp ut etter seks måneder ble de to andre sittende fengslet.
Så Ferry Porsche gjøv selv løs på prosjektet som skulle føre til den første Porsche-bilen, nemlig 356-modellen. Resultatet kunne de avduke 8. juni 1948, en Porsche 356 No. 1 Roadster.
75-årsjubileet til denne ble markert med en Porsche Vision 357 tidligere i sommer, en slags moderne etterfølger av 356-modellen. Men tyskerne har ikke gitt seg med kun denne, for nå viser de fram nok en retro-visjon ‒ mer spesifikt en helelektrisk Porsche Vision 357 Speedster basert på 718 GT4 e-Performance.
‒ Porsche Vision 357 er et nikk til den første Porsche-modell-linjen, Ferry Porsches drømmesportsbil. Og siden 356 har brent seg inn i det kollektive merkeminnet som både en kabriolet og en coupé, gjelder den samme logikken for konseptbilen ‒ det kan bare være to, sier Michael Mauer, Vice President Style Porsche.
‒ Porsche Vision 357 Speedster legemliggjør essensen av merket. Kjøreglede og kjøredynamikk kombinert med en ekstremt puristisk form. Som med Mission X som vi presenterte for bare noen uker siden, viser denne modellen at selv med ferske design-gener skinner Porsche-DNA igjennom.
Tyskerne har løftet den elektriske motoren og batteriteknologien fra det elektriske racerbil-konseptet Mission R med over 1.000 hk til 357 Speedster, mens chassiset er hentet fra 718 GT4 Clubsport.
Retro-vibbene er på plass gjennom en liten frontrute typisk for en gammel speedster, og ikke minst via et klassisk cover på høyre side inni bilen ‒ typisk for de gamle bilene.
Førerens hodestøtte som du kan se best av bildene helt nederst ser ut til å henge i luften på grunn av det teknisk utformede karbonvelteelementet bak, mens det videre bak er en ladeport og ankeret til den klassiske speedstertoppen.
Men før du kan se den hengende nakkestøtten må vi aller først se på de to søstrene sammen, for dette er en vakker duo. Sjekk dette:
Som vi kan se kommer bilen i to gråfarger, Marble Grey og Grivelo Grey Metallic, og disse er også inspirert av historiske racerbiler. Det er også forskjermene, som skal beskytte mot flygende steiner under et racerløp.
Om du ser nøye på bildet over ser du også noe spesielt med hjulene, for felgene foran og bak har faktisk to forskjellige farger. Faktisk er forhjulene i to farger, Grivelo Grey Metallic med kontraster i Miami Blue.
Det er ingen tvil om hva denne skal markere, for det står både «75» over hele siden, men Porsche har også puttet inn «1948» og «2023». Og faktisk en enhjørning!
Den figuren finner du på bakskjermen foran hjulet, så her har det åpenbart vært noen designere som er over snittet glad i dette legendariske dyret med magiske evner.
Bilen kombinerer altså det gamle og det nye, og sistnevnte finner vi blant annet på sidene ‒ for de vanlige speilhusene er erstattet av kameraspeil. Og ja, også disse ving-lignende speilene nikker tilbake til de gamle bilene, for sidespeilene er ikke montert på dørene ‒ men lengre framme på bilen som de var før i tiden.
Den brede sporvidden gir bilen et sterkere utstråling, og det er 20-tommers magnesiumfelgene med senterlåser – dog designet slik at det ser ut som om bilen har fortidens femboltsfelger ‒ slik 356 hadde.
På innsiden har de kjørt en klassisk Speedster-stil med kun det viktigste, og den har også et ultralett sete i karbonfiberforsterket plast (CFRP) integrert i bilens monocoque og dekket med tynne puter i det sklisikre og semsket skinn-lignende materialet Race-Tex.
Instrumentene befinner seg i et gjennomsiktig display over et ganske nakent ratt, mens dørhåndtaket er erstattet av enkle stoffstropper.
Dette er det tredje konseptet som Porsche kliner til med i jubileumsåret, etter den «vanlige» Vision 357 og superbil-studien Mission X, og Vision 357 Speedster finner også veien til Goodwood-festivalen i England denne helgen.
Les også: