Også Genesis har store elektriske planer, og de gir mer enn gjerne hint om hva de tenker om framtiden. Mer eksakt har de gitt tre hint gjennom en X-triologi.
Disse er selvsagt elbiler, for Genesis er godt i gang med sin overgang til å bli karbonnøytrale i 2035, og denne satstingen har gitt helelektriske utgaver av G80, GV60 og GV70. Men som alle seriøse bilmerker titter også disse inn i spåkula for å se hva som kommer i framtiden.
-->
Spåkula er her tre konsepter som virkelig kan ta pusten fra en bilentusiast, en konseptserie kalt X. Her skal X henvise til en skjult helt, eller kanskje mer riktig ‒ tre skjulte helter.
Den første er et konsept kun kalt Genesis X Concept vist fram i Los Angeles for halvannet år siden, og dette var en todørs helelektrisk GT-modell.
Deretter fulgte de opp med et konsept kalt Genesis X Speedium Coupé, som ja, var en helelektrisk coupé. Denne ble vist fram i New York i april i år, og videreførte ikke minst designspråket som er kalt Athletic Elegance.
Ja, du skal få se bilder av begge disse bilene. Men først det tredje X-medlemmet.
For nå smeller de til med det siste kapitelet i triologien, nemlig konseptet Genesis X Convertible, som dermed er en luftig kabriolet. Denne vises passende nok fram i berømte Malibu i solfylte California.
‒ Genesis startet med å produsere sedaner hovedsakelig rettet mot forretningsbrukere. Mens vi skapte et nytt, differensiert design-DNA, økte vi gradvis den emosjonelle appellen ved å bruke denne DNA-en til SUV-typologien, forklarer Luc Donckerwolke, som er kreativ sjef.
‒ Nå har elektriske drivlinjer gitt oss det perfekte scenariet for å nyte naturen, og drevet merket til å skape kjøretøy med enda større følelsesmessig resonans.
Kronen på X-verket tar Athletic Elegance-designspråket enda et hakk videre, og her har designerne også jobbet med ideelle proporsjoner for å gjøre elbilen til et fyrtårn for Genesis-merket.
Den tredje elbilen deler både arkitektur og elektriske drivlinje med X Concept X Speedium Coupé, og kommer med et hardtop-tak som også har et gjennomsiktige «månetak» over frontpassasjerene slik at bilen føles åpen selv med toppen på plass.
Og de samme forførende linjene som de to første X-modellene kunne framvise er helt klart på plass også for den tredje søsteren, for sjekk dette:
Genesis X Convertible har et langt panser og noen svært så rene linjer som strekker seg bakover, og med taket nede kan profilen nesten minne om en elegant yacht.
De spesielle quad-lysene til Genesis er også på plass på X Convertible-konseptet, og dette bidrar til en ganske så kul og spesiell V-front.
Også bak er quad-lyktene på plass, og disse horisontale lyktene er stort sett identiske på alle de tre X-konseptene. Og så må vi nesten snakke om felgene.
Disse er noe av de verste vi har sett med et svært så intrikat design, men dette har faktisk også en praktisk effekt. Felgene har en slags skåleform, og denne skal både bidra til bedre aerodynamikk og ikke minst trekke enda mer varme ut fra bremsene. Så både smart og vakker!
Vi har kun ett bilde av dashbordet, og det viser for det meste kun førerplassen. Denne er åpenbart viktig, for Genesis har likegodt brettet instrumentene rundt føreren. Vi kan ikke se noen andre skjermer på bildet, men som et annet bilde du kan se lengre nede er det også en skjerm i midtkonsollen.
Genesis sier at X Convertible «er et friluftsteater som gir en enestående sanseopplevelse for alle på innsiden», men mener ikke bare friheten som en toppløs bil gir.
For som med X Speedium Coupé kommer denne med lydsystem utviklet av en lydmester som heter Guk-il Yu, og dette er spesielt utviklet for å optimalisere akustisk ytelse.
Dermed avsluttes X-triologien på en passende måte med en luftig framtidsvisjon.
‒ Innovasjon er katalysatoren for å bli mer engasjert i miljøet rundt oss, sier Luc Donckerwolke, som understreker at de har laget X-trioen som en emosjonell fasett av deres designfilosofi.
‒ Vi er i ferd med å overføre Genesis til et selskap som vil levere produkter som kundene kan glede seg over, slår han fast.
Resultatet kan du selv sjekke under, for her kommer bildene av den aller nyeste, og selvsagt et par av de to andre konseptene og et aldri så lite familiefoto av dem alle tre.
Les også: