En Dodge Challenger Black Ghost ser ganske skummel ut, gjør den ikke? (Fotos: Dodge)

Siste sjanse for Dodges muskelbiler

Dette er virkelig «last call» for Charger og Challenger som vi kjenner i dag. Etter 31. juli er det nemlig ikke mulig å bestille bilene med en diger Hemi-motor under panseret.


Det gjelder å avslutte med et smell. Dodge tok dette nesten bokstavelig, for da de introduserte den aller siste Challenger i nåværende form var det en rakett av en muskelbil.

Den siste i rekken av «Last Call»-utgaver har nemlig tilnavnet SRT Demon 170, og dette er virkelig en demon på fire hjul. Her snakker vi nemlig om en bil med elleville 1.025 hestekrefter som klarer 0-100 km/t på langt under 2 sekunder ‒ den kvikkeste, raskeste og kraftigste muskelbilen verden har sett.

Og det skulle kanskje bare mangle. Charger, introdusert i 1966, og Challenger som kom tre år senere, har nemlig gjort sitt når vi kommer til 31. desember og produksjonen stanser. Det vil si i nåværende form med en kraftig Hemi-motor under panseret.

Det amerikanske merket veiver adjø til dagens muskelbiler gjennom sju «Last Call»-utgaver ‒ Dodge Challenger Shakedown, Dodge Charger Super Bee, Dodge Challenger og Charger Scat Pack Swinger, Dodge Charger King Daytona, Dodge Challenger Black Ghost og altså Dodge Challenger SRT Demon 170.

Alle sju kommer selvsagt med egne «Last Call»-merker, og blir garantert yndete samlerobjekt i framtiden. Men de som vil ha fatt i en slik må være rask, for juli er siste sjanse.

‒ For entusiaster som ønsker å bestille en Dodge Challenger eller Charger, spesielt en modell med mange hestekrefter, slik som Scat Pack, SRT Hellcat eller en spesialutgavemodell, er det virkelig den siste last call for «Last Call», sier Tim Kuniskis, Dodges merkesjef.

‒ Når vi går over til en spennende, elektrifisert muskelbil-framtid, markerer vi slutten på en uforglemmelig epoke for Dodge, og tiden renner ut for de som ønsker å eie en del av den.

Morgendagens muskelbiler blir ikke det helt samme. Dodge har allerede presentert sin første, Hornet, og denne SUV-modellen skal komme som en Hornet R/T med 288 hk og et elektrifisert drivverk ‒ den aller første hybriden fra merket.

Det er altså milevis unna en Dodge Challenger SRT Demon 170 med over 1.000 hk og et voldsomt lydbilde. Den skal de lage 600 eksemplarer av, 300 til de i USA og 300 til de i Canada.

Bilen er utstyrt med en superpotent 6.2-liters V8 Hemi-motor, og er så vill at den genererer 2g når gasspedalen trykkes i bånn ‒ to ganger tyngdekraften altså.

‒ For å feire slutten på Hemi muskelbil-æraen, innkalte vi alle «guvernørene» for å nå et nytt nivå, en ny målestokk for ytelsen til fabrikkgærne produksjonsbiler, sa Kuniskis da de introduserte bilen i mars.

‒ I 2015 sjokkerte Dodge verden med 707-hestekrefter Hellcat. Så, i 2018, gjorde vi det med 840-hesters Demon, og nå gjør vi det igjen med 1.025-hesters Demon 170.

Dodge Challenger SRT Demon.

Betegnelsen muskelbiler kom på 1960-tallet, og her spiller Hemi V8-motoren en viktig rolle. Chrysler kom med den førte slike allerede i 1951, og Dodge fulgte opp med sin i 1953. Det kom en ny generasjon Hemi på 1960-tallet laget spesielt for racerbiler, men i 1966 kom 426 Hemi for vanlige gatebiler.

Den fant også veien til Dodge Charger som ble presentert det samme året, og i 1969 kom også søsteren Challenger som skulle heve muskelbil-listen enda et hakk.

57 år senere er det altså slutt, og når dette skrives har entusiastene akkurat en uke på seg om de vil sikre seg en helt ny Charger eller Challenger.

Les også:

Les mer om:

Nyheter