Her er den siste Mercedes G 500 med en V8-motor. (Fotos: Mercedes)

Siste G 500 med V8

I 1993 valgte Mercedes å utstyre G-klasse med en V8-motor, og 30 år senere tar G 500 adjø med V8-biturbomotoren.


Legendariske G-klasse har hatt mange høydepunkter siden den ble lansert mot slutten av 1970-tallet, og en av disse er utvilsomt da de utstyrte bilen med en 8-sylindret motor for første gang.

Det skjedde med 500 GE V8 i en begrenset serie i 1993, og markerte det første høydepunktet i det som nå har blitt en lang rekke med supersterke terrengbeist på fire hjul.

-->
Tyskerne har ikke glemt at det nå er 30 år siden, og med «Final Edition» feirer de dette med en begrenset spesialmodell av G 500. Denne har en V8 bensinmotor på 4 liter, og blir tilgjengelig i tre fargevarianter, og hver av disse er begrenset til 500 enheter. Det betyr totalt 1.500 biler.

Fargene er den metalliske obsidian black og Manufaktur-fargene opalith white magno og oliven magno ‒ sistnevnte er helt ny.

‒ Final Edition er vår 30-årsdagsgave til G 500, som i 1993 ble ansett som trendsetteren og forkynneren til high-end offroaderen i luksusklassen, sier Emmerich Schiller, styreleder i Mercedes-Benz G.

‒ Med sine eksklusive utstyrsdetaljer er den begrensede spesialmodellen også en passende avskjedsgave fra V8-biturbomotoren i G 500.

Er det en ting som er et must for spesialutgaver, er det litt mer spesielle felger. «Final Edition» skuffer ikke, og får 20-tommers AMG lettmetallfelger med et 5-dobbelt-eikers design lakkert i karosseriets farge og har en høyglans finish når det gjelder oliven magno-fargen.

For de to andre variantene er de svarte og har en høyglans finish, forklarer Mercedes.

I tillegg kommer spesialmodellen med en «FINAL EDITION»-påskrift på dekslet til reservehjulet, og det samme finner veien til dørhåndtakene. Og ja, det er en logoprojektor i utvendige speil som projiserer «G»-logoen og «STRONGER THAN TIME» på bakken.

Tyskerne forklarer videre at reservehjulringen og andre ting kommer i høyglans krom, og skal understreke eksklusiviteten til spesialmodellen. I tillegg følger det også med en eksklusiv bilduk hvor det også er skrevet «STRONGER THAN TIME».

Her er spesialutgaven heldigvis fotografert uten en slik støvduk rundt seg:

Klyver man inn i bilen er det første man ser «Final Edition» på dørterskellistene, og dette finner også veien til håndtaket for passasjerene.

Ja, Mercedes spanderer til og med en ekte sølvmynt, og dette kommer i form av plakett festet til nøkkelen. Spesialutgaven kommer med Superior Line-utstyret, noe som blant annet betyr Burmesters surroundanlegg og Nappa-seter i to farger.

«Final Edition» byr også på helskinnpakken tilpasset den utvendige fargen, og en rekke andre litt mer eksklusive løsninger som hever luksusfølelsen på innsiden et hakk.

Det gjør også prisen. For Mercedes sier at «Final Edition» av G 500 har en veiledende pris på 196.350 euro i Tyskland, så ja, det koster å ta farvel med en V8-drevet G 500.

Les også:

Les mer om:

Nyheter