‒ Til våre Civic Type R-fans over hele verden: Under konseptet «Ultimate Sport 2.0» utviklet vi den helt nye Civic Type R med ånden om å «gå utover våre tidligere prestasjoner» og strebet etter den ultimate FWD-sportsbilen ved å foredle den «essensielle verdien» og «emosjonelle appell» unik kun for våre Type R-modeller.
Meldingen over kommer fra Hideki Kakinuma, utviklingslederen til Civic Type R, og henger selvsagt sammen med den aller siste rekorden bilen har hanket inn.
-->
I september i fjor startet utleveringene av den nye utgaven, og denne har litt av en arv å ta vare på. Dette er den sjette Type R-utgaven av Civic siden 1998.
Seneste i 2017 satte den femte utgaven en ny rekord rundt selveste Nordsløyfa, regnet som den aller tøffeste utfordringen for de som har ambisjoner om å lage gode sportsbiler.
Den forrige generasjonen kunne by på 316 hestekrefter og åpenbart noen veldig gode kjøreegenskaper, og var basert på 10. generasjon av Honda Civic.
Nå er det altså på plass en ny sjef i familien som er basert på 11. generasjon av basismodellen, og målet er som vanlig å lage den beste bilen i sitt segment.
Denne utgaven har den samme motoren som tidligere og byr på en plass over 320 hk, og dette er kombinert med en vekt på 1.430 kilo. Så ja, også den nye bør røre ganske greit på seg.
Hvor fort fikk vi allerede et hint om i fjor vår, for da luftet Honda bilen rundt den kjente japanske racerbanen Suzuka. Der tok den like godt banerekorden for forhjulsdrevne biler, noe som jo lovet veldig bra.
Siden har den altså gått inn i produksjon, og Honda har dermed fått tilbakemeldinger fra det som åpenbart er fornøyde Civic Type R-eiere.
‒ Siden september har vi har mottatt mange tilbakemeldinger fra kunder fra hele verden fylt med forundring og glede, som langt overgår forventningene våre, sier Kakinuma.
Men:
‒ Imidlertid hadde vi enda et oppdrag å oppfylle, som var å ta tittelen som verdens raskeste FWD-bil med en rekordrunde på Nürburgring.
Dermed var det bare å sende bilen utstyrt med Michelin Pilot Sport Cup 2 Connect-dekk til den berømte racerbanen.
Banen kalt for «det grønne helvete» har siden 2019 hatt en offisiell testrunde som er på 20,8 kilometer ‒ noen hundre meter lenger enn tidligere.
Den litt kortere runden gjennomførte 2017-utgaven av Civic Type R på 7:43,8 minutter, men denne rekorden for biler med forhjulsdrift ble senere slettet av Megane RS Trophy-R.
Nye Honda Civic Type R var altså revansjelysten og ville ha tilbake tittelen, og gjennomførte runden på 7:44,881 minutter. Så ja, litt dårligere enn den forrige rekorden, men det er altså gjort noen endringer på den offisielle testrunden og alle de gamle rekordene er slettet.
‒ Seks år etter runderekorden ble satt av forrige generasjon Civic Type R (FK8), har vi nådd en ny dimensjon grunnet lidenskapene vi har lagt inn og alle fremskrittene vi har gjort med denne Type R-modellen. Vi ønsket å dele denne tittelen med alle Type R-fans over hele verden, og fikk ønsket vårt oppfylt, sier Kakinuma.
Så fest setebeltet og bli med på rekordrunden rundt Nordschleife, for dette går unna!
Les også: