HjemNyheterSier farvel til stålrammen

Sier farvel til stålrammen

Det er både litt trist og litt oppløftende at Morgan nå har laget sin aller stålramme.

Vi har lyst til å si «stål på meg», men vi hører jo hvor dumt det lyder. Så vi dropper det, og slår heller fast at Morgan har stolt på stålet i en liten evighet.

- Annonse -

Som mange andre gamle bilmerker startet også britiske Morgan opp med noe annet enn å lage biler, selv om det første kjøretøyet Henry Morgan faktisk lagde var en bil.

Det skjedde i 1909, men da Morgan Motor Company ble stiftet i 1910 fokuserte de kun på 3-hjulinger. Og det fortsatte de med i mange år.

Men i 1936 introduserte de et nytt kjøretøy som var kalt 4-4, og det markerte en helt ny start for Morgan. 4-4 står nemlig for fire sylindre og fire hjul, og var dermed den aller første bilen merket kom med.

Og skal man lage biler må man også ha et sterkt chassis, og Morgan løste dette ved å lage et i stål.

- Annonse -

Faktisk var de så fornøyd med resultatet, at stålrammen med noen justeringer også har funnet veien til Plus 4, Plus 4 Plus, 1. generasjon Plus 8, 4 Seater, V6 Roadster og etterfølgeren til 4-4 kalt 4/4.

Faktisk hadde alle Morgan med fire hjul til 2019 brukt en eller annen variasjon av stålrammen som ble introdusert i 1936, med unntak av Aero-serien og 2. generasjon Plus 8.

Chassisets berømte designelementer inkluderer et dempersystem foran med glidende søyler. Faktisk har disse glidende søylene blitt et så kjent begrep at selv magasinet til den norske Morgan-klubben har fått navnet etter løsningen, «Sliding Pillar».

Med denne løsningen beveger navet og hjulkonstruksjonen seg loddrett på en søyle, og slik sørget de for å holde hjulene helt stabile. Dette det fungerte altså så bra at de har holdt på løsningen sammen med rammen.

- Annonse -

Totalt har Morgan satt sammen rundt 35.000 biler med stålramme, og disse er eksportert til 65 land rundt om i verden. Og som vi vet tar Morgan-eierne godt vare på sine biler, så mange av disse er aktivt i bruk den dag i dag.

Men nå er det altså slutt for stålet.

Den siste chassisbilen av stål, en Morgan Plus 4 70th Edition, ble kjøpt av en ihuga Morgan-elsker som også eier den berømte Le Mans-vinnende Plus 4, «TOK 258».

Plus 4 70th Edition feirer at det er 70 år siden produksjonen av Plus 4 startet i 1950. Morgan lager kun 20 eksemplarer av denne, som dermed blir det en svært eksklusiv modell.

Så hva skal Morgan finne på nå da?

Jo, de erstatter stålchassiset med en ny plattform kalt CX. Den første modellen som ble vist fram på den plattformen var en Plus Six vist fram i fjor, og tilbakemeldingene var strålende. Og det var kanskje ikke så rart, for Morgan hadde brukt fire år på å utvikle nettopp den modellen.

De har altså konkludert med at alle nye biler må bygges på CX, som i stedet for stål bruker aluminium.

Dette er ikke helt ukjent terreng for Morgan, som også utviklet Aero-serien og 2. generasjon av Plus 8 på forrige generasjonen av denne plattformen.

Siden Plus Six har Morgan også utviklet en helt ny Plus Four som debuterte i mars, og denne er også basert på den nye CX-plattformen. Men Morgan iler raskt til og sier at de fortsatt bruker de samme metodene og naturlige materialene som de alltid har gjort.

Så nei, konservative Morgan finner ikke på altfor mye sprell. Å pensjonere stålrammen bør holde i massevis for denne gang.

‒ Stålrammen har vært grunnleggende for Morgans produksjon i mer enn åtte tiår, og finnes under huden på noen av de viktigste og mest suksessrike modellene i selskapets historie, sier Steve Morris, administrerende direktør og styreleder i Morgan.

‒ Den unike kjøresjarmen er elsket av mange, og etterspørselen etter biler med stålchassis er faktisk fortsatt stor. Imidlertid, med introduksjonen av vår CX-Generation-plattform, er tiden inne for å ta farvel med stålrammen. Vi er glade for å kunne levere den siste stålchassis-bilen til en mangeårig venn av oss, som vi vet vil ha glede av den sammen med hans omfattende Morgan-samling.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Vi har prøvekjørt Ford E-Transit i Barcelona. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Ford E-Transit

Vi ble med Ford Norge til Barcelona, for å kjøre Ford E-Transit, lære mer om Ford PRO, og for...
Så hvordan sjekker Bugatti at verdens raskeste bil faktisk har de ytelsene den skal ha? (Fotos: Bugatti)

Slik sjekker Bugatti kreftene til verdens raskeste bil

490 km/t. Det er fartsrekorden for serieproduserte biler, og den står Bugatti Chiron Super Sport for. Så hvordan sjekker...
Volvo gjør nå ladingen enklere, og det inkluderer også betalingen. (Foto: Volvo)

Volvo forenkler lade-betalingen

En app erstatter både andre apper og betalingssystemer når Volvos elbiler skal lades på ladestasjoner. Bilmerkene følger nøye med på...
BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her