Seat har frisket opp Ibiza og Arona

Både den gode, gamle Ibiza-modellen og den ganske så ferske Arona-modellen er nå oppdatert.


Seats historie strekker seg helt tilbake til 1950, men den moderne tidsregningen starter i 1986. Da ble nemlig merket kjøpt opp av Volkswagen-gruppen, noe som i ettertid har vært en gedigen suksess.

To år før oppkjøpet kom Seat med en ny modell de nok hadde store forhåpninger til, for det spanske merket rettet siktet mot det store by-segmentet med en liten bil kalt Ibiza. Den var ganske så lik den daværende Poloen i designet, og måte kun 3,68 meter i lengden.

Det gikk da også som Seat-sjefene håpet, og Ibiza la grunnlaget for en blomstrende ny tid for merket.

Siden har det kommet fire nye generasjoner, og dagens 5. generasjon ble introdusert i 2017. Dagens utgave er bygd på Volkswagens plattform kalt MQB, og har nå vokst til å være en bil rett over 4 meter.

Og nå skal tidenes aller mest populære Seat-modell, det er solgt over 6 millioner av den, også møte nye tider, så dermed er det på tide med en aldri så liten oppdatering, sammen med det nye familiemedlemmet Arona.

Her er begge de to avbildet på et aldri så lite familiefoto:

‒ Seat Ibiza er et ikon i bilindustrien og en av hovedpilarene hos oss, sier Wayne Griffiths, president for Seat og Cupra.

‒ Den oppdaterte 5. generasjonens nye utvendige modifikasjoner og interiørrevolusjon, sammen med nye nivåer av tilkobling og sikkerhet, gjør at den er klar til å fortsette suksesshistorien.

Modellen har blant annet fått LED-lykter som standard, nye felger og et håndskrevet modellnavn rett under S-logoen bak, men det er innsiden som har fått det største løftet.

Infotainmentskjermen har blant annet vokst, og det er også mulig å få Ibiza med en 10,25-tommers Digital Cockpit. Dashbordet er redesignet, det er Nappa-skinn på rattet og bilen kan også skryte av nye og nå opplyste lufteventiler.

Griffiths nevnte tilkobling, og nye Ibiza byr blant annet på trådløs Apple CarPlay (Android Auto med tråd), stemmestyring og e-SIM som gjør bilen til et lite nettverk koblet til resten av verden.

Selvsagt kommer den også med diverse førerassistenter, slik som adaptiv cruisekontroll, skiltgjenkjenner, frontassistent og trøtthetsvarsler, så den lille bybilen er like teknologisk som mange andre større og langt dyrere biler.

Her er bilder av nye Ibiza:

Arona er også en viktig modell for Seat, for dette er en populær SUV som måler 4,14 meter i lengden. Denne er altså en slags høyreist søster av Ibiza, og siden den entret markedet i 2017 har Seat skuflet ut mer enn 350.000 slike biler til kunder verden over.

‒ Det urbane SUV-markedet har vokst betydelig, og Seat Aronas tilpasningsevne gjør den til en enorm viktig modell for selskapet, sier Griffiths.

‒ Den oppdaterte Arona byr på enda mer funksjonalitet, både digital og sikkerhetsfokusert, i en revidert form innvendig og utvendig.

Med denne har Seat gått enda mer kraftig til verk, og har blant annet gitt den en nyere front med nye grilldetaljer og en oppgradert frontfanger. LED-lys er selvsagt standard, og Arona kan by på tre nye felgdesign ‒ to av disse på 18 tommer.

Bak er det satt på en ny spoiler og en ny diffuser, og ja, logoen kommer selvsagt i løkkeskrift den og.

Arona har også fått et helt nytt dashbord med et større og flytende infotainmentsystem, og selvsagt er også Digital Cockpit tilgjengelig for SUV-modellen og luftventilene er i likhet med Ibiza nå belyste.

Den har også fått de samme teknologiske løsningene som Ibiza med trådløs CarPlay og koblet Android, og den skjønner også talekommandoer.

Også Arona får nye førerassistenter gjennom Travel Assist, og den får også Park Assist som kan gjøre parkeringen automatisk.

Så Seat gjør altså som vi alle burde ellers i livet, og tar vare på både de gamle og nye, og her er bilder av den nye og enda litt friskere Seat Arona blant annet i den litt røffere utgaven som heter Xperience Dark Camouflage.

Les også:

Les mer om:

Nyheter