For å ta det åpenbare spørsmålet først; ja, Samsung lager
også biler. Det har de faktisk gjort i over 20 år. De startet sammen med Nissan på slutten av 1990-tallet, men
i 2000 ble de en del av Renault og merket heter nå Renault Samsung.
selvsagt langt bak Hyundai og Kia i antall biler, men er ikke altfor langt bak
SsangYong. Renault Samsung noterte seg for drøyt 86.000 solgte biler i fjor,
mens SsanYong endte på drøyt 107.000 biler. De største, Hyundai, shippet ut godt over 700.000 bare på
det sørkoreanske markedet, så dit opp er det langt. Men pilene peker nå den gale veien, og salget fikk seg en skikkelig knekk i fjor. Nå tar Renault Samsung grep. De skal lansere en rekke nye og oppdaterte modeller i år, og
en interessant en for oss i Europa ble lansert i helga ‒ XM3. Dette er en moderne crossover SUV på 4,57 meter og kommer med
diverse førerassistenter, men den er også svært billig og starter på langt
under 200.000 kroner. Og den har litt Mercedes i seg. Den ene av de to motorene som tilbys fra start av er nemlig
en 1.3-liters som er utviklet av Renault med hjelp av Daimler.
europeisk utgave også, spesielt etter at kontakten med Nissan om å produsere
SUV-modellen Nissan Rogue går ut nå i mars. Dermed har de åpen kapasitet på
fabrikken i Busan, noe som kan føre til at vi også får Renault Samsung i
Europa. Tiden får vise om det skjer. I mellomtiden håper uansett merket på å selge 40.000 eksemplarer
av XM3 hjemme i Sør-Korea i 2020, året som også markerer at det er 20 år siden
Renault Samsung ble et bilmerke. Her er flere bilder av konseptet XM3 Inspire: