Fire superbiler med stjernen på panseret gjør seg klar til å innta Norge. (Fotos: Mercedes)

Salgsstart for drømmebilene fra Mercedes

Mercedes Norge åpner nå slusene for intet mindre enn fire drømmebiler ‒ AMG GT Coupé, CLE Coupé, AMG GLC Coupé og AMG GLC SUV. Se bilder!


‒ Toppmodellene fra Mercedes-Benz er ikke bare biler, de er elegante og luksuriøse drømmer på hjul! AMG GT Coupé, CLE Coupé og AMG GLC Coupé og SUV inkarnerer nettopp dette, og det er en glede å kunne starte salget av disse drømmebilene her til lands.

Sitatet over kommer fra Thorbjørn Myrhaug, direktør for Mercedes-Benz Norge, og han og de andre over hos Mercedes Norge er selvsagt ekstra stolte over å kunne tilby denne kvartetten av biler.

Prisene som du selvsagt skal få se lengre nede strekker seg fra drøyt million til nærmere 3,3 millioner kroner, så dette er ikke bilen for hvermansen. Men så kommer de da også fra øverste hylle til det tyske stjernemerket.

Ok, la oss ta en titt på bilene og se hva dette egentlig er for noe, og helt nederst kan du også se teknisk data rundt disse superbilene.

Her er de fire samlet på et sølvfat:

Mercedes-AMG GT Coupé

Vi starter selvsagt på toppen, for AMG GT Coupé er intet mindre enn den nye sjefen i familien. Dette er en GT som kommer som 2+2, noe som skal gi mer innvendig plass og gjøre denne til en enda litt mer praktisk bil. Mercedes lover også bra med bagasjeplass bakerst.

Foran dominerer selvsagt AMG-grillen utseende, og bak er de flate, horisontale LED-lyktene bygd inn i selve designet.

Bilen kommer selvsagt med alt av nye løsninger og teknologi, og dette inkluderer ting som AMG Active Ride Control-fjæring med aktiv krengestabilisering, bakakselstyring, aktiv aerodynamikk og variabel AMG Performance 4Matic+ firehjulsdrift.

Alt dette er koblet til en 4-liters AMG V8 biturbomotor og en AMG Speedshift MCT 9-girkasse som åpner for 585 hestekrefter, og det er også fullt variable dreiemomentfordeling på for- og bakakselen. Summen bør være maksimale kjøreegenskaper under de fleste forhold, og ikke minst 0-100 km/t på 3,2 sekunder.

Mercedes har vært spesielt opptatt av aerodynamikk under utviklingen av AMG GT-modellen, og dette gir et pluss både for kjørestabilitet, luftmotstand, kjøling og vindstøy. Bakspoileren er integrert i bagasjelokket, og endrer posisjon avhengig av kjøresituasjonen.

På innsiden er interiøret tilpasset en digital tid med blant annet et heldigitale instrumentpanel foran føreren med 3D-visning, og cockpiten er selvsagt fokusert rundt føreren. Det er også et AMG Performance-ratt med to AMG-knapper.

Og ja, AMG GT Coupé er selvsagt utstyrt med det ferskeste infotainmentsystemet som Mercedes kaller MBUX.

Mercedes Norge sier at et av de mange høydepunktene i interiøret er også den skulpturelle setedesignen til de elektrisk justerbare AMG-sportssetene med integrerte hodestøtter. Sidestøttene i sportssetene tilpasser seg også kjøreprogrammene.

Ved salgsstart får AMG GT 63 4Matic+ Coupé en startpris på 3.282.000 kroner før levering, og Mercedes Norge sier at det også kommer en versjon kalt AMG GT 55 4Matic+ Coupé til salgs på et senere tidspunkt.

Her er bilder av Mercedes-AMG GT Coupé:

Mercedes CLE Coupé

Dette er den nye toppmodellen i CLE-klassen, og skal by på det beste fra C- og E-klasse kombinert med lekre linjer.

Her er det et lavt panser, aggressive frontlykter og en 3D-radiatorgrill, mens understellet er senket med 15 millimeter som standard.

Det er også mulig å få denne med Dynamic Body Control, og her er det trinnløst justerbar demping på for- og bakaksel i kombinasjon med bakakselstyring. Alt dette bør gi god og komfortabel kjøreglede.

Dette er en ganske stor coupé som er 4,85 meter lang, 1,86 meter bred og 1,42 meter høy, og Mercedes vet hvem mange av kundene til denne blir ‒ for de opplyser at bagasjerommet enkelt kan romme tre golfbager. Fore!

På innsiden er det et frittstående 12,3-tommers heldigitale instrumentdisplay, et 11,9-tommers førerorienterte sentraldisplay samt dynamiske omgivelsesbelysning som byr på hele 64 farger. Her er det 3. generasjon av MBUX.

Et annet høydepunkt som Mercedes Norge drar fram er de sportslige forsetene som er utviklet eksklusivt for CLE. Og ja, lyd som det holder.

Her er det nemlig mulig å velge et Burmester 3D-surroundlydsystem hvor hvert av forsetene har to høyttalere i nivå med hodestøttene, og lydopplevelsen får seg også et løft med Dolby Atmos og Spatial Audio. Det høres jo vitterlig bra ut!

Sikkerhet er viktig i alle Mercedes’ biler, og CLE Coupé kommer blant annet med førerassistenter som Attention Assist, Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist, Speed Limit Assist og parkeringspakken med 360-graders kamera. I Norge er også Active Distance Assist Distronic standardutstyr.

Nye Mercedes CLE Coupé kommer i første omgang med to motoralternativer, 450 4Matic og 300 4Matic, men til neste år dukker det også opp AMG-motoriseringer i form av AMG CLE 53 4Matic+ Coupé og AMG CLE 63 S E 4Matic+ Coupé.

Dette er den rimeligste av de nye drømmebilene til Mercedes, og den starter på 1.062.000 kroner før levering.

Her er bilder av Mercedes CLE Coupé:

AMG GLC Coupé og SUV

Her er det altså to karosseriutgaver, en Coupé og en vanlig SUV.

Bilene byr på firehjulsdriftssystemet, en aktiv bakakselstyring, AMG Speedshift MCT 9G-girkassen og AMG Ride Control med adaptiv demping som løfter kjøreopplevelsen.

Her er det også et hybriddrivverket som er eksklusivt for Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance, og dette kombinerer AMG 2-liters turbomotor med en elektrisk drivenhet (EDU) på bakakselen. I tillegg til den merkbare skyvekraften, sikrer oppsettet også en balansert vektfordeling som taler til fordel både for kjøredynamikk og håndtering av bilen, melder Mercedes Norge.

Fordelen med en elmotor er at den ikke trenger å bygge opp et moment, og dermed bør denne utgaven høste det beste fra to verdener. 0-100 km/t for E Performance er oppgitt til lynraske 3,5 sekunder, og det er selvsagt mulig å kjøre kun på ren elektrisk kraft.

Den elektriske drivlinjen og høyytelsesbatteriet på 400 volt er utviklet spesielt for AMG, og denne bærer faktisk litt frukter fra Formel 1. Batteriet er spesifikt designet for rask kraftutgang og trekk med innovativ direkte kjøling av cellene, og samlet systemeffekt er på 500 kW (680 hk) og maksimalt dreiemoment på formidable 1.020 Nm.

Her byr elmotoren på bakakselen på 150 kW (204 hk), og denne er integrert med en elektrisk giret 2-trinns girkasse og den elektronisk styrte bakre differensialen i en kompaktelektrisk drivenhet (EDU), forklarer Mercedes Norge.

Et annet høydepunkt som Mercedes Norge trekker fram er den fullt variable AMG Performance 4Matic+ firehjulsdriften, og bilen kommer også som standard med aktiv bakakselstyring.

Ettersom AMG har vært involvert er det selvsagt flere karakteristiske AMG-elementer både for eksteriør og interiør, og utvendig inkluderer dette blant annet den radiatorgrillen, et sportslig luftinntak og dekorelementer i krom.

På innsiden er det AMG-seter i Artico kunstskinn/Microcut AMG mikrofiber, og det er også mulig å få et valgfritt trekk i skinn og nappaskinn med preget AMG-emblem. Og ja, AMG Performance-seter.

Rattet er flatt nederst, perforert i grepsområdet og utstyrt med girskifthendler i sølvfarget aluminium. AMG-rattknappene åpner for rask drift av ulike dynamiske kjørefunksjoner og av AMG Dynamic Select kjøreprogrammene.

Det er også sportslige ting som AMG sportspedaler, AMG gulvmatter og opplyst dørterskelpaneler med AMG-skrift, opplyser den norske importøren.

Videre har MBUX infotainmentsystemet ulike AMG-spesifikke displayer og funksjoner, og disse inkluderer spesielle skjermer i instrumentgruppen, på multimediadisplayet i midtkonsollen og på det valgfrie head-up-displayet.

Og så har vi det unike driftssystemet. Mercedes sier at M139l-motoren er den eneste produksjonsmotoren i verden til dags dato som er turboladet med en elektrisk eksosgassturbolader.

Dette er et direkte resultat av teknologien som Mercedes-AMG Petronas F1-teamet har brukt i F1 over flere år, og denne formen for turbolading skal åpne for spontan respons over hele turtallsområdet.

I GLC 63 S E Performance har motoren 350 kW (476 hk), og dette skal ifølge Mercedes gjør den til mest kraftige serieprodusert 4-esylindrede motoren i verden. I tillegg har hybriden altså en elmotor bak.

Mercedes-AMG GLC SUV har en startpris på 1.855.000 kroner, mens Coupé-versjonen starter fra 1.882.000 kroner før levering.

Dette gjelder utgavene med hybridmotoren, og det er også på gang både AMG GLC SUV og Coupé med forbrenningsmotoren 43 4Matic som kommer i 2024.

Her er bilder av Mercedes-AMG GLC Coupé:

Her er bilder av Mercedes-AMG GLC SUV:

Foto: Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing

Vi lovte spesifikasjoner for alle bilene, og vi skal selvsagt holde det vi lover. Så her har du tallene til de nye drømmebilene i Mercedes-garasjen samlet på et brett, inkludert startprisene på disse:

Les også:

Debatt