Det er James Bond-feber i Norge. Grunnen er ikke kun at film nummer 25 i serien om den hemmelige agenten akkurat har hatt premiere, noe som selvsagt er en stor greie.
Men ettersom 007 nå også er på Norges-besøk, har temperaturen her hjemme nådd nye høyder.
-->
En grunn til at Bond lever i beste velgående 59 år etter at «Dr. No» hadde premiere, er de spektakulære bilene. Men slik var det faktisk ikke i den spede starten.
For i den første filmen kjørte den britiske agenten av alle ting en Sunbeam Alpine Series II. Riktignok en sportslig og britiske bil, men den skapte absolutt ikke furore.
Neste Bond-bil ut var også britisk, men denne gang en Bentley. For «Med hilsen fra Russland» (From Russia with Love) kjørte Sean Connery i rollen som Bond en Bentley Mark IV ‒ faktisk en 30 år gammel bil. Ja, kanskje elegant, men det var også alt.
Grunnen til dette litt merkelige valget var at forfatter Ian Fleming hadde plassert James Bond i en diger Bentley 4.5 liter i novellen Casino Royale (den første om James Bond), og filmfolkene ville åpenbart være tro mot Fleming.
Mer eksakt kjørte Bond en Bentley Mark IV Drophead 3.5 liter som Q-avdelingen i MI6 hadde flikket på.
Bilen fikk Sunbeamen til å framstå som en racer, og doningen minnet mer om gangstere fra 1930-tallet enn en hemmelig og sofistikert agent.
Men vår favorittagent hadde iallfall noe ingen andre hadde i 1963, nemlig en mobiltelefon…
Ting skulle derimot endre seg i «Goldfinger», den tredje 007-filmen som hadde premiere i 1964.
Aston Martin hadde da en skikkelig lekkerbisk på trappene, DB5, og produsentene valgte dermed å «oppgradere» firmabilen til 007.
Dette er den ultimate Bond-bilen. Lekker, rask og full av «spionutstyr». For filmfolkene utstyrte sportsbilen med en masse spionutstyr, deriblant maskingevær, dekk-kuttere, katapultsete og en nummerplate som kan snues.
DB5 ble umiddelbart en stjerne, og siden har bilene hatt en svært så viktig rolle i Bond-filmene.
Men den bilen som har skapt mest oppsikt kom i filmen «Spionen som elsket meg» (The Spy who Loved Me).
Ikke så veldig mange brydde seg nevneverdig da Lotus lanserte sportsbilen Esprit i 1975, men alt endret seg da Roger Moore dukket opp i en hvit og veldig spesiell Esprit i Bond-filmen fra 1977. Der og da ble den verdensberømt.
Ja, vi snakker selvsagt om den som kunne kjøre under vann, og som var utstyrt med blant annet raketter.
Mye takket Bond klarte det britiske merket å holde seg flytende helt til 2004, og da hadde de akkurat bikket 10.000 biler. Lotus er nå eid av Geely-gruppen som eier Volvo Cars, og skal satse beinhardt på elbiler.
«Ubåt-modellen» som ble brukt i filmen ble for øvrig kjøpt av Elon Musk i 2013. Ja, han som styrer Tesla.
Men hva er den bilen verd i dag? Vel, det vet vi faktisk sånn cirka, for Hagerty har i forbindelse med den nye Bond-filmen «No Time To Die» sjekket de 10 Bond-bilene som har økt mest i verdi takket være en rolle i Bond-filmene.
Vi har brukt den originale pund-verdien som Hagerty selv har benyttet, så gang det med cirka 12 så får du den norske prisen.
Her har du topplisten, og vi bevarer selvsagt spenningen ved å telle nedover‒ akkurat som de gjør i Bond-filmene.
Men vi lover, vi skal ikke stoppe på 007.
10: 1971 Ford Mustang Mach 1: «Diamanter er for alltid»
Salgsår: 2004. Standard Hagerty-verdi: 9.200 pund. Bond-bil-verdi: 12.650 pund. Bond-oppgang: 37,5%
Den røde Ford Mustang Mach 1 kjørt av Tiffany Case gjorde et fabelaktig visuelt inntrykk i filmen «Diamanter er for alltid» fra 1971, men like begeistret var ikke kjøperne da den ble tilbudt for salg av Barrett-Jackson i 2004.
Bilen nådde ikke minimums-grensen med et topp bud på 12.650 pund.
Det var 37,5% mer enn en standardbil var verdt den gangen, men det ikke-salget gjør at bilen synker ned til den siste posisjonen på listen.
9. 1991 Mercedes-Benz 190E: «No Time To Die»
Salgsår: 2021. Standard Hagerty-verdi: 6.500 pund. Bond-bil-verdi: 8.991 pund. Bond-oppgang: 38%
Dette er merkelig: Bilen var nemlig annonsert hos Car and Classic før den den nye Bond-filmen hadde hatt premiere. Den var heller ikke vært å se i noen av trailerne som skulle pirre Bond-fansen.
Til tross for dette er verdien på denne bilen steget med nesten 40 prosent i forhold til standardbilen ‒ ikke et dårlig påslag for en som visstnok ikke har en stor rolle i filmen.
8. 1937 Bentley 4 ¼-liter Gurney Nutting 3-posisjon DHC: «Aldri si aldri»
Salgsår: 2010. Standard Hagerty-verdi: 133.300 pund. Bond-bil-verdi: 221.500 pund. Bond-oppgang: 66%
James Bond kjørte denne bilen i noen få scener «Aldri si aldri» fra 1983, og gikk for 188.500 pund da den ble auksjonert av Bonhams i september 2004.
Seks år senere var den igjen til salgs, og denne gangen oppnådde Bonhams-auksjonen 221.500 pund ‒ over to tredjedeler av en standard utgave den gang.
Denne var imidlertid en stjerne. For ikke bare hadde den Bond-forbindelsen, men dukket også opp i Magnum, P.I., og var et ekte concours-stjerne etter å ha viste seg fram på Pebble Beach i 2003. Da hadde den gjennomgått en restaurering som angivelig skal ha kostet over 450.000 dollar.
(00)7: 1969 Aston Martin DBS-6: «James Bond i hemmelig tjeneste»
Salgsår: 1978. Standard Hagerty-verdi: 3.050 pund. Bond-bil-verdi: 8.991 pund. Bond-oppgang: 182%
Ja, James Bond har faktisk vært gift en gang, og dette var bryllupsbilen hans. Brukt i en rekke scener i «James Bond i hemmelig tjeneste» fra 1969 ble denne grønne 6-sylindrede Aston Martin DBS eksportert til Australia hvor den ble kjøpt i 1978.
Den eies fortsatt av denne personen, Sigi Zidziunas, som kunne fortelle til ABC News i Australia: «Den ble annonsert i avisen som en tidligere filmbil, men jeg trodde ikke på det, fordi ‒ og jeg mener ingenting ond her ‒ hvem tror på bruktbilselgere?»
Men selv om den var dyr, annonsert til 14.950 australske dollar, fikk Zidziunas den for 14.200 dollar ‒ tilsvarende 8.991 pund.
Standardutgaver i god stand var da verdt 3.050 pund ifølge moderne guider. Altså 182% oppgang.
6. 2008 Aston Martin DBS V12: «Quantum of Solace»
Salgsår: 2012. Standard Hagerty-verdi: 70.000 pund. Bond-bil-verdi: 241.250 pund. Bond-oppgang: 245%
Kjørt av Daniel Craig i «Quantum of Solace» var 2008 Aston Martin DBS en av syv som ble brukt til filming.
Solgt som en «samlerobjekt», advarte auksjonshuset Christie's potensielle kjøpere om at de var ansvarlige for «alle tester og reparasjoner og andre lovpålagte formaliteter» for å gjøre den om til en bil.
Dette satte ikke en demper på kjøpelysten. Den knuste sitt beste estimat foran auksjonen som var på 150.000 pund, og gikk for 241.250 dollar ‒ omtrent 245% over hva en standardbil var verdt den gangen.
5. 1969 Mercury Cougar XR7: «James Bond i hemmelig tjeneste»
Salgsår: 2020. Standard Hagerty-verdi: 55.500 pund. Bond-bil-verdi: 365.500 pund. Bond-oppgang: 559%
Contessa Teresa Di Vicenzo, bedre kjent som Tracy Bond, kjørte en fantastisk bil gjennom hele Bond-filmen «James Bond i hemmelig tjeneste» fra 1969, inkludert den første scenen som den delte med Aston Martin DBS-6 på (00)7-plassen.
En av de rapporterte fire Cougarene som ble brukt til filming ble solgt på Bonhams Bond Street Sale i London 16. desember 2020 for 365.500 pund. Den brøt estimatet før salg på 100.000 til 150.000 pund. Det er enorme 559% over standardprisen for modellen.
4. 1965 Aston Martin DB5: «Operasjon Todensky» og «Goldfinger»
Salgsår: 2019. Standard Hagerty-verdi: 616.550 pund. Bond-bil-verdi: 4.677.850 pund. Bond-oppgang: 759%
Reklamert som «den mest berømte bilen i verden» da den ble tilbudt på auksjon i 2019 av RM Sotheby's, og er altså den ikoniske Bond-bilen.
En av to biler kjøpt av Eon Productions for lanseringen av Thunderball og deretter konvertert til «Q Branch»-spesifikasjon for filmen Goldfinger.
Den gikk for litt over det høyeste estimatet for 6,38 millioner dollar, eller 4,67 millioner pund, et påslag på 759% over en standard DB5.
I dette tilfellet betydde Bond-arven alt. En lignende DB5 som har blitt brukt som en stuntbil under innspillingen av «Golden Eye» ble solgt av Bonhams året før, men den gikk bare for 1.961.500 pund, drøyt tre ganger verdien av en standard modell.
Med en pris på langt over 50 millioner kroner skulle man kanskje tro at DB5 var på toppen av listen, men vi er altså bare kommet til 4. plass når det gjelder verdiøkninger.
3. 2014 Land Rover Defender 110 Double Cab SVX: «Spectre»
Salgsår: 2018. Standard Hagerty-verdi: 35.200 pund. Bond-bil-verdi: 365.000 pund. Bond-oppgang: 937%
Tilbake i 2017 tok en kjent forhandler en Hagerty-ansatt til en låve langt ute i det britiske landskapet. Der måtte han avlegge et taushetsløfte, før forhandleren løftet en presenning som dekket en helt spesiell Land Rover. Den hadde nemlig blitt brukt i innspillingen av filmen «Spectre».
Senere samme år solgte RM Sotheby’s en av disse spesielle Bond SVX Defender 110-ene for 230.000 pund, og juli etterpå solgte Bonhams en til for 365.000 pund.
Timingen var perfekt: produksjonen av den opprinnelige Defender var avsluttet i 2016, men i 2018 hadde fabrikken kunngjort en liten spesialserie for å markere 70-års-jubileet.
Etterspørselen var skyhøy. Prisen på Bonhams Specter Defender var nesten 940% høyere enn en standard 110 Defender.
Men nesten like kul som det frosne østerrikske landskapet hvor den ble filmet, er det kanskje ikke noe rart?
2. 1974 AMC Hornet: «Mannen med den gyldne pistol»
Salgsår: 2017. Standard Hagerty-verdi: 5.200 pund. Bond-bil-verdi: 89.105 pund. Bond-oppgang: 1.614%
Om du ber noen 007-fans om å beskrive et bilstunt de husker, er sjansen stor for at de nevner spiralhoppet i «Mannen med den gyldne pistol» fra 1974 stor.
Den amerikanskproduserte bilen som ble brukt var en usannsynlig helt. En AMC Hornet er så dagligdags at selv den amerikanske Hagerty Price Guide ikke anser den verdig inkludering.
Men den faktiske bilen som ble brukt til filming var veldig spesiell. Vedlikeholdt nøyaktig slik den var under innspillingen, ble den solgt på RM Sothebys i 2017 for 89.105 pund ‒ over 1.600% over verdien av en standardbil.
Det sender den opp på 2. plass.
1. 1977 Lotus Esprit S1 ‘Wet Nellie’: «Spionen som elsker meg»
Salgsår: 2013. Standard Hagerty-verdi: 12.300 pund. Bond-bil-verdi: 616.000 pund. Bond-oppgang: 4.908%
Den mest verdifulle Bond-bilen sammenlignet med den en vanlig utgave, er… Lotus Esprit S1 fra 1977 kjent som «Wet Nellie».
Ja, den som spilte hovedrollen i filmen «Spionen som elsker meg» fra 1977.
Den ble solgt på RM Sothebys London-auksjon i 2013 for 616.000 pund, et enormt påslag på 4.908% over standard Hagerty Price Guide-verdien på modellen den gang.
Forsvunnet etter filming dukket den opp i et oppbevaringslager i New York i 1989, som ble solgt for 100 dollar under en blindauksjon. For et kupp!
Faktisk var «Lotusen» ‒ som ble kjøpt av Musk ‒ faktisk en ubåt brukt kun i scenene under vann, og den har ikke engang hjul. Så kan vi kalle den for en bil?
Kanskje burde den ydmyke og usannsynlig helten AMC Hornet hatt topposisjonen på denne listen?
Det kan du jo selv bestemme, men vi vet hva Musk ville ment.
Les også: