Så langt ruller elbilen Toyota bZ4X

Historiens første rene elbilmodell fra Toyota har nå fått verdenspremiere, og nå er neste steg er Europa-premiere og åpning for reservasjoner.


Toyota har hengt litt etter når det kommer til rene elbiler, og det japanske merket har i stedet fokusert på hybrider og hydrogenbilen Mirai.

Det har faktisk ført til at det mer luksuriøse søstermerket Lexus har slått storesøster når det kommer til den første elbilen på markedet, for Lexus UX 300e kom allerede for halvannet år siden.

-->
Men de som venter på noe godt, venter som kjent ikke forgjeves.

De siste årene har Toyota også vridd fokus over på elbiler, og de har også bygd seg en ny plattform som skal sørge for gode nok elbiler.

Dette er en variant som er basert på den kjente e-TNGA-plattformen, så denne BEV-plattformen er både fleksibel og klar for masseproduksjon. Og som selvsagt sørger for et lavt tyngdepunkt med batteriene i bunnen, noe som bør gi gode kjøreegenskaper.

Den aller første elbilen satt sammen den nye BEV-plattformen heter bZ4X, og mange rynker kanskje på nesen av dette navnet. Men det er god grunn til at elbilen heter akkurat det.

Den nye elbil-satsingen heter beyond Zero, altså bZ, og 4X sikter også mot at dette er en felles elbil-satsting med firehjulsdrift-eksperten Subaru som har en søstermodell kalt Solterra på gang.

Så bZ4X er altså en elbil som også er mulig å få med firehjulsdrift, og slik ser den ut:

Toyota har ikke opplyst de eksakte dimensjonene til bZ4X, men de sammenligner den med 4,6 meter lange Rav4. De sier at bZ4X er 85 mm lavere, har kortere overheng og en akselavstand som er 160 mm større enn på Rav4. Panserlinjen er også 50 mm lavere, og svingradiusen er på 5,7 meter.

En plattform spesielt designet for biler uten forbrenningsmotorer, tradisjonelle girkasser og en drivstofftank utnytter plassen langt bedre, og med kortere overheng både foran og bak kan altså den innvendige plassen utnyttes enda bedre. Det har Toyota gjort med bZ4X.

På innsiden har de likegodt sett til Sverige og uttrykket «lagom», som viser til «akkurat passende». For bZ4X har de gått for et rent dashbord og en romslig følelse, og har brukt myke, vevde teksturer, detaljering med satengfinish og med panoramaglasstak som mulig tilleggsutstyr.

De har også tenkt sikkerhet når det kommer til instrumentpanelet, som er smalt og plassert lavt slik at det forsterker opplevelsen av åpenhet og ikke stenger for førerens sikt forover.

Prinsippet med «hendene på rattet, øynene på veien» støttes av den førersentrerte cockpiten, der et 7-tommers instrument- og informasjonsdisplay sitter midt i førerens siktlinje. På den måten skal føreren kunne se instrumentene med minimal øyebevegelse.

Det korte overhenget gjør også at bZ4X ifølge Toyota selv har klasseledende benplass for alle, og avstanden mellom hoftepunktene til passasjerer i for- og baksetene er 1 meter.

Helt bakerst er det et bagasjerom på 452 liter med alle setene oppe, og det er også et justerbart bagasjeromsgulv.

På utsiden har bilen fått et skarpt og kanskje litt futurisk design, og Toyota har også fokusert på aerodynamikk som jo er viktig for elbilenes rekkevidder.

Dette inkluderer åpninger i støtfangeren foran for å skape en bedre luftstrøm, underside med heldekkende deksel, delt takspoiler og spoilerleppe bak, diffuser bak og et vindu i bakdøren som er presist vinklet.

I tillegg har den tynne, nedre grillen en lukkefunksjon som justerer seg for å styre kjøleluft til batteriet, og som dermed bidrar til å redusere luftmotstand.

bZ4X har også definerte hjulbuer og bak har de gått for et designgrep vi har sett på mange nye modeller, nemlig en lysplanke som går på tvers over hele bakenden.

Når det gjelder kjøreegenskaper så bør altså en AWD-system utviklet sammen med Subaru sørge for godt feste, og dette inkluderer også en spesiell modus som nordmenn bør sette pris på.

For her sørger en XMode med forskjellige moduser slik at bilen tilpasser seg forhold med egne innstillinger for snø/søle, dyp snø og søle (under 20 km/t) og grepskontroll for røffere terrengkjøring (under 10 km/t).

Elbilen er også utstyrt med elektronisk styring, så dermed blir bZ4X den første serieproduserte bilen fra Toyota med en såkalt steer-by-wire. Dette åpner for at det elektroniske systemet justerer hjulvinkelen presist etter førerens intensjon, og Toyota melder at dette også gir mer benplass, større frihet til å velge førerens sitteposisjon og forenkler inn- og utstigning.

Etter hvert vil det også komme et 1-bevegelsesgrep på rattet (One Motion Grip), som ifølge Toyota er enklere og smidigere å bruke uten behov for å bytte grep hånd over hånd i brå svinger. Fullt hjulutslag kommer når rattet dreies 150 grader.

Toyota har altså plassert en motor foran og en bak på elbilen, men det gjelder AWD-utgaven.

For den er også mulig å få med kun forhjulsdrift, og da har bilen 204 hestekrefter og dreiemomentet på 265 Nm. Det sørger for 0-100 km/t på 8,4 sekunder, mens toppfarten er satt til 160 km/t.

Dobles antall motorer har bZ4X 218 hk og 336 Nm, og her forblir toppfarten den samme. Men sprinten går selvsagt litt raskere unna, og denne utgaven bruker 7,7 sekunder på å komme seg opp til 100 km/t.

Toyota understreker at data rundt ytelser er foreløpige, for bilen har ikke fått typegodkjenning.

Når det gjelder den praktiske kjøringen kan også bZ4X kjøres med en pedal med økt generering av bremseenergi, og dermed er det mulig å bruke gasspedalen både til å akselerere og bremse opp.

Men den store spenningen nå som hybrideksperten Toyota endelig går for en ren elbil er rekkevidden. Hva kan giganten by på?

Jo, bZ4X er utstyrt med et batteri på 71,4 kWh, og Toyota forventer at rekkevidden blir i overkant av 450 kilometer. Den er fortsatt ikke WLTP-sertifisert, så hva denne eksakt ender på er ikke klart. Også utstyr og modellversjon vil spille inn på rekkevidden, men pluss 450 kilometer, altså.

Toyota sier også at de har utviklet et effektivt varmesystem som inkluderer en varmepumpe, og at «påliteligheten også i temperaturer under null med bare en moderat reduksjon i rekkevidde sammenliknet med konkurrerende modeller».

Når det gjelder ladingen åpner elbilen for 150 kW hurtiglading, og opp til 80 prosent skal gå på rundt 30 minutter.

Fra start leveres bZ4X med en 1-fase ombordlader på 6,6 kW, men fra 4. kvartal neste år vil en ny 3-fase ombordlader på 11 kW også være tilgjengelig.

En nøkkelting for batteriets levetid er spenning, strømstyrke og temperatur, og i tillegg til konstant overvåkning av disse tingene har Toyota for første gang gått for et batteri som er vannkjølt.

At Toyota tenker rekkevidde med bZ4X viser taket. For det er også mulig å få elbilen med et solcelletak som er aktivt både under kjøring og når bilen er parkert, og Toyota har kalkulert at de i løpet av et år kan høste nok energi til å kjøre 1.800 kilometer.

Den første elbilen fra Toyota har selvsagt fått 3. generasjon av Toyota Safety Sense (TSS) som skal gjøre bilen og kjøringen enda sikrere, og de har også satt inn et nytt multimediasystem som åpner for trådløs oppdatering av programvaren.

Den produksjonsklare bZ4X har altså fått sin verdenspremiere, og dette skal følges av en europapremiere 2. desember. Da vil det også åpnes for reservasjoner av bilen.

Så i 2022, 25 år etter at Toyota introduserte den første masseproduserte hybriden i form av Prius, vil endelig Toyota har en ren elbilmodell på plass.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter