Rømlingen Ghosn mener han er uskyldig

Den en gang så mektige Carlos Ghosn i Renault-Nissan-alliansen sier han var tvunget til å flykte på grunn av det japanske rettssystemet.


Carlos Ghosn har alltid likt søkelyset, men har vært der for
alle de gale grunnene det siste året.

Det hele startet i slutten av 2018.

-->
Ghosn var da den mektigste mannen i alliansen mellom Renault,
Nissan og Mitsubishi, og trakk i de fleste trådene.

Også noen gale, mente japanske myndigheter.

For da Ghosn landet på flyplassen i Tokyo 19. november 2018,
ventet ikke bare en privatsjåfør ‒ men også det japanske politiet.

Han ble arrestert, og er blant annet mistenkt for økonomisk
utroskap knyttet til underrapportering av lønn, for å ha mottatt ulovlige betalinger
og for å ha brukt alliansens midler til private forbruk.

Også Ghosns nære medarbeider gjennom mange år og tidligere
Nissan-direktør Greg Kelly ble arrestert i saken.

Brasilianskfødte Ghosn som også har pass fra Libanon og
Frankrike ble fratatt de tre passene og kastet i fengsel, men ble etter hvert
flyttet over i husarrest da han betalte en kausjon på nærmere 40 millioner
kroner.

Så, litt over ett år etter at han ble arrestert på flyplassen i Tokyo, flyktet 65-åringen.

Det er fortsatt uklart hvordan flukten foregikk, men det som
er klart er at han spaserte ut av huset og husarresten 29. desember, og tok deretter
lyntoget fra Tokyo til Osaka.

Der gikk han om bord på et privatfly til Istanbul, hvor han
byttet fly og satte kurs for Libanon.

Planleggingen skal ifølge flere medier ha foregått i månedsvis
og kostet millioner av kroner, og medhjelpere skal ha sjekket ut diverse
muligheter for å komme seg fra Japan til Libanon før de landet på den planen han
brukte.

Libanon har ikke noen utvekslingsavtale med Japan, og hans
modellkone er også libanesisk.

Onsdag holdt Ghosn er pressekonferanse i Beirut hvor han fortalte
sin side av saken, og han sparte ikke på kruttet.

‒ Jeg skulle pensjonere meg før juni 2018. Uheldigvis godtok
jeg et tilbud for å jobbe videre med å integrere Renault og Nissan. Noen av
mine japanske venner mente at den eneste måten å bli kvitt Renaults innflytelse
over Nissan var å fjerne meg.

Ghosn mener han ble utsatt for et komplott i regi av Nissan
og japanske myndigheter.

‒ En av grunnen er at Nissans nedtur startet i begynnelsen
av 2017. I oktober 2016 trakk jeg meg fra Nissan, ettersom jeg signerte en
avtale med Mitsubishi.

‒ Jeg ble brutalt revet bort fra jobben, familie og venner,
og ble avhørt opp mot åtte timer om dagen uten advokat.

‒ «Det kommer til å bli verre om du ikke tilstår», sa aktor
til meg.

Ghosn ville ikke fortelle om flukten, men fokusert på anklagene
og det japanske rettssystemet.

‒ Jeg vil renvaske meg. Påstandene er falske, og jeg skulle
aldri vært arrestert. Verden anså meg som skyldig.

‒ Flukten var den tøffeste beslutningen jeg har tatt, men
jeg møtte et rettssystem som har en domfellelse på 99,4 prosent, og jeg tror
den er langt høyere for utlendinger.

Akkurat dette er høyaktuelt i Norge for tiden, ettersom en
norsk kvinne ble fengslet og satt i isolat i november anklaget for å ha bestilt
140 gram marihuana fra USA.

Kvinnen satt først fengslet i 20 dager i en trang celle, før
hun ble løslatt og saken ble til slutt henlagt som intet straffbart.

Hendelsen skapte store overskrifter, og spesielt måten den
norske kvinnen ble behandlet på skapte reaksjoner.

Ghosn har altså lite til overs for rettssystemet i Japan.

‒ Jeg vet ikke om noen demokratiske land hvor du må i fengsel på grunn av slike anklager, selv om de skulle være riktige, sa han onsdag.

‒ Jeg står her nå for å kaste et lys på et system som bryter de mest grunnleggende menneskerettighetene, sier mannen som altså hevder at han er uskyldig.

Ghosn risikerte opp til 10 års fengsel om han ble dømt for
det han var anklaget for, og det var altså før han valgte å flykte.

Renault-Nissan er en gigant i bilindustrien, og var i 2018
verdens tredje største leverandør med 10,3 millioner biler. Kun
Volkswagen-konsernet med 10,8 millioner og Toyota-gruppen med 10,4 millioner
solgte biler var større enn alliansen Carlos Ghosn en gang var med på å bygge opp.

 

Les også:

Les mer om:

Nyheter