Rivian er i dytten, og har nylig signert en stor
partneravtale med selveste Ford som gir de friske milliarder inn på kontoen. Dette
kommer på toppen av en ny investeringsrunde ledet av gigantene Amazon, og
totalt har elbilprodusenten dratt inn 1,2 milliarder dollar på tre måneder ‒ det
er 10 milliarder kroner det.
Dette skal brukes til å utvikle nye kjøretøy, og to slike
har de allerede kommet veldig langt med.
Den amerikanske produsenten viste oss allerede i fjor modellene
R1T og R1S. Førstnevnte er en forkortelse av Rivian 1 Truck, mens sistnevnte
står for Rivian 1 SUV. Vi snakker altså om merkets første pickup og SUV.
Den ambisiøse produsenten har laget seg en helt ny plattform
som de basere bilene på, og disse har i tillegg til et særegent design (se
video lenger ned) også terrengegenskaper så det holder.
Plattformen kalt skateboard på grunn av sin flate bunn hvor
det meste av drivverkkomponenter er plassert åpner nemlig for det Rivian kaller
«Adventure Vehicles», eller «ut-på-tur»-biler om du vil.
Bilene skal altså tåle en trøkk eller to, og en bakkeklaring på 360 mm for pickupen og 365 mm for SUVen gjør at de skal kunne forsere elver med et vannivå på hele én meter.
Her er R1T:
Men det er faktisk langt fra det mest imponerende med Rivian.
For her snakker vi om elbiler, og det er en og annen elbilprodusent
som kanskje bør strekke seg etter det ferske merket.
Dette er nemlig hva de foreløpige tallene rundt rekkevidden for
de tre batteripakkene, og samtlige modeller er selvsagt firehjulsdrevet:
|
R1S (SUV) |
R1T (pickup) |
Batteri | ||
105 kW |
386 km |
370 km |
135 kWh |
499 km |
483 km |
180 kWh |
660 km |
644 km |
Og det er ikke bare rekkevidden for 180-versjonen som
imponerer, for bilene byr også på krefter i bøtter og spann.
Sjekk dette da:
|
R1S |
|
R1T |
|
Batteri |
Hk (til girkasse): |
Nm: | Hk (til girkasse): |
Nm: |
105 kW |
402 hk |
560 Nm |
402 hk |
560 Nm |
135 kWh |
753 hk |
1.120 Nm |
753 hk |
1.120 Nm |
180 kWh |
700 hk |
1.120 Nm |
700 hk |
1.120 Nm |
|
0-96 km/t: | |||
105 kW |
4,9 sek |
|
4,9 sek |
|
135 kWh |
3 sek |
|
3 sek |
|
180 kWh |
3,2 sek |
|
3,2 sek |
|
Modellene har også hurtiglading opp til 160 kW, som skal gi godt
over 300 kilometers rekkevidde på under en halv time.
Amerikanerne er ikke så ulike nordmenn når det kommer til
slepekrok, så dette er også Rivian godkjent for.
Pickupmodellen er sertifisert for å dra hele 5.000 kilo i USA,
mens SUV-modellen kan slepe 3.500 kilo.
På toppen av dette har Rivian puttet inn alskens teknologi, og
bilene har nok av radarer, lidarer, kameraer og sensorer til at den befinner
seg på nivå 3 på den selvkjørende skalaen.
Så det er kanskje ikke så rart at Ford kjøpte seg inn i
merket, for ‒ iallfall på papiret ‒ ser det jo veldig lovende ut.
R1T starter på 69.000 dollar i USA, mens R1S koster 72.500
dollar. Til sammenligning starter Tesla Model S på 78.000 dollar, og den skal
de ha 739.000 kroner for i Norge.
Både pickupen og SUVen utvikles parallelt, og leveringene er
planlagt sent neste år.
De har nå kommet så langt at de viser oss noen kjørende eksemplarer. Og disse vil helt sikkert vekke oppsikt hvor enn de befinner seg, og designet foran vil garantert åpne opp for en diskusjon eller to.
Sjekk selv: