Rafale er døpt etter et historisk kampfly, og har akkurat landet. (Fotos: Renault)

Renault Rafale har landet

Rafale var navnet på et berømt kampfly på 1930-tallet, og nå børster Renault støvet av navnet som på fransk viser til vindkast og bruker det på sin kommende hybrid.


Ok, en kjapp historietime før vi ser på den nye bilen.

Grunnlegger Louis Renault var ikke bare opptatt av biler, men også tog ‒ og fly. Faktisk var han så interessert i fly at han kjøpte opp flyprodusenten Caudron i 1933.

Dette ble til Caudron Renault, og flyene fikk deretter vindrelaterte navn. Modellen C460 ble døpt om til Rafale (vindkast) i 1934, mens C500 ble til Simoun (ørkenvind), C640 ble til Typhon (tyfon) og C714 het Cyclone (syklon).

Navnet Rafale har altså en veldig historisk klang over hos Renault, og den kommende hybriden er så viktig at de velger å bruke dette på nettopp den bilen.

Men den kommende SUV-modellen skal faktisk ikke inn i det høytflyvende C-segmentet, og det er kanskje litt overraskende ettersom det er dette segmentet Renault har spesielt fokus på gjennom sin Renaulution-plan. Men der har de allerede store suksesser som Megane E-Tech electric, Arkana og Austral.

Så de trenger heller flere biler i D-segmentet, og det er her den nye Renault Rafale hører hjemme sammen med nye Espace. Men for oss nordmenn er dette dessverre ikke verdens mest spennende nybil, for dette er nemlig en hybrid og ikke en elbil.

Den store bakdelen med det ensidige elbil-fokuset hos norske importører er at vi blir snytt for nesten alle nye modeller som ikke har ren eldrift, og vi kan jo i den anledningen nevne den nye Mercedes E-klasse stasjonsvognen som er rykende fersk. Den hadde nok vært en vinner her i Norge for bare få år siden, men ikke lenger.

Nå tilbyr fortsatt Renault Norge ladbare hybrider i form av modellene Capture og Megane, men det lover ikke bra for Rafale at den først skal komme på marked om knapt et år.

Dette er en SUV-coupé som viser de nye linjene som den ferske designsjefen Gilles Vidal har brakt med seg, og Renault beskriver den som «visjonær, vågal, perfekt i tråd med sin tid og skreddersydd for en periode hvor alt går stadig raskere».

Og legger til at «bare avantgarde-modeller forblir attraktive gjennom hele livssyklusen». Det mener de åpenbart denne er.

Den nye modellen er satt sammen på den velkjente CMF-CD-plattformen, og er utstyrt med E-Tech full hybrid med 200 hestekrefter.

Men dette skal også være en skikkelig kjøremaskin, så Renault skal lokke med en versjon utstyrt med E-Tech 4x4 som byr på 300 hk. Så ja, det betyr også firehjulsdrift.

‒ Helt nye Renault Rafale er sentral i Renaulution, symboliserer vårt vekstmarked og viser at vi hører hjemme i alle kundesegmenter, sier administrerende direktør Fabrice Cambolive hos Renault.

‒ Med sin fengslende coupé-SUV-design laget for intense opplevelser, gir den enestående kjøreglede med sine hybriddrivlinjer og et standardsettende chassis full av lidenskap og kunnskap fra Renault-ingeniører.

Så får vi se om den sportslige SUV-modellen faktisk dukker opp her i Norge, men vi har våre tvil.

Mye tyder på at vi nok må nøye oss med bilder av den nye modellen som akkurat har landet, så her er de:

Les også:

Les mer om:

Nyheter