Renault med en interessant el-SUV, men det er et problem
Kompakte og helelektriske SUV-modeller blir et viktig satsingsområde for bilmerkene, og Renault viser nå en helt ny og lovende slik. Men den kommer du mest sannsynlig ikke til å få kjøpt.
Renault er en av de virkelige veteranene i elbilmarkedet, og lanserte allerede i 2012 den helelektriske Zoe ‒ en pioner i starten av elbil-boomen.
Dette er fortsatt hovedmodellen i elbilsatsingen til det franske merket, men de fyller stadig på med nye kjøretøy. Per i dag tilbyr Renault Norge fem elbiler, lille Twitzy, selvsagt Zoe og tre versjoner av el-varebilen Kangoo Z.E.
-->
Og dette tilbudet blir mest sannsynlig ikke utvidet med den nye elbilen de nå viser fram.
Bilen heter Renault Kiger, og er en foreløpig utstillingsmodell.
Men Renault er seriøse rundt denne, så denne kompakte SUV-modellen på under 4 meter skal inn i produksjonen.
Problemet er at den er spesialdesignet til folkerike India, og skal slå følge med modellene Kwid, Duster og Triber dit.
Og det er litt synd, for dette er en spennende elbil:
Men det er kanskje ikke så rart at Renault velger å fokusere på India, som ved siden Kina er de to mest spennende markedene i årene som kommer. Begge sliter med til dels voldsom dårlig luft, og begge vil trenge mange millioner av luftsnille biler i tiden som kommer. Elbil-potensialet er altså enormt.
Man kjenner umiddelbart igjen Kiger som en Renault, men det som vekker oppsikt er taket. Dette flytende designet skal sammen med de andre linjene gjøre den til en litt eventyrlysten bil, noe du også kan se på sidespeilene.
Disse er formet litt som luftvinger, og det hjelper selvsagt på at utstillingsbilen står på 19-tommers felger. Det tviler vi sterkt på at produksjonsmodellen får.
Selv om vi mest sannsynlig aldri kommer til å se en Kiger på norske veier, trenger vi ikke å deppe så veldig.
Renault har selvsagt på gang nye elbiler også her i Europa, og blant de aller mest spennende er en elektrisk crossoverversjon av Megane.
Bilen heter foreløpig Renault Megane eVision, og skal etter planen inn i produksjon allerede neste år.
Og denne bilen på 4,21 meter kan raskt bli en ganske så stor favoritt både i Norge og i resten av Europa:
Når det gjelder den betraktelig mindre Kiger er den både designet og utviklet i India, og gir faktisk også det indiske folket en aldri så liten smak av Norge.
For showbilen har en farge som spesielt de oppe i nord kjenner igjen på vinterhalvåret, nemlig den grønne «Aurora Borealis»-fargen.
Nærmere enn det kommer nok ikke Kiger Norge.
Les også: