Av 16 biler oppnådde 15 full score og 5 stjerner i Euro NCAPs kollisjonstester, og et par biler tangerte også bestenoteringer i de forskjellige testkategoriene.
Euro NCAP skal stramme til testskuren fram mot 2030, og dette skal tvinge produsentene til å gjøre de nye bilene enda mer trafikksikre om disse skal score 5 stjerner. Og det virker nesten som at dette har en effekt allerede nå.
For maken til samling med 5-stjerners biler har vi aldri sett, for det var altså kun en av de 16 bilene Euro NCAP har testet i november som ikke fikk 5 stjerner. Det var DS 9, som endte opp med 4 stjerner.
-->
Resten av bølingen oppnådde altså 5 stjerner. Mer bestemt disse:
Tesla Model S
Nio ET7
Toyota bZ4X
Subaru Solterra
Hyundai Ioniq 6
Toyota Corolla Cross
Nissan Ariya
Nissan X-Trail
Renault Austral
Range Rover
Range Rover Sport
Smart #1
Wey Coffee 02
Volkswagen Golf*
Isuzu D-Max Crew Cab*
*Dette er retestede og ikke nytestede biler.
Så av 14 helt nye biler testet så fikk 13 toppscoren.
‒ Produsenter er opptatt av å oppnå gode resultater i årets tester ettersom neste års protokoller blir strengere og gir økte utfordringer for kjøretøyutvikling, sier Michiel van Ratingen, Euro NCAPs generalsekretær.
‒ I 2023, i tråd med Vision 2030, vil Euro NCAP fokusere på en rekke nye aspekter. For eksempel setter vi på plass protokoller for autonom nødbremsing (AEB) for motorsykler, samt nye scenarier innen passiv sikkerhet for fotgjengere og syklister, og utvider området der disse to sårbare brukerne kan samhandle med et kjøretøy. Dette er nødvendig fremskritt innen sikkerhet for andre trafikanter, og vi samarbeider tett med industrien for å sikre at vi oppfyller nullvisjonsmålene og at kravene i protokollene oppfylles.
Euro NCAP vil heller ikke at bilmerker skal annonsere med 5 stjerner på biler som per i dag ikke er så trygge, og vil teste eldre biler på nytt igjen for å se om de fortsatt er like trygge. Slik skal de presse produsentene til å putte inn nytt sikkerhetsutstyr også i biler som debuterte for mange år siden-
Her er retestede Golf og D-Max i november gode eksempler på denne strategien.
‒ Det er viktig at produsentene ikke bruker den seksårige gyldigheten til vurderingen bare som en strategisk kommersiell mulighet for å tilfredsstille forbrukerne. Produsenter må vise oss at de er forpliktet til å gjøre en reell forskjell for sikkerheten, påpeker van Ratingen.
Ok, det svarte fåret i denne testrunden ble altså DS 9. Den store familiebilen var svært nær 5 stjerner, men på grunn av en «straff i frontal offset-testen» som NCAP sier ble den målt til å være litt for aggressiv i sammenstøt med andre kjøretøy. Den dempet altså ikke sammenstøtet godt nok.
Et par biler tangerte også rekordsummen i enkelte kategorier.
Hyundai Ioniq 6 tangerte Tesla Model Y sin rekord i førersikkerhet med hele 97 prosent, og her fulgte lille Smart #1 med 96 prosent ‒ det tredje beste resultatet i denne kategorien.
Her krasjes en Ioniq 6:
Tesla Model S fulgte opp med å tangere rekorden til Model Y når det kommer til førerassistenter, og her scoret den 98 prosent. Også Nio ET7 imponerte i denne kategorien med 95 prosent ‒ i likhet med Smart den tredje beste scoren i denne kategorien.
Men det var altså 15 biler som imponerte så mye at de fikk 5 stjerner, og det er ganske imponerende når man ser hvilke vanvittige krefter disse bilene faktisk blir utsatt for.
Så sjekk ut hvordan det utarter seg når den aller sikreste i denne testrunden ‒ Tesla Model S ‒ går gjennom testkverna til Euro NCAP:
Les også: