Hjem / Elbiler / Rekordjevn årets bil-avstemning
Det ble det reneste dragracet om å bli årets bil i Europa. (Foto: Jaguar)
Det ble det reneste dragracet om å bli årets bil i Europa. (Foto: Jaguar)

Rekordjevn årets bil-avstemning

Å kåre årets bil i Europa er litt som MGP ‒ det stemmes over grensene. Og for første gang i historien endte to biler opp med samme poengsum.

Det er lett å bli forvirret av alle disse årets bil-kåringene, og her i Europa må vi forholde oss til to offisielle ‒ «årets bil i Europa» og «årets bil i verden».

Førstnevnte som offisielt heter «Car of the Year» og er kjent som COTY har nå gjort unna sin kåring for 2019, og det ble drama helt inn til den siste opptellingen.

Juryen består av 60 biljournalister fra 23 europeiske land, og Norge er representert ved Rune Korsvoll som hører hjemme i NAF-magasinet Motor.

Hva han ga av poeng vet vi ikke, men det vi vet er at juryen raskt fant seg noen favoritter.

Faktisk ble det så jevnt at både Jaguar I-Pace og Alpine A110 endte opp med 250 poeng, i tillegg til at Kia Ceed endte like bak med 247.

Det har aldri tidligere skjedd at to biler helt øverst endte på samme poengsum i COTY-historien, og dette har altså vært en årlig prisutdeling helt siden 1964.

De to toppbilene ble skilt ved å telle antall 1. plasser, og dermed snek I-Pace seg foran A110 og kan skryte av å være årets bil 2019.

I-Pace er dermed den andre elbilen som vinner det prestigetunge tittelen, etter Nissan Leaf som gikk til topps i 2011.

I-Pace, som riktignok har fått kritikk for blant annet rekkevidden, har raskt blitt en stor favoritt blant ekspertene, og har ifølge produsenten selv fått 55 utmerkelser siden den ble introdusert for rundt ett år siden.

Fortsatt er europeiske forbrukere skeptiske til elbiler, så I-Pace kan ikke skryte på seg voldsomme salgstall. Men det er solgt rundt 8.000 helelektriske Jaguarer, og drøyt 20 prosent av disse har havnet på norske veier.

Årets konkurranse var altså rekordjevn, og i tillegg til de tre på pallen endte Ford Focus opp med 235 poeng og var heller ikke langt unna laurbærene.

Også i 2009 var det poengdrama i kampen om tittelen, og da skilte det ett eneste poeng mellom vinneren og 2. plassen. Den gang oppnådde Opel Insignia 321 poeng, mens Ford Fiesta fikk en bitter 2. plass med 320 poeng.

Volvo XC40 var regjerende tittelholder, mens Jaguar aldri tidligere har gått til topps i COYT.

Her er alle vinnerne av årets bil i Europa:

Årstall: Årets bil Europa:
2019 Jaguar I-Pace
2018 Volvo XC40
2017 Peugeot 3008
2016 Opel Astra
2015 Volkswagen Passat
2014 Peugeot 308
2013 Volkswagen Golf
2012 Opel Ampera
2011 Nissan Leaf
2010 Volkswagen Polo
2009 Opel Insignia
2008 Fiat 500
2007 Ford S-Max
2006 Renault Clio
2005 Toyota Prius
2004 Fiat Panda
2003 Renault Megane
2002 Peugeot 307
2001 Alfa Romeo 147
2000 Toyota Yaris
1999 Ford Focus
1998 Alfa Romeo 156
1997 Renault Megane Scenic
1996 Fiat Bravo
1995 Fiat Punto
1994 Ford Mondeo
1993 Nissan Micra
1992 Volkswagen Golf
1991 Renault Clio
1990 Citroën XM
1989 Fiat Tipo
1988 Peugeot 405
1987 Opel Omega
1986 Ford Scorpio
1985 Opel Kadett
1984 Fiat Uno
1983 Audi 100
1982 Renault 9
1981 Ford Escort
1980 Lancia Delta
1979 Simca-Chrysler Horizon
1978 Porsche 928
1977 Rover 3500
1976 Simca 1307-1308
1975 Citroën CX
1974 Mercedes 450SE
1973 Audi 80
1972 Fiat 127
1971 Citroën GS
1970 Fiat 128
1969 Peugeot 504
1968 NSU Ro 80
1967 Fiat 124
1966 Renault 16
1965 Austin 1800
1964 Rover 2000

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Volvo XC40 årets bil i Europa

Dette er årets bil i Europa, Volvo XC40. (Alle foto: Volvo)

Elbil snøt tyskerne for årets bil

Denne bilen snappet prisen som årets bil foran de tyske merkene. (Alle foto: Jaguar)

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Porsche viser nå fram en ny Cayenne med coupéform. (Alle foto: Porsche)

Her er Porsche Cayenne Coupé

Porsche gjør som sine tyske rivaler Mercedes og BMW, og lanserer nå en SUV-coupé. Gode …

Én kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *