Korona-krisen er iallfall over for bruktbilmarkedet, som
allerede i april viste tegn til å bli friskmeldt. Da rapporterte Finn.no om at
interessen for bobiler og båter var så stor at det nesten var en mangelvare på
slike objekter. Brukbilene følger nå etter, for i mai skjøt interessen for
brukte biler i været.
ufattelige 17 millioner besøkende i forrige måned. Det betyr altså at det i
snitt var 6,3 besøkende på denne seksjonen hvert eneste sekund i mai, ja,
utrolig. Og folket er langt fra mettet på bruktbiler, for trenden har
holdt seg inn i den første uken av juni også. Da noterte Finn bil seg 4,7
millioner besøk, en økning på 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Finn bil har så langt i juni en vekst på drøyt 10 prosent. Men folk er ikke bare nysgjerrig, for mange kjøper faktisk
biler også. Finn melder om en salgsøkning på 9 prosent i forhold til mai 2019,
så koronakrisen ser ut til å være et tilbakelagt stadium når det kommer til bruktbiler. ‒ Vi er glade for å se at det nå er vekst i både trafikk og salg i bilmarkedet ‒ etter det som må omtales som en tøff periode for bilbransjen, sier Eirik M. Håstein, produktdirektør for Finn motor. ‒ De typiske «fritidsmarkedene» våre; båt, bobil og til dels MC, skjøt jo virkelig fart for en tid tilbake, mens bilmarkedet har ligget rundt normalen. Nå ser vi imidlertid en tydelig trend som forteller oss at mange ønsker seg ny bil før sommerferien ‒ kanskje fordi den skal brukes på biltur, legger han til.
klondyketilstander. Covid-19-viruset har strengt de fleste grensene og dermed
blir det Norges-ferie for de fleste, og mange vil også unngå bruk av kollektivtransport
på grunn av smittefare og plassrestriksjoner. Bilprodusentene måtte i tillegg stanse produksjonen under den
verste krisen, og stengte grenser fører også til at det vanskeligere å få nybilene
sendt over til Norge. Tallene fra Finn viser uansett en voldsom interesse for
bruktbiler, og at mange muligens skal bruke den til en bilferie viser også
trenden. Det er nemlig SUV-modeller og stasjonsvogner som bidrar til den
største økningen av de solgte bilene på Finn. ‒ I mai så vi en økning på 19 prosent i antall solgte
stasjonsvogner, og mer enn 30 prosent vekst i antall solgte SUVer sett mot mai
i fjor. Dette er formidable tall for to segmenter som i utgangspunktet er svært
store, sier Håstein.
utslag på prisbildet, og i mai økte snittet med 4 prosent sammenlignet med mai
i fjor. Snittprisen for en bruktbil i privatmarkedet solgt gjennom Finn
bil er nå på 180.000 kroner. ‒ Forklaringen på dette kommer når man ser på hvilke
bilmodeller det ble solgt mest av, og kanskje spesielt i SUV-segmentet. Her
finner vi for eksempel Mitsubishi Outlander, Volvo XC60, Toyota Rav4, Volvo
XC90 og Volkswagen Tiguan, som igjen forteller oss at det ble solgt mange dyre
biler i mai, forteller produktdirektøren. De som styrer Oslo bør kanskje ikke lese det som følger, for
som vi vet prøver de maktutøvende der å stenge bilene mest mulig ute av byen.
Men Oslo-folket lar seg ikke skremme. I mai hadde Oslo en økning på utrolige 44 prosent på Finn bil, den største økningen i Norge, mens Innlandet hadde den nest største økningen med 38 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. ‒ Når et marked vokser såpass raskt på kort tid som
bilmarkedet gjorde i mai, er det viktig, hvis man ser det fra kjøperens side,
at tilbudssiden henger med, og at det finnes nok biler tilgjengelig for kjøp,
forklarer Håstein: ‒ På Finn båt har vi i to måneder fått erfare hvordan
situasjonen blir når dette ikke skjer. Her har vi sett at så mye som 10 prosent
av alle annonserte båter blir solgt på dagen, og flere har endt med budrunder.
Da blir det vanskelig å sikre seg de beste objektene, særlig hvis man ikke er
komfortabel med å slå til veldig raskt. ‒ Det er derfor veldig bra å se at tilbudssiden økte på Finn
bil i mai ‒ med hele 17 prosent sammenlignet med april ‒ hvilket løftet oss til
fjorårets nivå hva gjelder annonser. Nybilsalget ble hardest rammet under koronakrisen, og Finn
merker fortsatt etterdønninger. ‒ Kronekursen er en helt annen nå, slik at mange nye biler
mest sannsynlig vil bli en del dyrere. I tillegg vet vi at mange fabrikker
foreløpig har bestillingsstopp, fordi de nettopp har åpnet, eller er i ferd med
å åpne igjen. Dette har nok en påvirkning på nordmenns bilvalg, og har ført til
at økt trykk i bruktbilmarkedet, sier produktdirektøren: ‒ Folk satser på biler de vet at de får. Kjøper man en ny
bil nå er det ikke nødvendigvis sikkert når man kan få bilen levert. Mange bilforhandlere har tatt i bruk nettbaserte løsninger slik
at kundene slipper et fysisk oppmøte, og Finn er også i gang med dette. De har
nå sammen med flere partnere lansert videosamtale- og visning på alle
markedsplassen under motor, altså på bil, båt og MC. Løsningen gjør at en privatkjøper kan forespørre en videovisning
i meldingstråden mellom kjøper og selger, og dersom partene godtar dette
opprettes det en videosamtale mellom partene. ‒ Vårt inntrykk er at dette ikke bare er et produkt som vil
muliggjøre kjøp for de som frykter koronasmitte, det vil også åpne for at
potensielle kjøpere vil kunne vurdere bil, båt og MC i et enda større
geografisk område, sier Håstein. Dette fungerer også hos de profesjonelle brukbilselgerne, hvor
man på forhandlerannonser kan forespørre videovisning av bilen ved å klikke på «Be
om videovisning»-knappen i annonsen. Da blir man så satt i dialog med første tilgjengelige selger,
og kan deretter starte videovisningen. Finn sier at kjøperen selv bestemmer om
man selv vil filmes når denne funksjonen brukes. Les også:
- Slik sparer du kroner på bilferien
- Porsche hyller 1950-tallet
- Denne hybriden overgår oppgitt elektrisk rekkevidde