Nye Iveco eDaily skal på en liten Norges-turné. (Foto: Iveco)

Rekordbilen skal på liten Norges-turné

Oslo, Telemark og Bergen får besøk av Iveco eDaily Roadshow, og det blir for første gang mulig å prøvekjøre den nye eDaily-modellen.


Selv om Iveco stilte ut både den elektriske varebilen Iveco eDaily samt den elektriske tungbilen Iveco Heavy Duty BEV under Transport & Logistikk-messen på Lillestrøm i slutten av september, sier iveco Norge at det kommende roadshowet i månedsskiftet blir Norges-premiere på den elektriske varebilen.

Det blir uansett første mulighet til å teste bilen skikkelig.

‒ Dette initiativet gir våre kunder en unik mulighet til å oppleve den bærekraftige framtiden innen nyttekjøretøy uten å gå på kompromiss med ytelse eller pålitelighet, sier Anders Velta, Country Sales Manager Iveco Norge.

‒ Roadshowet inviterer til åpent hus-arrangementer på utvalgte stoppesteder, og mulighet for prøvekjøring samt tekniske spørsmål.

Det er store forventninger til den nye elektriske varebilen, ikke minst etter at den kjørte seg rett inn i den berømte rekordboka i sommer.

Kort fortalt byr den nye eDaily på en rekkevidde på 400 kilometer, har enda lavere vedlikeholdskostnader, en totalvekt på 3,5-7,2 tonn og kan trekke opptil 3,5 tonn. Lovlig. For det holder selvsagt ikke til en plass i Guinness rekordbok.

Iveco lastet rundt 45 ganger mer enn dette bak en eDaily, inkludert en X-Way Strator og en lastebil lastet med en anleggsmaskin som veide over 50 tonn. Og det var ikke nok, så de la til 7 tonn ballast.

Men de ga seg ikke der. De la også til en fullastet Iveco X-Way 8×4 og en brannbil helt bakerst, og totalt ble dette en vekt på formidable 153,58 tonn. Dette vogntoget måtte slepes 30,5 meter for å bli godkjent av Guinness rekordbok, og med Storbritannias sterkeste mann bak rattet innfridde eDaily.

‒ Det er ikke nødvendig å inngå kompromisser med å velge Iveco eDaily da den har alle muligheter innen oppbygging med blant annet tre kraftuttak (PTO). Videre leveres Iveco eDaily med en skalerbar batteriløsning som gir brukeren fleksibilitet til å velge den batteriløsningen som passer best til akkurat deres behov, forklarer Velta.

‒ Hvis det senere oppstår et ønske om å oppgradere rekkevidden kan en bestille og ettermontere batterier. Av næringsbiler er Iveco eDaily den eneste som kan tilføye batterier, legger han til.

Daily-modellen har vært på plass siden 1978, og så tidlig som 2010 ble det vist fram en elektrisk versjon av varebilen. Dagens 3. generasjon kom i 2014, og den elektriske versjonen kan by på 280 kilometer rekkevidde.

Nå skal altså en ny og mye forbedret utgave løfte den historiske modellen inn i den nye tiden.

‒ Det er ingen tvil om at vi står midt i det grønne skiftet i Norge, og bileiere og transportforetak har dette lang fram i sin prioritering. Hvis vi skal nå klimamålene så er det nå vi skal starte, forteller Velta og fortsetter:

‒ Vi må gjøre det vi kan og bidra der vi kan, men det skal være enkelt for kunden. Det skal ikke være voldsomt kostbart eller omstendig å skifte ut flåten til nullutslipps kjøretøy. I teorien kan alle bruke Iveco eDaily. Iveco eDaily er en enkel overgang for å ta ditt ansvar i klimaregnskapet.

Og den er heller ikke langt unna.

‒ Dette er ikke en framtidsvisjon eller løfter, dette er noe som skjer nå. Iveco eDaily er klare til bestilling og levering. Sammen tar vi et skritt mot en grønnere framtid, uten kompromisser, sier Velta.

Nye Iveco eDaily skal på en liten Norges-turné. (Foto: Iveco)

Les også:

 

 

 

Les mer om:

Elbiler Nyheter