Nå kan ingen påstå at Ioniq electric er en
rekkeviddedronning, for selv med sine relativt lange 4,4 meter er den kun utstyrt
med et batteri på 28 kWh. Det gir en rekkevidde rundt 200 kilometer, godt nok om
bilen brukes til by-pendling, men ikke så veldig mye annet. For de som har trengt noe mer har Ioniq-valgene vært enten
hybrid eller ladbar hybrid, for dette er altså en kinderegg-modell som det
finnes tre elektriske versjoner av.
2016, og Hyundai Norge er spent. ‒ Norske kunder har særlig lagt sin elsk på Ioniq electric,
og bilen har hele veien solgt svært godt, sier Øyvind L. Knudsen hos Hyundai
Motor Norway. Så langt i år er Ioniq (alle tre versjonen) den 9. mest
solgte modellen med 1.221 biler, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. ‒ Vi er stolte over å ha levert tusenvis av Ioniq til fornøyde kunder. Nå ser vi fram til fortsettelsen, og tror oppgraderingene vi får på den neste utgaven blir svært godt mottatt i markedet, sier produkt- og PR-sjefen.

kWh til 38,3 kWh. Dette slår selvsagt ut på rekkevidden, som Hyundai opplyser
er på 294 kilometer for den oppgraderte modellen.
dagens modell. ‒ Ioniq er en av få elbiler til en fornuftig pris som gir plass til hele familien, og med kraftig oppgradering av batteripakken tror vi denne bilen vil passe ypperlig for enda flere nordmenn, sier Knudsen.

litt hurtigere hjemmelading. Om den lades på en 100 kW-stasjon tar det 54
minutter fra 0 til 80 prosent, opplyser Hyundai. Også elmotoren vokser, og den oppgraderte modellen går fra 120
til 136 hestekrefter med et dreiemoment på 295 Nm.

nå fra det norske markedet. ‒ Vi velger bort Ioniq hybrid, og har fullt fokus på Ioniq electric
og Ioniq plug-in. I Hyundai har vi miljø i førersetet, og biler med ladeplugg
står nå for over 90 prosent av salget vårt, sier Knudsen. Hyundai oppdaterer selvsagt mer enn batteri når de nå fornyer
Ioniq, både på innsiden og utsiden. Designmessig byr den på en front med en ny type grill, LED-lykter
og ny LED-signatur både i front og hekk og nye luftinntak rundt hjulene. Også på innsiden har de flikket litt på designet, og blant annet gitt den en ny infotainmentenhet på 10,25-tommer som også har et nytt brukergrensesnitt.

tilkoblede tjenester og appstyring med Blue Link. Blant annet blir filskifteassistent
og fjernlysassistent nå standard, og den får også syklistgjenkjenning. Blue Link åpner for en rekke nye funksjoner via smarttelefonen, som å styre klimaanlegg, åpne dørene, starte motoren og sjekke batteristatus. Heldigvis støtter den både Apple CarPlay og Android Auto, og har også støtte for multi-bluetooth hvor flere telefoner kan være tilkoblet samtidig.

Kona electric, og Ioniq electric får også enpedalskjøringen som åpner for enda
mer regenerering. Den arver også kjøremoduset Eco+, som gir enda lavere
energiforbruk enn de andre modusene Eco, Comfort og Sport. Hyundai Norge opplyser at de to nye modellene blir
tilgjengelig til høsten, og prisene er foreløpig ikke klare. Her er en video fra Hyundai som viser den nye Ioniq: https://youtu.be/tDa2v2e6VH0