Raskeste Ford GT noensinne

En ny adjø-utgave er laget for å gå lynraskt rundt en bane, og hedrer en Le Mans-seier Ford GT tok ved å komme i 67 eksemplarer.


Det er nesten ingen ende på spesialversjonene av Ford GT, og felles for de aller fleste er at de hedrer Le Mans-seire. Den aller nyste, vist fram i oktober, skal feire bilen som vant Le Mans i 2016. Den skulle ifølge Ford bli den aller siste spesialutgaven.

Det skjer ikke.

For nå viser de fram nok en GT, og denne topper alt som amerikanerne har vist fram tidligere, og det er altså totalt 10 spesialutgaver. Den første kom i 2006, og bare i 2022 har de vist fram fire nye GT-utgaver.

Eller fem.

For nå er det altså nok en spesialutgave på vei, og den nye Ford GT Mk IV skal representerer den ultimate og mest ekstreme versjonen av Ford GT noensinne. En radikal superbil som leverer maksimal ytelse med et unikt karosseri, drivverk og fjæring, melder Ford selv.

Nok en gang handler det om en EcoBoost-motor med twin-turbo, koblet sammen med enda mer racingpreppet girkasse og et eksteriørdesign som fokuserer enda mer på aerodynamikk og marktrykk.

‒ Den originale GT Mk IV holdt ingenting tilbake for maksimal baneytelse, og den nye Ford GT Mk IV tar dette videre, sier Mark Rushbrook, global direktør hos Ford Performance Motorsports.

‒ Med et enda høyere nivå av motorsportteknikk og ytelse, pluss et helt nytt karosseri i karbonfiber som er funksjonelt og slående, er Mk IV det ultimate adjøet til 3. generasjons superbil.

I 1967 vant en Ford GT40 Mk IV Le Mans, og fulgte dermed opp trippeltriumfen som Ford GT40 Mk II hadde sørget for året før. Og den nye GT Mk IV nikker altså tilbake til denne, og Ford setter da også sluttstrek med kun 67 eksemplarer av den håndbygde superbilen.

Prisen er selvsagt også i en klasse for seg selv, for denne koster utrolige 1,7 millioner dollar. En eller annen plass rundt 17 millioner kroner, altså. Her er det ikke først til mølla som gjelder, for dette blir som å søke på en ny jobb. De kundene som skal bli valgt ut som en ny eier bør altså ha noen gode grunner for å bli akkurat det.

Slik ser den nye som muligens blir den aller siste utgaven ut:

Bilene settes sammen ved Multimatics anlegg i USA, og leveransene er ventet til å begynne mot slutten av neste år.

‒ Multimatics oppdrag var å lage den mest ekstreme endelige versjonen av Ford GT, og Mk IV er resultatet, sier Larry Holt, konserndirektør, Multimatic Special Vehicle Operations Group.

‒ En unik motor med større slagvolum, en spesiell racinggirkasse, strukket akselavstand og en virkelig radikal kropp har resultert i et enestående ytelsesnivå. Vi er stolte over å ha vært en del av 3. generasjons GT fra starten til denne fantastiske svanesangen og anser det som et betydelig kapittel i Multimatics historie.

Bilen, som er en ren banebil, er bygd på et nytt lettvekts chassis og satt sammen etter FIA’s strenge banereglement, og er i likhet med 1967-utgaven som vant Le Mans en lengre utgave. Den gamle var 9 tommer lengre enn forgjengeren og bygget spesielt for å dominere den globale langdistansekjøringen.

Ford sier ikke noe om hvor mange hester den nye har, og det er mulig at de ikke vet det helt ennå. Men målet sier de noe om ‒ og det er å få denne Ford GT opp i over 800 hestekrefter.

Så får tiden vise om dette faktisk blir den aller siste spesialutgaven av dagens Ford GT, for det virker jo ikke som at bilmerket har veldig lyst til å ta adjø med denne bilen.

Her er bilder av den 11. spesialversjonen av Ford GT, 2023-urgaven av Ford GT Mk IV ‒ og ja, den gamle Mk IV:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter