Dette er 911 for de som jakter klassisk kjøreglede. (Fotos: Porsche)
Puristenes Porsche 911
Det er 60 år siden Porsche 911 ble vist fram, og det feires med en skikkelig kjøreglad versjon som kommer i et begrenset antall. Hvor mange er ganske logisk.
Ikonet som var arvtakeren til Porsche 356 ble vist fram for publikum første gang under Frankfurt Motor Show i 1963, og det faktisk under et annet navn enn den har blitt kjent som ‒ nemlig Porsche 901.
Det navnet likte ikke Peugeot, som hadde varemerket tre sifre med en 0 i midten, og for å unngå trøbbel døpte tyskerne bilen ganske enkelt om til 911.
-->
Det er altså 60 år siden den legendariske sportsbilen ble presentert, og Porsche har tenkt å feire det skikkelig. For en av spesialversjonene tar bilen tilbake til røttene ‒ kjørerøttene.
Ingeniørene i Weissach har nemlig designet en puristisk sportsbil dedikert til ren kjøreglede, en som har fått navnet 911 S/T. Og dette er virkelig noe sportslig.
For jubileumsmodellen henter kjøreglede fra to særs potente utgaver, 911 GT3 med Touring-pakken og den racinginspirerte 911 GT3 RS. Resultatet er ifølge Porsche en unik kombinasjon av smidighet og kjøredynamikk.
Det bør iallfall ikke stå på kreftene. Bilen har en 4-liters boxermotor fra GT3 911 GT3 RS utstyrt med en sportskasse med kort utveksling, og Porsche har slanket 911 S/T ned til formidable 1.380 kilo ‒ noe som gjør dette til den letteste modellen i 992-generasjonen.
Det er også mulig å få bilen med en Heritage Design-pakken som løfter retroen enda et hakk, for denne henter inspirasjon fra racingversjonen av 911 S på slutten av 1960- og begynnelsen av 1970-tallet. Vi kommer tilbake til dette.
Tyskerne forteller videre at de har fokusert på en kvikk og smidige håndtering, så denne skal gi maksimal kjøreglede på svingete landeveier. Så ja, de har fokusert på landeveien og ikke bane med denne, i motsetning til banemonsteret 911 GT3 RS.
Som det hør og bør når det skal feires 60 år hyller denne altså gamle 911-utgaver, og spesielt de tidlige bilene av første generasjon som var rettet mer mot racerbanene.
Fra 1969 var det mulig å kjøpe en racingversjon av 911 S, som også er inspirasjonen til benevnelsen 911 S/T. Internt ble nemlig disse kalt 911 ST.
Her var det modifikasjoner på chassis, hjul, motor og karosseri som forbedret ting som akselerasjon, bremsing, veigrep og svinggrep, for store spoilere og andre aerodynamiske grep var fortsatt ikke vanlig for 911.
Den nye 911 S/T plukker altså hansken til den originale 911 S, eller ST om du vil, og åpner for lignende kjøreopplevelser også nå.
Spesialmodellen henter altså elementer fra både 911 GT3 RS og 911 GT3 med Touring-pakken, og i tillegg har Porsche utviklet lette komponenter spesielt for 911 S/T.
Blant slankegrepene som skal gi enda bedre kjøreegenskaper er et frontpanser, tak, frontvinger og dører som er laget av lettvekts karbonfiberforsterket plast (CFRP). Det samme gjelder ting som veltebur og stabilisator.
For å få vekten ned ytterligere har de også utstyrt bilen med magnesiumhjul, PCCB-systemet (Porsche Ceramic Composite Brake), et litium-ion-startbatteri og lettvektsglass. De har også redusert isolasjonen, droppet bakakselstyring og kjørt på med vektbesparelser i drivverket, og resultatet er altså en egenvekt på kun 1.380 kilo. Bilen er til og med 40 kilo lettere enn en manuell 911 GT3 Touring, opplyser tyskerne.
911 R/T er utstyrt med en 6-trinns manuell girkasse som altså byr på en kortere utveksling enn 911 GT3, og åpner for at bilen kommer opp i 100 km/t på 3,7 sekunder med en toppfart 300 km/t. Denne utgaven kommer også med et nytt lettvekts sportseksosanlegg.
Jubileumsmodellen kommer også med en såkalt Gurney-klaff på den uttrekkende bakspoileren som kan balansere marktrykket, og 20-tommers hjul foran og 21-tommers bak ‒ selvsagt med senterlås. Dekkene er 255/35 foran og hele 315/30 bak.
Videre slenger også Porsche med CFRP helbøtteseter med fireveis justering, og instrumentene og klokken til Sport Chrono-pakken kommer i en klassisk grønn Porsche-farge.
På toppen av alt dette tilbyr tyskerne også en Heritage Design-pakke. Her er det blant annet den nye eksteriørfargen Shoreblue Metallic og felgfargen Ceramica kun laget for S/T.
Pakken åpner også for et klassisk startnummer på døren, og et Porsche-emblemet i klassisk design fra den originale 911 som pryder fronten, navkapslene, rattet, hodestøttene og bilnøkkelen.
Interiøret i Heritage har stoffseter i klassisk konjakk med sorte nålestriper, som er en annen hyllest til arven samt flere andre litt mer eksklusive grep.
Og ja, Porsche-logoen og 911 S/T-modellbetegnelsen bak på bilen er i gull.
Så hvor mange skal de lage? Jo, selvsagt 1.963, som i året da ikonet ble vist fram. Og det er altså 60 år siden.
Vi feirer med bilder!
Les også: