Prøvetur med Kia EV6 GT Line

Vi reiste til Spania for å teste Kia sin nye elbil EV6 – og for en elbil det er!


For å teste Kia EV6 GT Line måtte vi til Malaga.

Derfra ble vi busset til et område hvor vi fikk litt kjapp info via noen skjermer, før vi ruslet ut til ulike «øvelser».

-->
Der skulle vi få kjenne på bilens akselerasjon, bremser, sikkerhetssystemer, parkeringsassistent, handling og kameravisning – mange av disse øvelsene hadde vi ikke kunnet gjort unna på norske veier.

Her ser man et bilde der bilen hadde dekket til frontrute og sideruter, samt bakruta, slik at man som sjåfør kun hadde bilens rygge-/frontkamerasystem å manøvrere ut fra. Kjekk hjelp, men det er nok best å se ut av vinduene.

På slutten av videoklippet nedenfor vil du få se litt fra noen av disse øvelsene, blant annet nødbremsesystemet og parkeringsassistenten som vi fikk demonstrert.

Det var også nyttig å få prøve slalåm og elgtest i handlingbanen, for å kjenne litt på bilens egenskaper.

Men skal jeg være 100 prosent ærlig, så var det på de svingete fjellveiene bakom Marbella jeg virkelig fikk kjenne på jobben som er gjort med å få EV6 til å bli en mer sportslig bil enn Ioniq 5 er når det gjelder fjæring og kjørekontroll.

Jeg hadde en hyggelig prat med Daniel Junker, HMETC, Tech Expert Ride & Handling, en utrolig ivrig bilentusiast som forklarte arbeidet med å finne riktige dekk og fjæringer til EV6 for at den skulle få sin sporty og komfortable karakter.

De som kan sine støtdempere ser at det er en ekstra liten sak på demperen Daniel holder i hånda, og den sørger for at jo mer demperne presses i en sving, jo fastere blir demperne. Dermed skal det mer til å oppleve for eksempel understyring i ekstreme situasjoner.

Dersom du kjenner noen som er glade i fysikk, så kan du tipse dem om at støtdemper-verdenen er utrolig spennende!

Ved dette testområdet skulle vi etter hvert få en EV6 som skulle kjøres til hotellet, og dermed var det mange farger som var samlet. Da passet det jo bra å løpe rundt i varmen for å knipse litt ulike farger man kan få EV6 med.

Fargen over her tror jeg må være Glacier, som man blant annet kan få til utstyrsnivå Exclusive.

Grønnfargen som heter Deep Forest får du ikke til GT Line, men Exclusive har alle farger tilgjengelig.

Minnet meg litt om Racing Green, lekker farge!

Rødfargen heter Runway Red, en av mange lekre farger til EV6.

Den matte grå heter Moonscape, og krever litt mer med tanke på korrekt vedlikehold, men utrolig stilig!

Vi fikk låne en GT Line utstyrsnivå med en blåfarge som heter Yatch Blue, dyp og deilig blåfarge.

Vi har sett Kia EV6 før da den hadde sin første visning for journalister i Norge, men det var en annen opplevelse å se EV6 ute på veien.

Det er først her man ser hvor stilige frontlyktene er. Digital Tigerface som den nye fronten kalles av designansvarlig Gregory Guillaume, Vice President/Senior Chief Designer, som jeg hadde en prat med litt senere på dagen. Kommer mer tilbake til det.

Designet bak på Kia EV6 er ganske så spektakulært, og en del føler nok at de ser igjen noe som kan ligne litt om de ser på Aston Martin DBX og Vantage. I designverdenen kaller man dette for en «ducktail», og det er gjerne de som jobber med bilens aerodynamikk som ønsker seg dette. Så må designerne finne en løsning ut fra ingeniørenes ønsker.

Det gråaktige området nede brukes til blinklys, og det hele er ganske så heftig når det blir litt mørkere ute.

Litt forklaring av det som var lagt inn i bilens navigasjon før vi dro mot hotellet. Ruten vi kjørte inneholdt mye motorvei, og EV6 oppførte seg stabilt selv i meget høye hastigheter, men kryper man over 130 km/t så begynner vindstøyen å merkes.

Asfalt i Spania er noe annet enn asfalt i Norge, men der den var dårlig så hørte man noe hjulstøy inn i kupeen, og dette skal vi komme sterkere tilbake til når vi får testet EV6 i Norge (det er ikke så lenge til).

Jeg dro av gårde på egenhånd opp fjellene bakom Marbella, og her ble jeg rett og slett litt imponert over kjøreegenskapene til EV6, for det var en del partier der jeg ikke hadde noen biler foran meg, og kunne presse bilen litt i krappe svinger. Du verden så moro!

Kia EV6 er helt klart noe av det mest sporty av elbiler du kan få tak i til denne prisen, GT Line fra 529.900 kroner, men da er det meste inkludert, bortsett fra lakk, vinterhjul og hengerfeste. Skal gå mer inn på priser senere, for man må jo ikke velge GT Line, og det finnes langt rimeligere utstyrsvarianter fra 419.900 kroner.

Velger man Kia EV6 med den store batteripakka på 77,4 kWh, som da er den som følger med i GT Line, så har man 325 hk til rådighet. Og de er så lekne og friske at det er på kanten til at en som elsker å kjøre bil kan felle en tåre eller to i ren begeistring over opplevelsene bilen gir.

Dette må du jo bare oppleve, og dersom jeg ikke bommer helt tror jeg de fleste forhandlere kan begynne med prøvekjøringer fra mandag (18/10), og det er sikkert noen som klarer det enda litt før også.

Jeg må komme med en liten advarsel. Dersom du drar ut på prøvetur med en Kia EV6 er faren meget stor for at du velger å kjøpe en.

Dermed er du advart, for her er det lett at mye «vil ha»-følelse skapes på svingete veier i sportsmodus hos de som liker å kjøre bil.

Vi kommer sterkere tilbake til forbruk, rekkevidde og ladehastighet når vi får testet bilen i Norge.

Det vi vet ut fra Hyundai Ioniq 5 som deler plattform, batteripakke og ladeløsning er at den lader kjempefort enten du lader hos Ionity (10-80 prosent på 18 min) eller på en helt vanlig 150 kW lader (10-80 prosent 23 min), så det er rimelig å anta at Kia EV6 med de samme tekniske løsninger på batteri/ladebiten leverer tilsvarende tall.

Ved siden av bilens kjøreegenskaper og design er nettopp dette med ladehastigheten imponerende bra for en bil som ikke koster omtrent en million, men omkring halvparten.

Forsetene i GT-Line har kunstskinn og noe semsket kunstskinn som kan minne om Alcantara i setene, og de er ventilerte. Det var usigelig digg i 25 pluss med olabukse i Marbella for å si det mildt.

Ellers er løsninger for setene som hos Hyundai Ioniq 5, med den magiske hvileposisjonsknappen som man kan bruke de 20 minuttene man lader, Men må man på do, eller skal kjøpe seg noe, da blir det ikke noe særlig hviletid igjen i den deilige hvileposisjonen.

Jeg skulle ønske meg at jeg kunne komme 1-2 cm lenger ned, ikke fordi jeg ikke får plass, men fordi jeg ville trivdes enda bedre i en noe lavere posisjon. Rent bortsett fra det med høyden, så opplever jeg setet som godt på de relativt korte turene vi rakk i Marbella.

Rattet er meget godt å holde i, men jeg synes kanskje det er litt i veien for skjermen dersom jeg går for komfort framfor funksjonalitet. Man har et meget bra head-up-display her med augmented reality (AR), men det påvirkes en del av polariserte solbriller.

Midtkonsollen kan ikke justeres fram/tilbake som i Ioniq 5, den er fast, og det er dermed en mindre «luftig følelse» for de som er medlem av «sittebredbentforeningen».

Men et plaster på høyre kne, som for øvrig aldri fikk vondt, er at man her har knapper for kjøling/varme i forsetene, samt for varme i ratt – YES!

Så mye mer digg enn å måtte knote seg inn på en meny i skjermen!

Navigasjonen i bilen er god, selv om den ikke er like heftig presis som navigasjonen i Lexus NX som vi nylig testet på Mallorca. Du finner enkelt fram på veier du aldri før har kjørt med denne navigasjonen.

Skjermene har også god og tydelig kvalitet på alt de skal vise.

Kommer sterkere tilbake med tanker om lydanlegget i test fra Norge etter hvert, for det brukte vi ikke tid på her.

Man kan justere vinkelen på baksetene, men det er ingen mulighet for å skyve dem fram/tilbake som hos Ioniq 5, og det vil nok de aller fleste definere som et minus ettersom den justeringsmuligheten hadde gitt mulighet for å velge mellom kneplass og bagasjeplass ut fra behov.

Når jeg setter meg inn bakom et forsete som er stilt inn til meg selv, så bruker jeg å være ganske fornøyd om hånden min går mellom mitt kne og forsetet.

Her har man plass til en badebalje mellom knærne og forsetet, noe som helt klart er gjort for å tekkes det kinesiske markedet, selv om ingen ville innrømme det rett ut.

Med så vanvittig med kneplass er det etter min mening litt synd at man ikke kan justere baksetene i Kia EV6 fram/tilbake, for det hadde gjort bilen langt mer fleksibel.

For at man skal få så mye hodeplass som man kan er baksetene noe lavt plassert, det gir for min del en ganske spiss knevinkel, men er sikkert topp for barn som slipper å dingle med bena i baksetet når de har startet på skolen.

Jeg er 184 cm lang, men fordi jeg har en stor bakende og en lang rygg, så opptar jeg langt mer plass en mer normalbygde folk på 184 cm. Og hodet får plass, men her får jeg ikke noen hånd mellom mitt hode og taket.

Dette er ifølge Gregory Guillaume, Vice President/Senior Chief Designer, et helt bevisst valg for Kia EV6, for de ønsket en så lav taklinje som mulig for å skape et mest mulig sportslig uttrykk for bilen. Da måtte de ofre noe plass over hodene til de som sitter i baksetet.

Om jeg bare skulle sitte bak i denne bilen hadde jeg ikke kjøpt den, men jeg skal jo sitte foran og kjøre denne bilen, så dermed blir jeg langt mer kjøpelysten.

I videoklippet litt lenger opp kan du se at jeg knoter litt når jeg ser etter ladepluggene, og det er fordi de har en ganske genial plassering i ryggen på forsetene der ingen tråkker på noen ledninger som er plugget inn.

Det er også ladepunkter i rommet under armlenet foran, og det er også en ladeplate foran armlenet ved siden av koppeholderne.

Under midtsetet bak er det også tilkoblingsmulighet med helt normal stikk-kontakt – veldig kjekt.

Det er også en plugg man kan sette i bilens ladepunkt, og hente strøm fra bilens batteri. La oss si at du har en hytte uten strøm til sagen, og skal pusse opp, bare sleng sagen i hengeren og dra på hytta med den og plankene.

Kia EV6 kan gi strøm til sagen, eller kaffemaskinen eller vaffeljernet (bare fantasien setter grenser her), og man kan dra med seg inntil 1.600 kg bakpå hengerfestet.

Beklager et noe uklart bilde, men bagasjerommet fikk ikke mye oppmerksomhet i denne omgang, det kommer vi sterkere tilbake til i test i Norge. Man kan få en løsning dersom man vil laste til tak, selv om jeg i videoklippet ikke så noen festepunkter i taket til den slags.

Plass under gulvet til ladekabler og det er også en liten frunk som kan brukes til den slags.

Kia EV6 har i likhet med Ioniq 5 en noe skrånende hatchback lignende bak, noe som gjør at plassen i høyden i bagasjerommet påvirkes. Vi skal teste med hundeburet vårt når vi tester bilen i Norge.

Jeg hadde som nevnt en prat med Gregory Guillaume, og spurte han om det var vanskelig å få gjennomslag for et såpass kraftig skifte i designet som Kia EV6 presenterer.

Han svarte at Kia EV6 er en designmessig veiviser for Kia sin nye framtid, med ny logo som EV6 er den første som får, og med et helt nytt slagord – Movement that inspires – som flytter fokuset fra produkt til kunde.

Dermed var det helt naturlig at designet fikk bli helt nytt og spennende for Kia EV6.

De var jo vant med å designe rundt en grill, men her fikk man en elbil som ikke trengte en grill, og tigernesedesignet de hadde før ble nå utviklet til det moderne digitale tigeransikt.

Bilens kanskje klareste kjennetegn, bakenden, ble til fordi aerodynamikkingeniørene ønsket seg en «ducktail»-spoiler, og så kom ideen om å gjøre det til kjørelys/bremselys bak.

Det grå området nedenfor brukes til blinklys, og her er det brukt et nytt materiale som ser ut som metall, også en ny og spennende utfordring for designerne.

Helt nederst har man ryggelysene, de gleder vi oss til å teste på mørke veier i Norge.

Jeg skal innrømme at jeg rynket litt på nesen aller første gang jeg så Kia EV6, og lurte litt på hva designerne hadde tenkt, men det var en ganske annen opplevelse å få se og oppleve bilen på veien.

Den har helt klart et spenstig design som har vokst på meg, og nå heller jeg mer mot at jeg synes det er kult, sportslig, lekkert og stilig.

De som ser nøye på videoen vil oppdage at det kommer en Kia EV6 i bakspeilet bak meg når jeg kjører ned fjellveiene, og uansett om man ser den i et speil eller den kommer i kjørefeltet mot deg så har den et ytre som ser tøft ut.

Designeren hadde sans for de høye hjulbuene foran, samt hoftene bak, og bakspoileren på taket som synes litt ut på sidene, alt er gjort med vilje for å gi bilen et mer sportslig uttrykk.

Når den leverer så ettertrykkelig på kjøreegenskaper så passer et sportslig design ekstra bra.

Laveste utstyrsnivå for Kia EV6 heter Active, det kan man få med et batteri på 58kWh, enten med bakhjulstrekk eller AWD.

Bakhjulstrekk har 170 hk og AWD har 234 hk med «den lille batteripakka». Startpris 419.900 kroner for bakhjulstrekk og 439.900 kroner for AWD.

Den store batteripakka kan man også velge mellom bakhjulstrekk med 228 hk og startpris 439.900 kroner eller AWD med 325 hk og en startpris på 469.900 kroner.

Over Active utstyrsnivå kommer Exclusive med startpris på 469.900 kroner for bakhjulstrekk, stort 77,4 kWh batteri og 228 hk. AWD med 325 hk starter på 499.900 kroner.

GT Line utstyrsnivå som vi testet får du kun med stort batteri, 325 hk og AWD fra 529.900 kroner.

I slutten av 2022 kommer også en ganske så heftig GT, med 585 hk som koster fra 599.900 kroner.

Når Kia sender en president i selskapet for å takke oss for at vi kom, så skjønner man at Kia EV6 er en utrolig viktig bil for Kia.

Og det kan man merke når man kjører den, her er det mange som har jobbet mye for at du skal få en engasjerende kjøretur.

Kia EV6 er ikke perfekt i våre øyne, men likevel en bil som leverer knallbra på svært mange veldig sentrale parametere.

Rask lading, mye krefter, sportslige og gode kjøreegenskaper, komfort, mulighet for å hente strøm fra bilen til maskiner og husholdningsapparater man har tatt med på tur eller på hytta, 1.600 kg hengervekt, heftig sportslig design, massevis av utstyr og en hyggelig pris.

Vi gleder oss til å bli langt bedre kjent med Kia EV6 i Norge, og lover at det kommer flere saker fra oss på denne bilen om ikke alt for mange ukene.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Elbiler Nyheter Tester