Prøvekjørt Mazda 3 Cosmo Skyactive-X

Mazda 3 var en ganske så hyggelig opplevelse. Selv mener jeg Mazda ruller ut fantastisk mye pent og stilig design om dagen, og det var også noe jeg la merke til da jeg først satt meg inn i Mazda 3.


Modellen jeg nå har testet er av Skyactive-X utgaven, med en
6-trinns automatkasse samt en motor som produserer 181 hester.

Det jeg la merke til her er at det ikke nødvendigvis føles
ut som den har 181 hester, fordi den ikke har så veldig hissig respons når man
trykker på gassen. Selvfølgelig er det noe trykk her når man kjører med
flappypedals, i sport og på landevei der det lar seg gjøre med hyppig girskift
og pådrag, så at den var kjedelig å kjøre kan jeg avkrefte.

-->
Det som overrasker meg stort her er komforten, for den er
virkelig god. Ikke bare er det deilig å sitte i denne bilen, men den flyter
helt fantastisk godt i veibanen, og den er rå i svinger. I litt høy fart er det
ikke slik at den angriper svinger, og svelger dem hele, den bare svever gjennom
de. En litt merkelig følelse, men gud så deilig.

Noe annet som også er gøy med denne er at du kan dra den opp
i helt elleville turtall, uten at man opplever en monoton lyd fra motorrommet.

Ellers må jeg og skryte fælt av automatkassa, for den
oppleves som meget god, og behagelig å kjøre i både komfort og sport. Totalt
sett byr Mazda 3 på noe moro, og en nydelig kjøreopplevelse.

Litt film fikk jeg laget, og her får dere en god omvisning
av bilen med litt smånyttig info.

Designmessig har Mazda fått til mye kult med denne
hatchbacken, men jeg har dog mine innvendinger på dette.

Det fremste partiet på denne fra skiltet til B-stolpen ser
meget bra ut. Her synes jeg Mazda leverer et nydelig design, som er pent
gjennomført, og linjer som virkelige lager et smil om munnen på deg.

Bakenden derimot er jeg ikke like glad i, og det er fordi
jeg synes at den krummer veldig inn etter b-stolpen, og da gir det et inntrykk
av en veldig kort rumpe. Foruten det liker jeg også svært godt baklyktene,
bakfangeren, og så er det jo veldig stilig med 2 eksospotter som stikker ut
bak.

Det er jo noen vinkler bakenden ser bra ut fra og, som for
eksempel på bildet over synes jeg den tar seg godt ut.

Prisen på utgaven jeg har testet starter på 377.700 kroner,
og da får du mye bil for pengene. Her får du blant annet fullt skinninteriør,
adaptive LED-lys, elektriske speil med minne, BOSE anlegg med hele 12 høyttalere
og masse annet snacks.

Mazda 3 Skyactive-X kommer og med firehjulsdrift og automat,
men da starter prisen på 422.700.

Sjekk den fronten da! Veldig kul, og den kan vel og
klassifiseres som bøs i uttrykket. Flotte linjer som går over panseret og
avslutter i grillen, pent.

Forbrukstall fikk jeg dessverre ikke testet så godt denne
gangen, men ifølge Mazda sine nettsider skal denne ha en kombinert WLTP på 6,3 liter
per 100 km. Selv lå jeg på 7,1 l da jeg kjørte rundt, men når sant skal sies så
kjørte jeg bare en 70-80 kilometer i variert vær i både sport og komfort, så
det at du får denne ned til 0,63 tviler jeg ikke mye på.

Det opplyses og om at denne skal kunne klare å komme seg ned
til 5,4 l per 100 km, og det kan betraktes som et meget hyggelig forbruk.

Bagasjerommet er nokså romslig, men ser smått ut ved første
øyekast på grunn av en litt høy karm. Bagasjromsvolumet er totaltsett på 330
liter, og er egentlig ganske så praktisk designet. Slår du ned baksetene rommer
bagasjerommet hele 1.910 liter, og med hengerfestet kan denne bilen dra vekt på
opptil 1.300 kg, spenstig.

Under gulvet er det ikke plass til stort, men her ligger det
du trenger hvis du skulle støte på uheldigheter, og man har et lite rom til
venstre som dere kan se der en får plass til noe smått.

Litt festeanordninger er det her og, og det kommer kjekt
med. For at baksetene skal slås ned, må det dras i en spak oppe på stolryggen.

Baksetene er jo og veldig pene vil jeg si. Litt kraftigere
setere kommer godt med, og hodestøttene er store nok til å kunne hvile hodet
på, og det er jo en fordel.

Bak her er det et armlene som kan dras ut med et par
koppholdere i. Som dere ser er det og en del fester til barneseter her; 2 på
hver side.

Designet i dørene vil jeg påstå ser veldig sportslig ut, og
man har gode løsninger for oppbevaring samt gode armlener.

Beinplassen bak her er kanskje ikke noe jeg vil skryte mye
av. Det går akkurat, og jeg får akkurat plass til hodet mitt ‒ men det er ikke
mange millimeterne før jeg skaller i taket.

Klimasone er det ikke her bak, men det trengs ikke heller
når bilen ikke er lengre enn 4,4 meter.

Forsetene ser kanskje litt enkle ut, men de er fantastisk
gode å sitte i. Kombinert med gode kjøreegenskaper skaper disse setene en
veldig hyggelig reise for de som sitter i forsetene.

Setejusteringer er det nok av her, og man kan lagre setets
minne ved å bruke knapper til venstre for rattstammen som dere ser på neste
bilde.

Under seteminne har man et lite oppbevaringsrom, og over
finner du knapper for alle assistenter og kameravisning.

Bilen kommer med 360 parkeringskamera, den varsler for
kryssende trafikk samt har tretthetsvarsler med førerkamera. Ergo kan du føle
deg trygg i Mazda 3.

Når du har et nokså rent design på utsiden, så er det jo
helt nydelig hvis det går igjen innvendig, noe det gjør her og det liker jeg.

Dette førermiljøet er meget behagelig å sitte i, og det er
oversiktlig og lett å finne fram. Infotainmenten har et enkelt brukersnitt, og
man bruker det ved hjelp av menyhjulet bak girspaken.

Apropos infotainmenten, så skal Mazda få et stort pluss i
boka fra meg, fordi de har plassert den et stykke fram i dashbordet og vinklet
den litt mot sjåføren, noe som resulterer i at den oppleves som enklere å bruke
for meg som sitter i førerstolen.

Bose-anlegget som er her spiller og god lyd, og med 12 høyttalere
får man en jevn og fin lyd i hele bilen.

Rattet er også veldig kult. Kjekke knapper til omtrent alt,
og med varme i rattet er jo dette bare helt nydelig å holde i, til tross for at
jeg opplever det litt småstivt.

2 koppholdere finner man foran girspaken, i tillegg til et
skråstilt lite rom man kan sette mobilen. Under armlenet er det bra med plass,
og et ladeuttak hvis man skulle få bruk for det.

Instrumentpanelet er ikke blitt heldigitalt i Mazda 3, men
det er den midtre delen blitt. Det tar seg uansett godt ut, og oppleves som
enkelt og oversiktlig, og det er mer enn nok.

Mazda 3 er helt klart en hatchback som hevder seg i toppen,
og jeg kan tenke meg at denne er enda mer morro å kjøre med firehjulstrekk på
vinterføre.

Jeg var iallfall storfornøyd etter de timene jeg fikk ha den.

Nybiltester testet den nye Mazda 3 i fjor også, og les den testen her.

Les mer om:

Nyheter Tester