Både Vito og V-klasse har fått en rekke oppdateringer inkludert en nytt design, hvor spesielt grillen og støtfangeren skiller seg litt fra de tidligere modellene. Også bak er bilene litt fornyet, med en ny utforming på LED-lysene og støtfangeren.
På innsiden følger V-klasse med i tiden med to skjermer på 12,3 tommer, mens Vito er utstyrt med en sentralt plassert skjerm på 10,25 tommer samt et nytt design på instrumentklokkene.
Alle modellene har ny utforming på luftventilene, nyeste generasjon ratt og Keyless-start, opplyser Mercedes Norge.
En annen nyhet er at multimediasystemet MBUX nå er standard på samtlige modeller, og tilbyr blant annet intelligent navigasjon og aktiv rekkeviddestyring for de elektriske modellene.
Det er også mulig å koble seg opp mot en Mercedes me-konto, noe som åpner for et enda større utvalg tjenester og funksjoner som bør forenkle og effektivisere hverdagen.
En trend som kommer forbrukerne til gode er at bilimportørene nå putter stadig mer utstyr inn i standardoppsettet, og nye Vito er intet unntak. Her er ting som ryggekamera, blindsoneassistent, oppvarmede seter og komfortseter standard.
Men ekstralisten er ikke helt borte, så det er mulig å velge ting som 360-graders kamera, luftfjæring, oppvarmet ratt og en rekke nye felg- og fargekombinasjoner.
– Nye Vito har fått viktige teknologioppdateringer og et modernisert utseende, som løfter den til nye høyder i sin klasse, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.
‒ Dette er varebilen med en komfort, fremkommelighet og plass som gjør din mobile arbeidshverdag til en drøm.
Når det gjelder den litt mer luksuriøse V-klasse er standardlisten enda mer komplett, og her kan Mercedes Norge lokke med ting som Multibeam LED, adaptiv cruisekontroll, oppvarmet ratt, Ambient lighting med 64 farger og parkeringspakke med 360-graders kamera som standard.
Videre kommer nye V-klasse også med elektrisk skyvedør på venstre side, noe som skal forenkle tilgangen bak.
Sikkerheten er også ivaretatt, og V-klasse kommer også med en standard senterairbag mellom forsetene.
‒ Nye V-Klasse byr på en luksuriøs opplevelse, samtidig som den utstråler eksklusivitet med sin nye grill med stående stjerne på panseret, sier Myrhaug.
‒ Den nye modellen prioriterer komfort på høyeste nivå, komplett med valgmuligheter som luftfjæring og massasjeseter, og tilbyr en enestående kjøreopplevelse både for store grupper og for den kvalitetsbevisste håndverkeren.
Mercedes er i gang med å utvikle en ny elektrisk varebil-plattform kalt Van Electric Architecture (VAN.EA), og nye varebiler som V-klasse, Vito og eVito tar et skritt mot å implementere denne strategiske retningen mot den nye plattformen som skal introduseres i 2026, forklarer den norske importøren.
Ok, så var det prisene, for det er altså salgsstart på de to nye bilene. Nye Mercedes V-klasse starter på 1.279.734 kroner for moms og levering, mens Vito har fått en inngangspris på 575.046 kroner før moms og levering.
Her er alle prisene, og prisene til Vito er i venstre rad og V-klasse i høyre:
* Priser er inkludert engangsavgift, men uten mva og levering.
Tekniske data Vito:
Tekniske data V-klasse:
Her er flere bilder av de to nye bilene fra Mercedes: