Man skulle kanskje tro at vi her i Europa slo bensingærne USA på de fleste områder når det kommer til elbiler, men det er spesielt i et segment Europa henger etter ‒ elektriske pickuper.
For over i pickupens rike er de allerede godt i gang med den elektriske revolusjonen, og den er anført av intet mindre enn verdens mest populære pickup, og en av de mest populære uansett segment, Fords F-serie.
-->
Den bilen rundet faktisk et årlig salg på 1 million eksemplarer i 2017, men de siste pandemi-befengte årene har dette falt litt. Likevel selges det en drøss av slike pickuper, som også har en helelektrisk søster i F-150 Lightning. Den har dog ingen planer om å komme over til Europa, for vi snakker om en 5,9 meter lang elbil her.
Her hjemme tilbyr Ford den litt mindre (men fortsatt store) Ranger, også en svært så suksessfull pickup. Den var faktisk ifølge Focus2Move den 5. mest solgte pickupen i fjor, på plassen bak Toyota Hilux.
Ifølge Ford selv er Ranger den aller mest populære pickupen her i Europa, og det er også ventet at Ford Europe skal komme med en elektrisk pickup ‒ kanskje basert på Ranger?
Ja, det kan til og med være i samarbeid med elbilsatsende Volkswagen, for de to har inngått et samarbeid som blant annet har ført til den nye Volkswagen Amarok ‒ en annen populær pickup.
Ford har i tillegg en enda litt mer kompakt pickup, Ranger er hele 5,36 meter lang, kalt Maverick, og kanskje er den denne som dukker opp her i Europa iført en helelektrisk drakt?
Uansett. I mellomtiden satser Ford for fullt på nåværende Ranger, og det betyr en helt ny generasjon av den europeiske favoritten. Denne kommer i første omgang som Wildtrak og Limited, og i tillegg er det tidligere i år åpnet for bestilling av den enda barskere Ranger Raptor-utgaven.
Ford har på ingen måter slurvet under byggingen av en ny generasjon, og har faktisk laget den helt fra bunnen av. Det betyr et oppgradert design og blant annet Fords nye 3-liters V6 dieselmotor under panseret ‒ og selvsagt en masse moderne teknologi og løsninger. Nye Ranger er også tilgjengelig med en 2-liters EcoBlue dieselmotor.
‒ Ranger har allerede rukket å bli et ikon i Europa. Nå har vi tatt i bruk vår globale ekspertise for å utvikle og designe en helt ny modell som vil tiltrekke seg kunder fra hele verden, sier general manager for Ford Pro Europe, Hans Schep.
Wildtrak-varianten er den store europeiske favoritten som står for rundt 60 prosent av alle Ranger-bilene som blir solgt her, og har fått en startpris på 682.500 kroner. Limited-utgaven starter fra 662.500 kroner, og begge er tilgjengelige i Double cab og Rap cab, melder Ford Norge.
De forventer at utleveringene av den nye generasjonen Ranger starter i løpet av neste sommer, og nå er det altså åpnet for bestillinger av den nye pickup-generasjonen.
Nye Ranger Raptor som faktisk ligger litt foran i løypa starter for øvrig på 852.250 kroner.
Her er bilder av den nye Ford Ranger: