Buicks elektriske villkatt

Det ærverdige merket tar nå ny retning både når det kommer til design og til drivverk.


En av de mest ettertraktede Buick-modellene er fra 1966. Den gang kom de med en bil kalt Wildcat Gran Sport, og denne er berømt av en stor grunn ‒ den kom kun det ene året. I 1967 var de tilbake til grunnutgaven kun kalt Wildcat, en modell som kom allerede i 1963 og fikk leve til 1970.

GS-utgaven var en ekte villkatt med en gedigen 7-liters motor som vred ut 360 hester, noe som var ganske så respektabelt for 55 år siden. Utslippet vet vi ikke, men V8-motoren var helt sikkert tørst, den og.

Den og de andre Wildcat-utgavene så ut som mange andre biler på den tiden, lang, flat og firkantet ‒ altså det berømte flaket av en amerikaner.

Det kan man derimot ikke si om den splitter nye utgaven av Wildcat. Og denne legger heller ikke bak seg en eksossky.

Buick skal nemlig som de fleste andre over til elbiler, og de benytter anledningen til å gi Wildcat tidenes oppdatering. For her er det runde og moderne linjer som en 2+2 coupé, mens V8-motoren er byttet med en elektrisk en.

Dette er riktignok kun et konsept, men skal altså vise retningen som Buick nå skal ta.

‒ Wildcat EV Concept representerer den virkelige designframtiden for merket, sier Sharon Gauci, administrerende direktør hos Buick og GMC Design.

‒ Buick har alltid sett framover, og dette uttrykket er et glimt av hvor vi skal, og optimismen vi har for de ubegrensede mulighetene til en elektrisk framtid.

Amerikanerne forklarer at konseptet introduserer et nytt og mer uttrykksfullt ansikt for Buick, og sier at de har gått for et «dristig og fremoverlent utseende med en lavt montert, trapesformet grill».

‒ Fra alle vinkler ser bilen ut som det er klart til å slå fra seg, sier Bob Boniface, direktør for Global Buick Design.

‒ Det er et resultat av en ekstra oppmerksomhet på proporsjonene og den skulpturelle skjønnheten hentet fra skjæringspunktet mellom former ‒ ikke linjer, legger han til.

Resultatet er denne elbilen:

Buick sier at høydepunktene inkluderer disse:

  • Karakteristiske halvsvingende dører for enkel inn- og utstigning.
  • Unik aluminiumsdeksel som ser ut til å flyte sømløst inn i de indre setestrukturene.
  • Mikro-LED-lysteknologi og tynnstrålende projektorlinser for frontbelysningen.
  • Baklykter i bladstil innebygd i takets paneler, og kulminerer med horisontale lamper i hake-stil som gjenspeiler frontlyssignaturen.
  • En ekstern «lade»-indikator synlig i det utvendige kombiglasset.
  • Jet Age-inspirerte 18-eikers «turbin»-hjul.

Se videoen for de mange imponerende detaljene som denne villkatten bringer med seg.

Buick sier videre at Wildcat EV Concept også skal være en plattform for futuristiske funksjoner, slik som kunstig intelligens, biometri og aromaterapi.

Bilen er for eksempel designet for å oppdage en økning i førerens hjertefrekvens og automatisk justere kjøretøyinnstillingene for å roe dem ned. For eksempel skal Zen-modusen dempe kabinlysene, spre beroligende aromaterapidufter og aktivere massasjeseter.

‒ Vi er på nippet til en virkelig forandring, og dette konseptet er en håndgripelig visjon av det, sier Gauci.

‒ Det innleder neste kapittel i Buicks designarv, når vi gjør den avgjørende overgangen til vår helelektriske framtid.

Og slik ser konseptet som skal ta dem dit ut:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter