Det åpnes nå for bestillinger av Voyah Dream, og 7-seteren kan om alt går etter planen sees på veiene når vi flagger 17. mai. (Fotos: Voyah)

Prisen på Voyah Dream er klar

Voyahs drømmebil, og muligens også en drøm for store familier, skal vises fram i helgen, og det signaliserer også salgsstart.


Voyah er et av de nye kinesiske merkene som fokuserer litt ekstra på eksklusivitet, og vil gjerne at også storfamilier tar del i reisen deres. Eller varebilkjørere, for Voyah Dream blir tilgjengelig enten med to eller sju seter.

Merket har så langt kun en modell tilgjengelig i Norge, SUV-modellen Free, men familien dobler seg nå med Dream. De har også vist fram en stor sedan kalt Passion, og denne skal etter planen debutere i løpet av året.

Både Dream og Passion ble vist fram under høstens Oslo Motor Show, og nå finner førstnevnte veien tilbake til Nova Spektrum tidligere kjent som Norges Varemesse i Lillestrøm.

Der skal nemlig historiens første norske utgave den svenske eCarExpo-messen arrangeres, og på plass er både 7-seteren og 2-seteren av drømmebilen.

‒ Fra og med eCarExpo-messen blir det mulig å prøvekjøre og bestille begge modellene, sier Lars Mabro Carlsson, VP Sales i Electric Way som er den norske importøren.

‒ Ulike omstendigheter har gjort at det har tatt litt tid for oss å få plass flere modeller i det norske markedet. Med salgsstarten på Voyah Dream tråkker vi endelig litt hardere på gassen. Electric Way lover både flere modeller og merker i Norge i løpet av 2024.

Electric Way hører hjemme i Sulland-gruppen, og har tidligere meldt om flere merker som skal åpne for elbiler helt fra 200.000 kroner og opp til 1,7 millioner.

Men akkurat nå handler det om Voyah Dream, som blir en av trekkplastrene under eCarExpo Oslo sammen med blant andre Polestar 4, Lucid Air, Lotus Emeya og Toyota Sport Crossover Concept. Det er faktisk meldt inn hele 14 premierer, så de elbilinteresserte bør finne veien til Lillestrøm.

– Det å kunne arrangere elbilmesse i Norge, som er kommet langt i elektrifiseringen, er ekstra gøy, sier Anna Fägersten, markedssjef i Europas største elbilmesse eCarExpo.

‒ Det er fint å se bilprodusenter henvende seg til en målgruppe som bruker mye bil i arbeidshverdagen, legger hun til.

Voyah Dream er en stor bil, faktisk 5,3 meter i lengden, og er ifølge importøren tilpasset storfamilier med behov for komfort og plass.

I 7-seteren har fire av disse massasjefunksjon og tre kommer med Isofix-fester, og en så stor og tung elbil som dette har også en ganske imponerende rekkevidde. Den er nemlig på 482 kilometer i henhold til WLTP, og Dream byr også på et drivverk med 429 hk.

Og det gjør sitt til at det ikke bare er rekkevidden som er imponerende med den flerbruksbilen, for 0-100 km/t fyker unna på 5,9 sekunder.

Og ja, firehjulsdrift og luftfjæring er standard, og som vanlig når det gjelder Voyah er det bare å ta høyde for mye standardutstyr.

‒ Dream er oppsiktsvekkende lettkjørt til være en MPV, påpeker Carlsson hos Electric Way.

‒ Den er stabil, rask, og komfortabel. Den første rekken i baksetet gir assosiasjoner til 1. klasse på et fly, så her vil de som sitter på også nyte godt av de luksuriøse spec-valgene. Det er bare å lene seg tilbake og drømme seg bort.

Det er ingen grunn til å tvile på det, for de som har plassert baken i en Voyah Free vet at det er ganske så behagelig.

I tillegg legger altså Electric Way til rette for en varebilversjon av drømmen.

‒ Den vil være ideell for blant annet håndverkere og servicearbeidere som liker å det lille ekstra, sier Carlsson.

Ettersom de åpner salget på samme tid som Voyah Dream finner veien til Lillestrøm, og også prisen klar. Den er kanskje ikke som en drøm, men litt som forventet.

7-seteren Voyah Dream starter på 939.000 kroner, og bilen skal være leveringsklar allerede i mai.

Her er bilder av storfamiliens drømmebil, Voyah Dream:

Bildeserie
Debatt