Det er lett å bli forvirret i dagens bilindustri, for
produsentene lager stadig flere «like» modeller på tvers av merker. Visste du for eksempel at de nye Toyota Supra nesten er den
samme bilen som den helt nye BMW Z4? Jepp, modellene deler ting som chassis og
motor, men nå er det enkelt å se forskjell på de to tvillingene også. Den ene
er nemlig en coupé, og den andre en kabriolet.
som nyter godt av hverandre, nemlig Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Bentley,
Lamborghini og Bugatti. Av disse har fem av merkene på gang nye elbiler, og tre kommer
også snart med nye helelektriske bybiler. Det er Volkswagen, Skoda og Seat, og modellene det er snakk
om en ny Volkswagen e-Up, en ny Skoda Citigo-e iV og Seat Mii Electric. Og de som hevder at dagens biler stadig blir mer like har åpenbart
et poeng når det kommer til denne trioen, for de er ganske så like. Nå er de kanskje ikke eneggede tvillinger, men det er jaggu
ikke langt unna. Alle tre er rundt 3,6 meter, og kommer med den samme rekkevidden
på 260 kilometer og ser ganske så like ut både utvendig og innvendig. Likhetene stopper ikke der, for bilene lander nemlig rundt
de samme prisene også. Nå skulle VAG i utgangspunktet bruke Seat til å tiltrekke seg nye og unge kunder, og det skulle de gjøre med å tilby enda billigere biler enn det Volkswagen og Skoda kunne.
VAG ikke helt har turt å kjøre det prinsippet helt ut. For det skiller under 10.000 kroner mellom de tre modellene.
- Volkswagen e-Up starter på 179.900 kroner.
- Skoda Citigo-e iV starter på 176.000 kroner.
- Seat Mii Electric starter på 171.180 kroner.
all tydelighet hvor like de tre modellene har blitt. Den billigste av den elektriske trioen er altså Mii Electric, som også er den siste som har fått priser.
180.000 kroner med en hundrelapp, noe som jo må sies er ganske så billig for en
moderne elbil. ‒ Seats prisstrategi er aggressiv, noe det norske markedet
blir ekstra oppmerksomme på når det understrekes gjennom en attraktiv elbil med
god rekkevidde. Med denne prisen legger vi oss under de modellene det er
naturlig å sammenligne oss direkte med, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for
Seat Norge i Harald A. Møller AS. Vi vet ikke om han mener søstermodellene, men han har iallfall
ordene i behold sammenlignet med de to. I tillegg frister også Seat med en med en elektrisk
kickscooter til en verdi av nærmere 7.000 kroner med på kjøpet for de 200 første
kundene, så vær kjapp om du også ønsker en slik. Mii Electric har den samme elektriske drivlinjen som e-Up og
Citigo-e iV, noe som betyr et batteri på 36,8 kWh og en elmotor på 83
hestekrefter. Rekkevidden er satt til 259 kilometer, én fattig kilometer under den tsjekkiske og tyske tvillingen. Alle tre kan også lades på 40 kW, og da blir ladetiden opp
til 80 prosent på rundt en time. Mens Citigo-e iV kommer i to versjoner, hvor den dyreste Style
starter på 193.000 kroner (ekskl. frakt og levering), nøyer spanjolene seg med
en versjon av Mii Electric. Men den er ikke helt ribbet for utstyr og teknologi, om noen
trodde det. Mii Electric kan blant annet by på oppvarmede seter, LED
kjørelys, oppvarmet frontrute, oppvarmede elektriske speil og lys- og
regnsensor. Den kommer også med «Lane Assist» som standard. Det spanske merket har også en ny modell som er enda litt
mer spennende på gang, nemlig el-Born. Denne er et søskenbarn til ID. 3, Volkswagen aller første
elbil basert på den nye MEB-plattformen. El-Born blir altså en slags billigere søster
av ID. 3, og skal etter planen introduseres til neste år. Men først handler det om Mii Electric, og vi har en siste likhet
mellom de tre kommende elektriske bybilene. For, og neppe tilfeldig, blir alle tre bilene lansert her i
Norge i januar. Det kan fort blåse opp til litt av en tvillingkamp, eller skal vi kanskje si trillingkamp? Les også:
- Her er Bentleys første med ladekabel
- Elbil overrasket i campingvogn-kåring
- Nei, EB står ikke for ElBil