Toyotas Land Cruiser er faktisk en av de lengstlevende modellene i bilverden, og er for eksempel langt eldre enn selveste Corolla. Sistnevnte, bilhistoriens klart mest solgte bil, kom i 1968, mens Land Cruiser var på plass allerede i 1951.
Arven strekker seg altså mer enn 70 år tilbake, og dagens Land Cruiser er satt sammen på Toyotas GA-F-plattform og tar faktisk litt tak i retro-trenden som suser igjennom bilverden.
Toyota har prøvd å finne tilbake til de kvalitetene som har gjort Land Cruiser til en billegende, og brukt design- og konstruksjonsløsninger der det er mulig. Så ja, bilen er mindre avhengig av sofistikert elektronikk, uten at det skal gå utover kjøreegenskapene.
Men dette er også en helt ny og modernisert bil, og Toyota lover at alt er på plass ‒ som allsidigheten, funksjonaliteten, praktiske egenskaper og brukervennligheten som dagens kunder forventer.
I fjor sommer åpnet Toyota Norge for bestilling av den vanlige utgaven, og den gang hadde de satt startprisen for den med fem seter til drøyt 1,7 million kroner. Men som vi vet koster de tre baksetene ganske mye, og mange har ventet spent på utgaven uten disse.
Og nå nærmer varebilutgaven, og mer eksakt finner 700 slike veien til Norge i løpet av 2025.
‒ Vi er overbevist om den nye modellen vil levere på de kjente styrkene til Land Cruiser, som kvalitet, driftssikkerhet, fremkommelighet og lavt verditap. Samtidig får den en design som skiller seg ut og kjøreegenskapene er bedre enn noen gang, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.
‒ Disse kvalitetene leveres i en innpakning som ligger i forkant når det gjelder stil, ytelse og kundeappell.
Nå er det altså duket for en langt rimeligere utgave av Land Cruiser, og Toyota Norge har åpnet for bestillinger.
– Endelig kan vi lansere Land Cruiser i en varebilutgave, og vi vet at mange kunder har ventet i spenning på denne, sier Pawlak.
Den norske importøren sier at ombyggingen er utformet for å tilfredsstille kravene til varerommets størrelse.
Men det har også vært fokus på sikkerheten, og ved å designe skilleveggen med en ny utsparring kan sidekollisjonsputene være aktivert og bidra til å beskytte fører og passasjer, forklarer Toyota Norge.
Varerommet har også fått en spesialtilpasset gummimatte som motvirker at lasten flytter på seg unødig, noe som jo går både på sikkerhet og er praktisk.
Men det er også en litt mer upraktisk ting som er viktig å merke seg.
Varebilen er nemlig typegodkjent som klasse N1 inn til Norge, og kan dermed ikke bygges om til en personbil.
Varebilutgaven er for øvrig basert på utstyrsgraden GX og er utstyrt med en 8-trinns automatkasse og en 2.8-liters dieselturbo under panseret, og leveres med nytt utstyr som:
LED prosjektor hovedlys, spyler på ryggekamera, elektrisk topphengslet bakluke, syntetiske skinnseter med varme og ventilasjon og en 12,3 tommers multimediaskjerm.
Takreling, tilhengerfeste og annet tilbehør kan ettermonteres hos forhandler, melder importøren.
Selv om det nå åpnes for bestillinger er ikke bilen helt leveringsklar, og de første varebilene skal etter planen ankomme Norge i juli. Og som sagt kommer det totalt 700 Land Cruiser varebiler til Norge i løpet av året.
Prisen? Jo, målt mot 5-seteren ganske så hyggelige 1.035.000 kroner, og det er før frakt og levering.
Les også: