De aller fleste bilmerkene har en ekstrautstyrsliste som kan friste kundene til å bruke litt mer penger enn det som var planlagt, og så har vi de med virkelige lange tilvalgs-lister.
Et slikt merke er Porsche, som ikke bare nøyer seg med vanlig ekstrautstyr. Tyskerne mener også at den utvendige lakkfargen er så viktig at du bør sette av en time eller to til bare dette.
-->
For i tillegg til de vanlige fargene introduserer nå Porsche noe de kaller for Paint to Sample som erstatter Custom Colour, og det åpner for et vell av nye farger.
Spesielt om du bestiller en ny 911 eller 718, for her er det, hold deg fast, over nye 100 farger å velge mellom.
Det er litt enklere for de som bestiller en Taycan, rundt nye 65 farger, mens de som går for Panamera, Macan og Cayenne kan velge mellom drøyt 50 nye farger.
‒ Uvanlige lakkfinisher har vært kjent gjennom hele merkevarens historie, og er en viktig differensierende funksjon, sier Alexander Fabig, leder for Individualisation and Classic.
‒ Med dette tilbudet gjenoppliver vi kult-klassiske farger, og utvider det omfattende utvalget av standard- og spesialfarger på tvers av alle modellseriene med mer enn 160 nyanser.
For å møte etterspørselen rundt lakkfarger har Porsche åpnet en ny blandingsbenk på fabrikken i Zuffenhausen, og her kan lakkspesialister blande flere dusin ingredienser ned til siste milligram for å oppnå ønsket nyanse.
Men de som bestiller en spesialfarge via Paint to Sample må være oppmerksom på en ting. Dette legger nemlig til rundt tre måneder på leveringene, så dermed må kjøperne smøre seg med en dose ekstra tålmodighet.
Med dette gjør også flere kultfarger comeback, som Maritime Blue, Rubystar og Mint Green. Alle disse var tilgjengelig for 964-utgaven av Porsche 911, en generasjon som ble solgt fra 1989 til 1994.
Og nå kan altså en ny generasjon smykke seg med disse kule fargene.
Les også: