Allerede på 1950-tallet kom det første forsøket på å lage en
sportslig bil med grei plass til fire voksne, men Porsche fikk det rett og
slett ikke til. De prøvde, rotet og skrotet planene.
tre forskjellige versjoner som kunne danne grunnlaget for en ny «familiemodell». Bilene var kalt «Mirage», «Meteor» og «Phantom», og
elementer fra alle de tre fant til slutt veien inn i en helt ny modell som
endelig skulle realisere den gamle drømmen. Nå skulle, heldigvis, ingen av de tre navnene overleve, for
Porsche hadde funnet noe langt mer interessant ‒ nemlig det meksikanske
langdistanseløpet Carrera Panamericana. Dermed ble den nye modellen hetende Panamera. Verdenspremieren var 19. april 2009, og G1 som den var kjent som internt var full av teknologi og luksus og bød også på motorer fra 250- til 550 hestekrefter.
og den ladbare hybriden kom i 2013. Suksessen kom også ganske så raskt. Tyskerne hadde som mål om å selge 20.000 Panameraer i året, men
dette har de for lengst knust. I fjor endte salget på 38.443 Panameraer, og dette var
faktisk rundt 3.000 flere enn det Porsche solgte av legenden 911. Totalt er det nå solgt over 251.000 Panamera-modeller, noe
som gir et snitt på rundt 25.000 biler i året. Så når den suksessfulle modellen runder 10 år er det all grunn til å feire, noe Porsche også gjør med Panamrea 10 Years Edition.
«10 Years Edition» rundt om på bilen, men den kommer også med flere eksklusive
detaljer. Den er skodd med 21-tommers felger fra Panamera Sport Design
i hvitgull-metallic, en farge vi finner igjen på de spesielle logoene. Interiøret kommer i svart skinn med gullsømmer, og jubileumsversjonen
kommer også med flere førerassistenter som standard og en om bord-lader på 7,2
kW mot 3,6 kW som den vanlige hybridversjonen har. Og om du har tid til overs i denne, kan du jo bruke den til
å justere setet ‒ det er 14 innstillinger å leke seg meg. I Tyskland kommer 10-årsversjonen både i form av Panamera 4 og
Panamera 4 E-Hybrid, samt Sport Turismo med de tilsvarende motorene. Panamera 4 10 Years Edition kommer med en 2.9-liters biturbo
på 330 hestekrefter, mens Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo kombinerer denne
med en 136 hk sterk elbmotor som gir 462 hk. Det bør gi uttrykket søndagstur med familien en ny mening! Vi kaster oss på feiringen med en aldri så liten bildeserie
av jubileumsbilen. Les også: