Kjært barn har mange navnet. Nürburgrings Nordschleife kalles også for «det grønne helvete» eller rett og slett bare Ringen, for denne racerbanen er kjær for alle som lager spreke biler.
Nordschleife er nemlig ansett for verdens mest krevende racerbane, og det er ikke så rart. Den måler nemlig 20,832 kilometer, omtrent som å kjøre fra Oslo til Lillestrøm. Men selvsagt ikke like enkelt.
-->
For et krevende terreng og ikke minst utfordrende svinger gjør sitt til at bilene virkelig får kjørt seg gjennom drøyt 20 kilometer, og de bilene som er raskest får også stempelet som «verdens raskeste» i sine kategorier.
Nürburgring forlenget strekningen de måler med noen hundre meter i 2019, og dermed er det kun tider satt på denne strekningen som teller som offisielle rekorder.
Den som var «verdens raskeste» i SUV-kategorien (også van og pickup er plassert i denne) var Audis ulv i fåreklær, nemlig en RS Q8. Tilbake i september 2019 kusket Frank Stippler en slik rundt banen på formidable 7:42,253 minutter, en svært solid prestasjon. For alt under 8 minutter er lynraskt, og for eksempel klarte ikke en Porsche 911 GT3 i 996-serien å komme under denne magiske grensen. Og det var en av de villeste bilene da den dukket opp.
Så den store SUV-modellen til Audi har sportsbillignende egenskaper, men selv ikke det holder til å kalle seg den aller raskeste SUV-modellen. For dette er noe Porsche bare skal være.
Så Porsche har utviklet en ny og fortsatt mystisk ytelses-Cayenne, og denne og testfører Lars Kern har Porsche tatt med seg til Nürburg. Og den duoen hadde ikke ingen planer om å bli slått av en RS Q8.
‒ Etter de første meterne på Nordschleife er du fristet til å snu deg for å se at du virkelig sitter i en romslig SUV, sier Kern.
‒ Den gode styrepresisjonen og den stoiske stabile bakakslingen ga meg stor selvtillit i Hatzenbach-seksjonen, legger testpilot til, som også har vært involvert i ytelsesmodellens utvikling.
‒ Den endret retning lynraskt i de raske kurvene mellom Hohe Acht og Eiskurve, uten vingling og ingen tendens til understyring. Selv på denne tekniske strekningen er Cayenne en ekte kjørebil som er enkel å kontrollere. Hjulene forlater normalt bakken både på Pflanzgarten I- og II-toppene, men disse seksjonene føltes jevne og stille i denne Cayenne. Den leverer kraft i alle situasjoner, så vel som perfekte girbytter.
Utviklingsføreren er riktignok litt inhabil, men klokka lyver som kjent ikke. Og den viste en rekordrask runde.
Kern og Cayenne ble klokket inn til 7:38,925 minutter under ganske perfekte forhold, 23 grader i lufta og 46 grader på banedekket. Det er altså drøyt tre sekunder raskere enn Audi RS Q8, og faktisk raskere enn langt mindre og lettere biler. Renault Mégane R.S. Trophy-R har rekorden for kompakte biler på 7:45,39 minutter, mens Jaguar XE SV Project 8 som er raskest blant mellomklassebilene derimot var betraktelig raskere med sin 7:23,164 minutter.
Nå er det fortsatt et stykke opp til de virkelige sportsbilene, hvor Mercedes-AMG GT Black Series holder rekorden med vanvittige 6:48,047 minutter.
Det er enn så lenge ikke så mye som er kjent med den nye Cayenne-modellen, foruten at den er basert på Cayenne Turbo Coupé og er åpenbart laget for å gå fort.
‒ Rekordtiden på Nordschleife bekrefter de dynamiske egenskapene til den nye SUV’en vår, sier Stefan Weckbach, visepresident for Cayenne.
‒ I tillegg er det en typisk Cayenne allrounder som gir en høy grad av kjørekomfort og dagligdags nytte.
7:38 minutter er en imponerende tid, selv for en sportsbil, men det er fortsatt langt unna de aller raskeste.
Porsche og Kern har selv rekorden for den raskeste modifiserte bilen med 6:44,749 minutter med en Porsche GT2 RS MR satt i 2018, og tyskerne har også den aller raskeste runden uansett biltype.
Den lyder på ekstrem ville 5:19,546 minutter, og ble satt av en Porsche 919 Hybrid Evo og med racerfører Timo Bernhard bak rattet. Dette er bilen som vant langdistanse-VM mange år på rad, og Porsche plukket bort alle restriksjoner etter at de pensjonerte bilen. Den ble dermed nesten like rask som en formel 1-bil.
Der befinner ikke den nye Cayenne seg, men så er dette en SUV som også skal fungere i hverdagen.
Og er du en av de som har dårlig tid om morgenen bør du kanskje vurdere den, for som du kan se av runden til Kern under går det virkelig unna når den dundrer rundt verdens råeste racerbane.
Som vi også kan se ut av videoen viser dataen at det bor langt over 630 hestekrefter og 800 Nm dreiemoment i bilen, så det kanskje ikke noe rart at dette går unna.
Bilen som Kern kjører er produksjonsversjonen av den nye Cayenne-versjonen, og hadde av sikkerhetsmessig grunner racingseter og veltebøyer. Dekk er selvsagt viktig for å sette raske rundetider, og denne var utstyrt med 22-tommers Pirelli P Zero Corsas spesielt utviklet for denne bilen ‒ og som faktisk blir standard dekk på modellen.
Verdenspremiere til den nye Cayenne-modellen tar plass i nær framtid, og fram til det kan du spenne fast sikkerhetsbeltet og sjekke runden til Lars Kern i den raskeste SUV-modellen på Ringen:
Les også: