Ikke uventet sikter Polestar seg inn mot Tesla, og har priset den kommende elbilen Polestar 2 etter Tesla Model 3. Se video og bilder.
Det er mange nye bilmerker som prøver å etablere seg på elbilmarkedet, men få er så godt stilt som svenske Polestar.
Tidligere har denne avdelingen hatt ansvaret for å gjøre Volvo-modeller sprekere, samt at de har driftet sitt eget racingteam.
Men nå har de et langt større ansvar og blitt et eget selskap og bilmerke, for det skal nemlig stå bak elbilsatsingen til Volvo.
Polestar starter med Polestar 1, som er en sportslig hybrid i det øvre prissegmentet og en nisjebil. Denne er kun ment som en forsmak på det de virkelig skal satse på ‒ rene elbiler.
Den neste som følger er altså Polestar 2, og denne er nå presentert.
‒ Det er vår første helelektriske bil og den første volummodellen, sier Thomas Ingenlaths, administrerende direktør hos Polestar.
‒ Alt rundt den er designet og konstruert med lidenskap og dedikasjon. Som et elektrisk ytelsesmerke, og gjennom den kommende lanseringen av en portefølje av elbiler, er Polestar fast bestemt på å takle verdens luftkvalitetsutfordringer, legger han til.
Polestar 2 er bygd på Volvo-plattformen Compact Modular Architecture (CMA) i likhet med for eksempel den nye XC40, og er utstyrt med et batteri på 78 kWh som sørger for en rekkevidde på 500 kilometer.

Bilen er utstyrt med to elmotorer og dermed firehjulstrukket, og totalt har den kommende elbilen 408 hestekrefter og et dreiemoment på 660 Nm.
Dette sender den fra 0 til 100 km/t på under 5 sekunder.
Tesla Model 3 på sin side kommer i tre versjoner (bakhjulstrekk fortsatt ikke tilgjengelig i Norge), og om vi ser på den med billigste med firehjulstrekk snakker vi da om Long Range-modellen utstyrt med et batteri på 75 KWh og en rekkevidde på 560 kilometer.
Dette sender også Model 3 opp til 100 km/t under 5 sekunder, så de to elbilene er helt klart sammenlignbare.
Prisen på en Model 3 Long Range er på 454.700 kroner her i Norge, og Polestar har styrt etter denne.
Svenskene sier nemlig at bilen vil koste fra 39.900 euro til 59.9900 euro i det tyske markedet, og vi får en pekepinn hva den egentlig vil koste med lanseringsversjonen.
Dette er toppmodellen og blir den første utgaven av Polestar 2, og i USA er prisen satt til 63.000 dollar.
Toppmodellen til Model 3, Performance-utgaven som gjør 0-100 km/t på 3,5 sekunder, koster 60.900 dollar i USA. I Norge er denne satt til 546.000 kroner.
Så Launch Edition av Polestar 2 er altså noe dyrere, men fortsatt i samme prisklasse.
Hva de norske prisene til slutt blir og hva som eventuelt blir spesifikasjonene på den billigste utgaven av Polestar 2 vet vi rett og slett ikke, men vi kan altså forvente oss priser et sted rundt Model 3.

Polestar 2 får en innebygd lader på 11 kW, og byr også på hurtiglading på 150 kW som sørger for å fylle batteriene ganske raskt.
Svenskene sier at de også har fokusert på støy, og batteripakken på 27 moduler plassert i gulvet skal bidra til å dempe både støy og lydnivået (kjent som
NVH) med 3,7 desibel.
Polestar kommer også en verdensnyhet i Polestar 2.
Dette blir den aller første bilen som kommer med et infotainment som er drevet av Android-systemet. Dette åpner for apper og programmer som også er tilgjengelige på smarttelefoner med Android som operativsystem, som for eksempel Google Maps og Google Assistant.
Bilen får også teknologi vi kjenner fra de nyeste Volvo-modellene, som for eksempel at mobilen fungerer som bilnøkkel.
Og etter sigende skal den også få slepekrok, noe som er viktig for mange nordmenn.
Designmessig kan den også minne om Model 3, og ser ganske så stilfull ut. Sjekk selv i denne videoen:
https://youtu.be/BaahDYO3iUw
Polestar 2 får sin debut under Genève Motor Show neste måned, og det er allerede åpnet for reserveringer.
Lanseringsmarkedene inkluderer ikke overraskende Norge, i tillegg til Sverige, Nederland, Tyskland, Belgia, Storbritannia, USA, Canada og Kina.
Men de som gjerne vil ha fatt i en Polestar 2 må smøre seg med tålmodighet. Den skal nemlig ikke i produksjon før til neste år, men i mellomtiden kan du sjekke den ut og prøvekjøre den om du er i Oslo. Der åpner nemlig Polestar verdens første visningssenter, men du kan ikke kjøpe noen biler der.
For som Tesla satser Polestar utelukkende på nettsalg, og skal ikke ha noen fysiske forhandlere.
Den neste etter Polestar 2 blir Polestar 3.
Den skal bygges på SPA 2-arkitekturen, og dette er etterfølgeren til SPA-arkitekturen som brukes til å bygge dagens 60 og 90-serier fra Volvo.
Her er flere bilder av Polestar 2:
Følg bil24 på Facebook
Les også: