Vi venter fortsatt på Polestar 3, en SUV som skal følge opp den populære Polestar 2 som for lengst har bikket 10.000 eksemplarer her i Norge.
Men 3’ern har allerede fått sin debut, og om alt går etter planen skal utleveringene starte mot slutten av året. Og det ser nok mange fram til, men Polestar selv har allerede rettet blikket enda lengre fram.
-->
Der venter den neste i rekken, og smart nok blir det Polestar 4 ‒ som er nok en SUV. Etter denne skal Polestar 5 følge, en 4-dørs GT, og til slutt Polestar 6 ‒ en sportslig og linjelekker kabriolet.
Neste ut blir altså Polestar 4, som snodig nok er den minst kjente av de vi har nevnt over. For mens svenskene allerede har gitt oss glimt av både 5 og 6, har de enn så lenge voktet 4 som de svenske kronjuvelene.
Men noe vet vi, og dette blir altså nok en SUV ‒ men denne gang litt mer tro mot navnet Polestar. Tidligere sto dette selskapet bak de litt mer sprekere Volvo-utgavene, samt at de satset tungt på motorsport.
Volvo kjøpte opp selskapet i 2015, og to år senere ble det klart at Polestar skulle bli et eget merke i den store Geely-gruppen. Ikke bare det, de skulle bli et rent elbilmerke.
Det betyr at Polestar er tuftet på raske biler, og hybriden Polestar 1 med sine 600 hk tok opp denne arven. Dette skal også Polestar 4 følge opp, og den blir dermed en litt mer coupépreget SUV med en masse hestekrefter.
Hvor mange eksakt vet vi ikke, men Polestar bekrefter at dette faktisk blir den raskeste produksjonsbilen fra Polestar til nå ‒ så da bør den bli ganske så rask.
‒ Polestar 4 er ikke en ny versjon av vår første SUV, understreker Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.
‒ Hele designet er gjennomgått, slik at vi heller har skapt en helt ny type SUV-coupé.
Det betyr altså en enda mer aerodynamisk SUV enn Polestar 3, og skal ifølge merket selv kombinere aerodynamikken til en coupé med romsligheten til en SUV ‒ alt selvsagt i en moderne teknologisk innpakning.
Det finnes ikke noen offisielle bilder av Polestar 4, men spionbilder av bilen i kamuflasjedrakt viser at dette blir en slags Tesla Model Y-rival. På disse kan den kommende elbilen minne litt mer om en crossover-SUV, men vi får snart vite hva dimensjonene faktisk er.
Her er den gjemt under lakenet ved siden av den kommende Polestar 3:
For Polestar bekrefter nå at Polestar 4 skal debutere under kommende Auto Shanghai, og denne tar plass i den kinesiske storbyen mellom 18. og 27. april.
Dette er selvsagt en svært viktig messe for bilmerkene som er på plass i Kina, og Polestar tar med seg tre ganske ferske utgaver dit ‒ den oppgraderte Polestar 2, den kommende Polestar 3 og altså den enn så lenge litt hemmelige Polestar 4.
Sistnevnte skal som den første bilen ta flere designelementer og bærekraftrettede forbedringer fra konseptbilene til Polestar inn i en produksjonsmodell, og så er det jo heller ikke dumt å følge i hjulsporene til Tesla Model Y ‒ Norge klart mest populære nybil så langt i 2023.
Les også: