Ok, en fredags-quiz. Hva er verdens eldste bilmerket?
De fleste ville logisk nok tenkt Mercedes-Benz, ettersom det jo var Karl Benz som tok patent på den første automobilen tilbake i 1886. Men nå er det slik at mange av selskapene bak dagens bilmerker faktisk startet med noe helt annet, som for eksempel å produsere sykler.
-->
Armand Peugeot etablerte et stålselskap allerede i 1810, og han utvidet raskt bedriften til å bli en produsent av verktøy og kjøkkenutstyr. Deretter, ja, sykler.
Ambisjonene ble etter hvert så store at 20. november 1858 søkte faren til Armand, Emile Peugeot, om et nytt varemerke. De hadde åpenbart sett at merket trengte en logo, og gikk for en som virkelig skulle vise styrke og instinkter. De valgte nemlig kongen i dyreriket, selveste løven.
Etter at Karl Benz brøytet vei for bilene, kastet Peugeot seg raskt på denne trenden. I 1889 kunne de vise fram en forløper til de med fire hjul, en trehjuling drevet av damp. Året etter kom den første ordentlige bilen med en forbrenningsmotor laget av Panhard-Daimler, og resten er som kjent historie.
Løvelogoen har fulgt utviklingen, og i 2010 kunne det franske merket presenterte sin 10. utgave av logoen da de presenterte sportsbilen RCZ.
Men veldig mye har skjedd siden da, og Peugeot har fornyet seg i omtrent alle ledd. Ja, de tilhører til og med et nytt selskap nå, ettersom PSA-gruppen og Fiat-Chrysler-gruppen har slått seg sammen til megaselskapet Stellantis.
Fornyelsen inkluderer selvsagt også nye biler, og Peugeot har i løpet av det siste tiåret raket inn en rekke priser for disse. De har blant annet vunnet prestigeprisen som årets bil i Europa hele tre ganger, i 2014 med Peugeot 308, i 2017 med SUV-modellen Peugeot 3008 og senest i 2020 med den nye Peugeot 208.
Denne kommer også som elbil, så det franske merket har også fornyet seg på dette området.
For å gjøre prosessen komplett har de altså laget seg en ny og mer moderne logo, og den 11. versjonen er ifølge Peugeot selv «mer strømlinjeformet, mer kvalitativ og mer elegant».
Løven er selvsagt på plass, men altså i en mer moderne form.
Den nye logoen ble avduket i dag, og den aller første bilen som får den nye logoen blir en ny 308 som skal vises i nær framtid.
‒ Dette er en stor dag for Peugeot, og vi ser fram til å bli kjent med den nye logoen og det nye merkevareløpet til Peugeot, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.
‒ Vi er svært fornøyde med retningen Peugeot velger, og er sikre på den vil løfte merket ytterligere.
Peugeot nøyer seg ikke bare med å oppdatere løven, de vil også engasjere hele verden i en ny kampanje kalt «Lions of our time». Her skal det franske merket sette fokus på at dagens løver ikke jakter på ting som makt og penger, men på den viktige kvalitetstiden. Du skal med andre ord ikke kjede deg i en bil, og kjøreturen i seg selv skal være en opplevelse.
Det blir nok ikke like spennende som å se en løve jakte på savannen, men det blir uansett interessant å se hva Peugeot tryller fram av biler utover 2020-tallet.
Verdens eldste merke kan altså spore sin historie tilbake til 1810, mens Mercedes’ aner strekker seg tilbake til 1883 da Karl Benz stiftet sitt første selskap som lagde maskiner og motorer.
Både Benz & Cie (en logo med skriften Benz) og Daimler-Motoren‑Gesellschaft (en stjerne) søkte om varemerke for sine logoer i 1909, og da selskapene slo seg sammen til dagens Daimler i 1926 var det som vi vet stjernen til Daimler-Motoren‑Gesellschaft som gjaldt.
Les også: