Dagens 2. generasjon av Peugeot 3008 har vært en stor suksess, og det er solgt rundt 1,3 millioner slike biler til kunder i over 130 land.
Men kunder i ett av disse landene er hakket mer opptatt av elbiler enn i de rundt 130 andre, og vi snakker selvsagt om de her i Norge. Og for de er neste generasjon 3008 en særdeles god nyhet.
-->
For Peugeot E-3008 baner nemlig vei for den aller første elbilen basert på en av Stellantis nye plattformer, nemlig STLA Medium. Så glem dagens franske elbiler, for morgendagens byr på noe helt annet.
‒ Endelig kan vi vise helt nye Peugeot E-3008, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen. Og han holder ikke igjen:
‒ Dette er den viktigste Peugeot-lanseringen i Norge på mange år. Med den nye plattformen som basis, er Peugeot godt i gang med neste generasjon elektriske biler.
STLA Medium løfter altså elbilene signert løvemerket til et nytt nivå, og plattformen åpner ifølge Peugeot for større biler, firehjulsdrift, høyere ytelser, bedre effektivitet, tilhengervekt og rekkevidde på opptil 700 kilometer.
Og ja, den skal også levere en inspirerende kjøreopplevelse ved bruk av lette og stive materialer, og det hjelper også på at batteriet er plassert så lavt som mulig og mellom akslingene.
Så hva betyr alt dette for Peugeot E-3008 når det kommer rekkevidder?
Vel, det er selvsagt flere kombinasjoner av drivverk og rekkevidde. Innstegsmodellen har en motor foran og 210 hestekrefter. Denne åpner for forhjulsdrift og et batteri med nettostørrelse på 73 kWh, og det gi en rekkevidde på opptil 525 kilometer.
Denne med samme batteri skal også senere komme med firehjulsdrift og dermed også en motor bak med 110 hk, noe som tar det hele til 320 hestekrefter. Også denne skal ifølge Peugeot få en rekkevidde på 525 kilometer.
Men den virkelige interessant er versjonen som heter Long Range og som har 230 hk. Her er det nemlig et batter med nettostørrelse på 98 kWh, og da skal rekkevidden vokse til pene 700 kilometer. Da begynner vi virkelig å snakke.
Når bilen må lades kan den håndtere 160 kW, og E-3008 åpner også for «vehicle to load» som kan levere strøm til elektrisk utstyr med en effekt på 3 kW.
Videre forklarer det franske merket at Peugeot E-3008 som er en SUV-coupé er 4,54 meter lang, og er 9,5 centimeter lengre, 5,4 centimeter bredere og 2 centimeter høyere enn dagens 3008.
E-3008 har også 5,5 centimeter lengre akselavstand, mens bakkeklaringen er 19,8 centimeter. Bakerst har elbilen et bagasjerom på 520 liter, mens tilhengervekten ligger mellom 1.200 og 1.350 kilo avhengig av modell.
På innsiden har E-3008 en såkalt svevende panoramaskjerm som er på hele 21-tommers kalt Panoramic i-Cockpit, og løsningen inkluderer også head-up-instrumenter. Panoramaskjermen kommer som standard på GT-modellen.
Det er også mulig få Peugeot E-3008 med et lydanlegg fra Focal med 10 høyttalere, og bilen leveres også med i-Connect-systemet som åpner for tråløs tilkobling for Apple CarPlay og Android Auto.
Utgaven E-3008 GT kommer også med i-Connect Advanced koblet til et tilkoblet TomTom navigasjonssystem, noe som blant annet åpner for en reiseplanlegger som gjør det lettere å planlegge lading og dermed maksimerer bilens rekkevidde.
Her tar systemet hensyn til en rekke typer informasjon, inkludert avstanden som skal tilbakelegges, batterinivået ved start, ønsket batterinivå ved ankomst, hastighet, energiforbruk osv., forklarer Peugeot.
Og det er flere gode nyheter
For E-3008 skal også få besøk av en storesøster i form av E-5008, og Peugeot sier at de skal komme med flere detaljer rundt denne i starten av 2024.
Da bør også Peugeot E-3008 nærme seg, for leveringene av den Norges-viktige bilen skal etter planen starte vinteren 2024.
Les også: