Både Magnus Bae (t.v.) og Vegar Heir kan smile, for nå er en unike Vipps-løsning klar. (Foto: Acpoa/Vipps/Bil24)

Parkeringsgigant baner vei for unik Vipps-løsning

Apcoa og Vipps ruller nå ut en løsning hvor parkeringsavgiften der det er skiltnummer-leser automatisk betales gjennom Vipps. Så nei, du trenger ikke å gjøre noe som helst.


Vipps har nå blitt like viktige som bankkortet, og det kommer stadig nye løsninger som forenkler hverdagen for brukeren.

Allerede nå har det vært mulig å bruke Vipps både som en innloggingsløsning og for å gjennomføre gjentakende betalinger, slik som et abonnement med regelmessige trekk.

Vel og bra, men for parkeringstilbyderen Apcoa som forvalter 1.200 norske parkeringsområder har ikke dette vært tilstrekkelig fleksibelt. De har etterspurt en løsning for å kunne belaste kunder flere ganger, men ikke nødvendigvis til samme tid eller til samme pris hver gang.

Mye av suksessen bak Vipps er selskapets vilje og evne til å utvikle løsningen både for kunder og brukere, og de tok også utfordringen til Apcoa på strak arm. Og nå er denne funksjonaliteten lansert.  

‒ Vipps har siden starten vært opptatt av å forenkle folks hverdag, sier kommersiell leder Vegar Heir i Vipps.

‒ Først gjorde vi det mulig å enkelt overføre penger mellom mennesker, deretter å betale for varer og tjenester, faste betalinger – og nå dette. Å gjøre parkering og parkeringsbetaling enda lettere for vanlige folk, er en viktig oppgave og noe vi synes det er supert å få være med på. Vi er glade for at Apcoa pushet oss til å utvikle løsningen og jeg er sikker på at flere andre også vil ønske å ta den i bruk.

Vipps kan fortelle at 2,3 millioner mennesker bruker løsningen hver eneste måned, og at Vipps har blitt en vanlig innloggings-nøkkel til en rekke digitale tjenester.

Nå løftes fleksibiliteten enda et hakk.

‒ En forenklings-revolusjon, dette er en funksjonalitet vi har samarbeidet med Vipps om en god stund, sier Magnus Bae, Head of Development i Apcoa Norge.

‒ Nå er vi veldig glade for endelig å kunne presentere den for kundene våre. Vipps er en solid aktør, som har stor tillitt i det norske markedet. Å ha dem med på laget vil gjøre bruken av våre parkeringstjenester enda smidigere for kundene.

Bae kan fortelle at løsningen forenkler hvordan du administrerer parkeringen din. Kunder som har appen Apcoa Flow på mobilen, kan nå enkelt endre innstillingen til «Vipps-betaling».

‒ Knytt Vipps til riktig kjøretøy. Neste gang du står parkert på et av våre områder, belastes du enkelt og greit gjennom Vipps. Da slipper du knotet med å bruke betalingskort, automat eller faktura. Om du i tillegg velger automatisk trekk på områder med skiltgjenkjenning, går både parkering og betaling helt av seg selv.

Løsningen åpner også for å bruke Vipps ved registrering og innlogging i parkeringsappen, som per i dag har over 1,2 millioner registrerte brukere i Norge.  

– Vi vet at når man står på en parkeringsplass, så har man lite lyst til å bruke tid og energi på å laste ned en app, registrere seg, fylle inn navn, adresse, kortnummer, CVC-kode osv. Med Vipps hentes denne informasjonen automatisk. To tastetrykk og parkeringen er aktivert. Dette er en liten forenklings-revolusjon i parkeringsbransjen, slår Magnus Bae fast.

Her sammen med en annen som har grunn til å smile, Vipps’ Vegar Heir.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Apcoa Vipps Parkering