Oppdatert utgave av Bentley Bentayga Hybrid

Bestselgeren til britiske Bentley er fornyet.


Bentley er ikke snauere enn at de kaller sin nye versjon av Bentayga for «den eneste skikkelig luksus-SUVen som er elektrifisert», og det er lett å skjønne hvorfor de er stolte av den oppgraderte versjonen.

SUV-modellen er allerede fornyet med Bentayga V8 og Bentayga Speed, men det er Bentayga Hybrid representerer morgendagens bil fra Bentley. Dette er nemlig en ladehybrid fra det britiske merket, og i tillegg til alt det moderne som de oppdaterte søsterversjonene kan tilby er det også mulig å kjøre den som en elbil.

-->
Bentley har puttet inn et 17,3 kWh stort batteri som kan lades med 7,2 kWh, og det åpner for ren E-modus. Hybridversjonen har fått tre ganske selvforklarende kjøremoduser, EV Drive, Hybrid Mode og Hold Mode.

Om EV velges er det mulig å kjøre flere mil på ren elkraft, og Bentley selv opplyser en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer målt etter den gamle og gavmilde standarden kalt NEDC. Totalt blir i så fall rekkevidden for en Bentayga Hybrid på solide 862 kilometer ‒ slett ikke verst for en diger luksus-SUV som denne.

Bentley sier at de har sjekket hvor ofte Bentayga Hybrid-kundene faktisk kjører på elkraft, og opplyser at nesten alle også benytter seg av elektrisk kraft når de ute og lufter bilen.

Men en hybrid betyr også en ekstra motor og enda mer krefter, og Bentayga Hybrid er en skikkelig kruttpakke.

Hjertet er som den originale versjonen lansert i 2019 en 3-liters V6, og denne får hjelp av en elmotorer med rundt 130 hk og 350 Nm. Totalt byr dermed Bentayga 449 hk og et dreiemoment på 700 Nm, så denne bør komme seg fram stort sett overalt.

Den nye Bentayga Hybrid viser også vei for oppkoblete biler fra Bentley, og britene har også puttet inn fire tjenester som det er mulig å bruke litt tid på.

  • My Car Statistics – gir oversikt over data og statistikk. Her er det blant annet mulig å se tid og data for turer, som distanse, snittfart og forbruk både for bensin og elektrisitet.
  • My Battery Charge ‒ åpner for fjernstyrt lading om bilen er koblet til en lader. Her har også Bentley vært smarte og lagt inn muligheten for å si fra når du planlegger å kjøre, slik at ladesystemet selv styrer hastigheten slik at bilen er fulladet til du setter deg bak rattet.
  • My Cabin Comfort – åpner for å forvarme eller forkjøle bilens kupé til en optimal temperatur på 22 grader når du plasserer rompa ned i det behagelige førersetet.
  • E-Charging ‒ finner nærmeste ladepunkt og kalkulerer den beste ruta til denne. Her er det også mulig å filtrere treff på ting som distanse, tilgjengelighet og pris.

Nytt av året er også et nytt infotainmentsystem som byr på en berøringsskjerm på 10,9 tommer, trådløst Apple CarPlay og Android Auto.

Den oppdaterte Bentayga Hybrid er nok et steg mot en strategi som kalles Beyond100, hvor merket som er kjent for sine digre V12-motorer faktisk skal bli et rent elbilmerke.

Planen er at Bentayga Hybrid skal følges opp med nok en ladbar hybrid, og om alt går som planlagt kommer den første rene elbilen i 2025. Året etter skal de kun produsere ladbare hybrider og helelektriske biler, før de i 2030, skal bli fullstendig karbonnøytrale. Fra da av skal det kun handle om elbiler hos Bentley, og de blir dermed et rent elbilmerke.

Men før den tid kommer det altså en friskere utgave av Bentayga Hybrid, og her kan du sjekke den ut nærmere:

Les også:

Les mer om:

Nyheter