Opel viser en oppgradert Blitz-logoen som skal komme til bilene fra neste år. (Fotos: Opel)

Opel viser elektrisk logo

Det er ikke så altfor lenge siden Opel kunne vise fram en ny helelektrisk Corsa, og nå tar de enda et steg mot en helelektrisk framtid med en ny «Blitz»-logo.


Få tradisjonelle bilmerker har vel hatt en logo som i utgangspunktet passer så bra til elektriske biler som ærverdige Opel ‒ som fikk dagens Blitz-logo for 60 år siden.

Som alle andre merker har Opels logo endret seg gjennom historien, og det var på 1930-tallet at dagens Blitz startet sin ferd. Den gang var det en ring med et luftskip i midten, og med årene endret dette seg til å bli et lyn.

Lyn består som kjent av elektrisitet, og det passer jo veldig bra i dagens bilalder når det meste skal elektrifiseres. Offisielt heter altså logoen Blitz, tysk for lyn.

Opel benytter anledningen til å fornye lynet, og den oppgraderte logoen skal finne veien til alle produksjonsbiler fra neste år og til slutt finne veien inn til alle bilene de lager.

Tyskerne sier at den oppgraderte logoen blir en del av hovedelementene i designretningen kalt «Opel Compass», som inkluderer den nye fronten døpt Vizor ‒ visiret.

‒ Vår «Blitz» er mer relevant enn noen gang tidligere. Den symboliserer ikke bare vår forpliktelse til demokratisering av innovasjon og mobilitet, men formidler også vårt løfte om å bli et fullstendig elektrisk merke i Europa innen 2028, sier Opel-sjef Florian Huettl.

‒ Allerede i år vil vi ha 15 elektrifiserte modeller i porteføljen vår, og vi kan stolt si at Opel er elektrisk.

Bilmerket tolket logoen bokstavelig allerede i 1971, for Opels første elbil er faktisk hele 52 år gammel. Inspirert av de elektriske rover-bilene laget av Boeing som rullet rundt på månen, ble det laget en elektrisk versjon av selveste Opel GT.

For oss nordmenn er det spesielt morsomt at da bilen ikke bare satte en, men fire elektriske verdensrekorder, skjedde det på selveste 17. mai. Dagen etter satte bilen like godt to nye elektriske rekorder, så totalt innkasserte Opel seks verdensrekorder med den unike elbilen.

Opel var altså blant de aller første som etter at bilene bredde seg ut til de store massene på 1950-tallet lagde seg en elbil, og den gang en veldig imponerende en.

Nå skal altså Opel bli et helelektrisk merke, og da må det feires med en mer moderne logo.

Slik ser den ut:

‒ «Blitz» er ikonet for vår dristige og rene filosofi. Den skarpe, selvsikre nye logoen krysser den rene støttende ringen og gir vårt ikoniske emblem et progressivt og moderne utseende, sier Mark Adams, som er designsjef i Opel.

‒ Det er stolt plassert i sentrum av vårt kompass, som er vårt viktigste grafiske designprinsipp. Kompasset er ryggraden i våre designelementer både foran, bak og for interiøret.

Den nye logoen skal altså finne veien til bilene fra og med neste år, men allerede nå vil den få en fremtredende plass.

‒ IAA Mobility er en av verdens største bilmesser, og derfor det perfekte stedet for stolt å kunne presentere vår nye «Blitz» for et stort internasjonalt publikum. Dessuten har vi også en overraskelse planlagt. Besøkende i München vil bli begeistret, sier Florian Huettl.

Den store og viktige tyske bilmessen arrangeres i september, men lenge før den kan du sjekke ut den nye tolkning av Blitz-logoen. For er den nemlig:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter