Man tuller ikke med en modell som Opel Astra, for dette er altså en folkebil som har sine gener fra selveste Kadett. Denne folkekjære modellen fikk leve til 1993, og da hadde Opel allerede to år før introdusert arvtakeren ‒ Opel Astra.
Og det er særdeles enkelt å se forskjell på 5. og 6. generasjon av Astraen, for den helt nye er nemlig basert på det nye Vizor-designet Opel nå ruller ut.
-->
Det betyr de spesielle Intelli-Lux LED-lyktene som i Astra kan by på hele 168 LED-elementer og en svart elegant grill. Kombinasjonen smale lys, blitz-logoen og en smal grill gir også fronten et dynamisk design.
Bilen har også vokst i størrelse. Den nye utgaven er 4,37 meter i lengde og 1,86 meter i bredden, og er 4 mm lengre enn utgående generasjon. Den kan også by på en akselavstand på 2,68 meter (+13 mm), noe som igjen betyr enda mer innvendig plass.
Den kommer som en 5-dørs som har plass til fem personer, og bakerst er det et bagasjerom på 422 liter.
Resultatet blir dette:
Modellen som sist ble ny i 2015 er selvsagt oppgradert på innsiden, og det betyr selvsagt den digitale cockpiten Pure Panel som både åpner for stemmekommandoer, berøringsskjerm og trådløs integrering av både Apple CarPlay og Android Auto. Så her skal alle med!
Og ja, det er også nye seter, for Opel er blant de som prioriterer ryggen aller mest. De er nemlig med i en kampanje for å bevare ryggen, og ikke bare er skinnsetene «perfekt» posisjonert og kommer med en drøss med innstillinger, Astra tilbyr både massasje og ventilasjon. Og ikke bare for de foran. Igjen, alle skal med!
Nye Astra er basert på den fleksible EMP2-arkitekturen, så her bør kjøreegenskapene også være ivaretatt på samme tid som jo merket er tysk og dermed gjort «Autobahnproof». Alt i og rundt understellet er nytt, og bilen er også stivet enda mer opp.
Astra i 6. generasjon kan også skilte med sine førerassistenter, og her består teknologien av fire kameraer (ett foran, ett bak og ett på hver side), fem radarsensorer (ett foran og ett i hvert hjørne) samt ultralydsensorer foran og bak.
Dette er koblet opp mot et system Opel kaller for Intelli-Drive 2.0, og gjør sitt til at systemet kan tilpasse hastigheten i kurver, komme med hastighetsanbefalinger og utføre halvautomatiske filbytter. Hendene av-deteksjon sørger for at systemet også gir beskjed om føreren blir vel inaktiv.
Den kommer også med ting som kryssende trafikkvarsling bak, blindsonevarsler og aktiv kjørefeltposisjonering.
Og ja, selvsagt er det adaptiv cruisekontroll som øker eller reduserer hastigheten automatisk for å følge kjøretøyet foran (selvsagt uten å overskride hastigheten som er satt) og kan bremse helt ned til null om nødvendig. Utstyrt med automatkassen fortsetter kjøringen automatisk takket være «Stop & Og».
For å runde det av har også Opel satt inn en head-up-skjerm og et Intelli-Vision ‒ et kamera og radarbasert system for enklere parkering.
Men skal nye Astra være skikkelig moderne må den også elektrifiseres når det kommer til drivlinjen, og det er den også.
Fra start av blir den også tilgjengelig både som en ladbar hybrid i tillegg til «vanlige» drivlinjer, og dermed har Opel for aller første gang elektrifisert en modell i kompaktklassen.
For bensinversjonen starter kreftene på 110 hk og for dieselversjonen på 130 hk, men den virkelige kruttønna blir ladehybriden med sine 225 hk. Denne blir også tilgjengelig med en 8-trinns automatkasse.
‒ Den nye Astra representerer det spennende neste trinnet i vårt nye design, sier visepresident Design, Mark Adams.
‒ Med sin dristige Vizor-front, sterke muskuløse hjulbuer og rene overflater, har nye Astra en veldig sporty og trygg personlighet. Interiøret tar også et dristig skritt inn i framtiden. Den sterke førerorienterte cockpiten med sømløs glassutseende i det nye Pure Panel vil gi en helt ny følelsesmessig opplevelse for våre kunder, melder han videre.
Opel sier at bestillinger av 6. generasjonen av 30-åringen åpner til høsten, og at de første bilene er på plass rett over nyåret.
Les også: